Behöver lite smart input, vi håller på att renovera en sovstuga på cirka 40kvm där det blir 3st sovrum och ett allrum.
Finns el i stugan men tyvärr håller inte huvudsäkringarna för att köra elvärme där inne då det redan dag är på gränsen med jordvärmepump och ett normalt liv i storhuset, kör man motorvärmare och startar ugnen så är risken stor att man skjuter en huvudsäkring.
Att säkra upp huset är inte på tal, skyhög kostnad och sen senare effektavgiften som kommer göra det ohållbart.
Nu under byggtiden kör jag med en vevor dieselvärmare på 8Kw med skorsten och den driver upp tempen i stugan och håller det behagligt även nu senast då det var -42 på morgonen.
Tänkte att man bygger ett litet "pannrum" med åtkomst från utsidan där värmaren får vara och så suger den luft från allrummet och skickar varmluften via spirorör till dom olika rummen.
Värmaren låter endel från fläkten men det bör ju gå att sätta en ljuddämpare efter värmaren.
Men hur ska man dimensionera ett eventuellt kanalsystem eller ska man förkasta tanken och fundera vidare?
Blir även en braskamin som man kan elda i men det är ohållbart att bara elda i en sådan när det är mitt i vintern.
Finns el i stugan men tyvärr håller inte huvudsäkringarna för att köra elvärme där inne då det redan dag är på gränsen med jordvärmepump och ett normalt liv i storhuset, kör man motorvärmare och startar ugnen så är risken stor att man skjuter en huvudsäkring.
Att säkra upp huset är inte på tal, skyhög kostnad och sen senare effektavgiften som kommer göra det ohållbart.
Nu under byggtiden kör jag med en vevor dieselvärmare på 8Kw med skorsten och den driver upp tempen i stugan och håller det behagligt även nu senast då det var -42 på morgonen.
Tänkte att man bygger ett litet "pannrum" med åtkomst från utsidan där värmaren får vara och så suger den luft från allrummet och skickar varmluften via spirorör till dom olika rummen.
Värmaren låter endel från fläkten men det bör ju gå att sätta en ljuddämpare efter värmaren.
Men hur ska man dimensionera ett eventuellt kanalsystem eller ska man förkasta tanken och fundera vidare?
Blir även en braskamin som man kan elda i men det är ohållbart att bara elda i en sådan när det är mitt i vintern.
Skulle det inte vara bättre att ha ett vattenburet system med glykol i?
Ha dieselvärmaren på utsidan och slangar till element eller golvvärme.
Ha dieselvärmaren på utsidan och slangar till element eller golvvärme.
Det är en tanke som har slagit mig också, blir klart ett dyrare system att bygga men kanske är värt det i längden.
Golvvärme är uteslutet med 4st radiatorer skulle gå.
Men då bör man kanske ha en tank som den jobbar mot
Golvvärme är uteslutet med 4st radiatorer skulle gå.
Men då bör man kanske ha en tank som den jobbar mot
Hur ofta är det som denna sovstuga kommer att användas?
Jag skulle alla gånger i veckan sätta in en lite större kamin eller vedspis än ha en dieselvärmare som förpestar luften, Ja, avgaser från diesel luktar betydligt värre än vedrök i min näsa.
Om huset är isolerat så räcker det garanterat att värma upp det med ved. Har bott i timmerstuga mitt i vintern med en vedspis där det blivit tokvarmt efter några timmars eldning.
Jag skulle alla gånger i veckan sätta in en lite större kamin eller vedspis än ha en dieselvärmare som förpestar luften, Ja, avgaser från diesel luktar betydligt värre än vedrök i min näsa.
Om huset är isolerat så räcker det garanterat att värma upp det med ved. Har bott i timmerstuga mitt i vintern med en vedspis där det blivit tokvarmt efter några timmars eldning.
Enklast borde vara att kör den direkt på elementen och ha så det startar vid värmebehov.
Elementen kommer ju att innehålla ett antal liter vilket kommer att ge lite tröghet i systemet.
Kolla hur husbilfolk gör.
Elementen kommer ju att innehålla ett antal liter vilket kommer att ge lite tröghet i systemet.
Kolla hur husbilfolk gör.
Ja troligen är den inte på 8Kw dom som vet bättre än jag på Youtube säger 5kw om man går efter bränsleförbrukningen.D Dilato skrev:
Och nej, jag tänker inte stå och blåsa in avgaser i ett utrymme vi sover i! Värmaren som används och som jag eventuellt tänkt använda har skorsten så infa avgaser blandas in i varmluften.
Troligen kanske 1 helg i månaden, men kan bli oftare och under exempelvis påsk, jul och såna längre ledigheter kan det bli en hel vecka.Pjosk75 skrev:
Hur ofta är det som denna sovstuga kommer att användas?
Kaminen står redan där inne, men stugan måste bli klar innan den installeras och skorsten sätts in.
Men att förlita sig på en kamin tror jag inte på, är man borta hela dagen från stugan och kommer dit först på kvällen så lär det vara utkylt.
Eller som nu -42 då vill man ha något som värmer i bakgrunden och kamin är för att toppa värmen
För att få folk att begripa vad dieselvärmaren är för något byter vi namn från Vevor till Webasto eller Eberspächer och vips är det en bra och säker grej, enda skillnaden är att Vevor kostar lite över tusen kronor och samma pryl från webasto/espar kostar10 ggr mer..
Är tanken att sovstugan ska få kylas ned mellan användningarna eller behöver det vara en grundvörme hela tiden? Beror väl på om det är vatten indraget eller ej.
Med dörrar öppna så lan det väl räcka att ha 1 inblås. Borde åtminstone bli enklare än att ha rör till flera rum.
Vet att jag sett några klipp på TikTok med folk som har sådana värmare i sina stugor. Några har modifierat dem på något sätt, har för mig det var en externa större tank eftersom den inbyggda var ganska liten. Borde finnas på Youtube också om du behöver tips på hur installationen ska göras.
Med dörrar öppna så lan det väl räcka att ha 1 inblås. Borde åtminstone bli enklare än att ha rör till flera rum.
Vet att jag sett några klipp på TikTok med folk som har sådana värmare i sina stugor. Några har modifierat dem på något sätt, har för mig det var en externa större tank eftersom den inbyggda var ganska liten. Borde finnas på Youtube också om du behöver tips på hur installationen ska göras.
Såg en värmare som endå hade hygglig hysteres, typ 18 grader. Så den gick till 78 och sen startade igen vid 60. Så det hade funkat om man har termostater och så lite grövre rör för volym. Men då kanske ett öppet system som är lätt att lufta och fylla vid behov.D Du och 19till skrev:
Stugan kommer att kallställas mellan gångerna då det är utan vatten och avlopp just nu, i framtiden blir det kanske vatten och förbränningstoa men det är ett senare bekymmer.Pjosk75 skrev:
Är tanken att sovstugan ska få kylas ned mellan användningarna eller behöver det vara en grundvörme hela tiden? Beror väl på om det är vatten indraget eller ej.
Hade man nöjt sig med 1 utblås så hade jag inte ens funderat nå hemskt mycket.
Innerväggarna är isolerade och det är massiva trädörrar så det kommer inte in så mycket värme om man vill ha det lite privat med stängd dörr, "vuxen" sovrummet har dubbla väggar med stenull och dubbelgips ut mot allrummet och det är ju för att pappor snarkar och inte vill väcka barnen i andra änden av stugan.
det är vanligt med dieselvärmare i fritidsbåtar. Lite större har kanaler till olika delar. Låter lite men man vänjer sig.
Finns det gasoldrivna alternativ?
Finns det gasoldrivna alternativ?
Finns gasoldrivna till husbilar och fläkt som blåser runt luften, men tror inte att dom klarar - 40 C. Har sett dom som har dieselvämare med i egenbyggda husbilar, men klart det är inga - 40 C , utan mer ca 5 - 10 plus på dom breddgraderna söderut.O Odi et Amo skrev:
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
En eller två enkla gasolkaminer kanske är nått att fundera på?
Har positiv erfarenhet av dom i stugor utan el. Och även som grundvärme när man är ute på dagen och grejar för att sen komma hem och vrida på gasen och starta vedeldningen. Håller med om att enbart ved kan bli lite osmidigt när det är kallt eller man snabbt vill ha upp värmen.
Har positiv erfarenhet av dom i stugor utan el. Och även som grundvärme när man är ute på dagen och grejar för att sen komma hem och vrida på gasen och starta vedeldningen. Håller med om att enbart ved kan bli lite osmidigt när det är kallt eller man snabbt vill ha upp värmen.
Jag skulle säga att glöm vattenburet om stugan ska kallställas och det är temperaturer under -40 grader C där den ligger. Det är som upplagt för problem även om du har glykol i vattnet.
Först funderade jag på vad detta var för stuga egentligen som hade så låga huvudsäkringar att en värmepump inte funkar men jag inser att detta nog är ett uthus som hör till ett större hus där huvuddelen av elen förbrukas. Stämmer det?
För att få bra svar vore det bra att se bilder och/eller ritningar. Finns det förutsättningar att dra luftkanaler till sovrummen från allrummet där jag antar att kaminen står? Ljuddämpare på vägen löser snarkproblematiken. Isolera huset bättre så att energiåtgången går ner och sedan komplettera med en dieselvärmare för att hålla temperaturen om ni är borta hela dagen. Då kan ju dörrarna också vara öppna, ingen är där ändå. Värma upp stugan bör göras med kamin, med dörrarna öppna, men sen kan rummen hålla värmen med cirkulation av varmluft från allrummet. Tänk också på att diesel kan "frysa", eller åtminstone gelatinisera och bli svårhanterat om det blir så kallt som - 40 grader C. Det bör beaktas i placeringen av värmaren.
Först funderade jag på vad detta var för stuga egentligen som hade så låga huvudsäkringar att en värmepump inte funkar men jag inser att detta nog är ett uthus som hör till ett större hus där huvuddelen av elen förbrukas. Stämmer det?
För att få bra svar vore det bra att se bilder och/eller ritningar. Finns det förutsättningar att dra luftkanaler till sovrummen från allrummet där jag antar att kaminen står? Ljuddämpare på vägen löser snarkproblematiken. Isolera huset bättre så att energiåtgången går ner och sedan komplettera med en dieselvärmare för att hålla temperaturen om ni är borta hela dagen. Då kan ju dörrarna också vara öppna, ingen är där ändå. Värma upp stugan bör göras med kamin, med dörrarna öppna, men sen kan rummen hålla värmen med cirkulation av varmluft från allrummet. Tänk också på att diesel kan "frysa", eller åtminstone gelatinisera och bli svårhanterat om det blir så kallt som - 40 grader C. Det bör beaktas i placeringen av värmaren.