Renoverar ett par rum på andra våningen och skulle vilja plocka ner elementen för att kunna göra iordning ordentligt då det sitter gammal sliten tretex idag. Har ingen jätteerfarenhet av rörmokeri men tycker att man borde kunna lösa det här själv med lite tips härifrån.
Tänkte först stänga rad. Ventil och returventil och proppa med radiatorproppar som ja köpt för att slippa tappa systemet.
Rad. Ventiler byttes förra året när jag satte in bergvärme men när jag släppte på huven till returventilen lite så började det komma vatten efter typ ett varv bara så ja drog till den igen och blev lite osäker på om ja ska hålla på å fippla me de där me vatten rinnande själv första gången å hänga av och på element samtidigt så tänkte om ja istället kanske ska tappa ner systemet en del så ja blir av med vattnet på andra våning och passa på att byta returventiler i lugn och ro och hänga av och på radiatorer utan stress med sen.
eller är jag orolig i onödan, läser ju om nackdelar med att tappa ner systemet å föra in syrerikt vatten men det kanske inte har nån jättebetydelse?
Rad.ventiler är 3/8 är det denna returventil jag ska ha isf?
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rrvv10/
Antar att man gängar ur den gamla ventilen, gör rent gängan på med nytt lin å pasta och monterar den nya bara om man ska byta?
Tips mottages tacksamt!
Tänkte först stänga rad. Ventil och returventil och proppa med radiatorproppar som ja köpt för att slippa tappa systemet.
Rad. Ventiler byttes förra året när jag satte in bergvärme men när jag släppte på huven till returventilen lite så började det komma vatten efter typ ett varv bara så ja drog till den igen och blev lite osäker på om ja ska hålla på å fippla me de där me vatten rinnande själv första gången å hänga av och på element samtidigt så tänkte om ja istället kanske ska tappa ner systemet en del så ja blir av med vattnet på andra våning och passa på att byta returventiler i lugn och ro och hänga av och på radiatorer utan stress med sen.
eller är jag orolig i onödan, läser ju om nackdelar med att tappa ner systemet å föra in syrerikt vatten men det kanske inte har nån jättebetydelse?
Rad.ventiler är 3/8 är det denna returventil jag ska ha isf?
https://www.rinkabyror.se/artikel/mma-returventil-rrvv10/
Antar att man gängar ur den gamla ventilen, gör rent gängan på med nytt lin å pasta och monterar den nya bara om man ska byta?
Tips mottages tacksamt!
Det är vanligt att returventilen läcker mellan ventilspindeln och ventilhuset, främst på äldre ventiler, är ventilen tillräckligt gammal så saknas det O-ring/tätning mellan ventilspindeln och ventilhuset.F felbjo skrev:
Ja, det är den returventilen eller den som heter RVV10 (eftersom du har förinställning i radiatorventilen, FVR).F felbjo skrev:
Klicka här för att svara

