Värme allmänt
useless: Troligen för att piggen går att trycka in mer... Testa med en polygrip eller liknande och tejpa ihop skänklarna.
Demmpa: [citat] Jo, huvudsäkringen för ena fasen löste ut. Att elmätaren visade spänning beror på att den fasen bakmatades via en/flera två-/trefasanslutna 400V apparater som tex elpatron utan neutralledare. Det var därför jag skrev att du behöver mäta spänningen mellan faserna. [citat] Jo, säkringen löste ut. Att vissa enfasanslutna apparater "fungerar" beror på att fasen med trasig
fribygg: Hej och välkommen till Byggahus! Jag vet inte vad du menar med "obehörig"? Vvs får man ju installera själv om man så vill och kan. Dina ventiler verkar vara köpta på Ahlsell och rören ( vissa iaf) är sammanfogade med presskopplingar, det sammantaget får mej att tro att du haft en rörmokare i källaren. Om det är så att du inte får acktankarna fulla tror jag inte du eldar
rolfino: [citat] Kan en rörfirma som säljer termostater även utföra en ny finjustering av flödena i systemet?
Vector: Det är ett ettrörsystem. Den röda tejpen skvallar om det
Haas84: [citat] Detta är i Stockholms-området. Så det är normalt sett under en vinter inte alls för många dagar det är under -10 grader. Efter en del googlade så är de konstaterat att pumpen är för klen för att kunna bibehålla "rätt" värme när det blir lite kallare ut. Köper man den aktuella pumpen bör den som installerat den räknat med att få stötta med elpatron ett antal gånger
Fgr1994: Hej! Vi bor i ett nybyggt radhusområde där flera hus fått samma missfärgningar på fördelarskåpet till värmen. Det blir gula fläckar runt hela plåten och i vissa hus har det spridit sig upp på väggen. Har torkat rent flera gånger men kommer tillbaka efter ett tag, någon som varit med om liknande? Tycker mässingen är väldigt mörk, kan det vara något i luften som den reagerar mot
Rhaggren: [citat] Ska ärligen säga att jag vet inte. Köpte huset med dessa prylar och detta är det jag får ur NIBE systemet. Man kan ju gissa och säga att denna är 8 kw och att den då finns även i 6 och 12.
Max Sjöstedt: Ja, K1 och K2 är ej samma vad vad jag förstått. På kontaktorn som sitter idag som K1 finns det signal genom kontaktorn på 2 av 3 matningar när den är i läge från men endast 1 av 3 när den är till. Därav min misstanke, eller är det så det är tänkt?
Storatorget: [citat] Perfekt, då testar jag att göra så!
Tb87: Är det vanligt att vattnet ska se så rostigt ut? Visar den rätt nivå?
Demmpa: HP = Högtryckslarm Från IVTs hemsida: Högtryckslarm Ett högtryckslarm indikerar flödesproblem. Vanligaste orsaken är luft i värmesystemet, igensatt partikelfilter eller att termostaterna på värmesystemet är nerstrypta så att flödet blir för lågt. Vad kan du göra? Kontrollera att termostaterna är öppna, rengör partikelfiltret och lufta värmesystemet. Instruktion för att
yonna: [citat] Dovre 40 har ju lite mer effekt och är ändå lite snyggare. Får fundera - nu vet jag mer vad jag vill ha inför nästa vinter. Extra vedtillskott vore heller inte fel just i dagar som dessa! Stort tack för hjälpen!
Vitkålen: Hej Fel av mig. Det är som du säger en frånluftsvärmepump. Ok får kolla på isoleringen av rören. [citat]
Demmpa: Jag uppfattade första inlägget att det var manöverpanelen på bilden du ville flytta. Du har alltså en trådlös rumsenhet också, ja eftersom den är trådlös så går den att flytta "hur som helst" så länge som enheterna har radiokontakt med varandra. Om värmesystemet är rätt injusterat så ska man inte behöva justera reglercentralen "dagligen" inte ens månadsvis. Ett vattenburet
Pistvakt: Köksradiatorn, längst ut på sin värmeslinga för nedervåningen, är återkommande kall. Efter rensning av filtret i fjvcentralen blir det i regel varmare för att efter ca 2v kallna igen. Vid senaste filterrensningen var filtret inte lika igensatt och radiatorn blev heller inte lika tydligt varmare som tidigare. För att prova något nytt motionerade jag ikväll radiatorns termostatnål
Demmpa: Nr 13 bör stå på 3(-4) Nr 15 bör justeras in så att difftemperaturen mellan primärsidans tillopp & retur blir ca 7-10⁰. Det bör det vara på den andra golvvärmeshunten också vara. Sen kanske du behöver höja hastigheten på golvvärmecirkulationspumpen och/eller minska strypningen I övre fördelaren för en/flera av slingorna.
Hybro: Från stenfoten genom krypgrunden. 4 m horisontell och 1 m vertikalt 125 mm spirorör med en krök, rakt upp och in under och förbi asklådan in under rostret. Inget spjäll förutom ett mellan ugn och skorsten, som stängs när man eldat färdigt. Dock finns en ursparning för att förhindra kolosförgiftning. 2 Pa Undertryck i huset. FTX. Ryker aldrig in.
bhus2021: Jag har skog runtom även om det är föryngring åt ena hållet. Men det är väl ”bara” att ordna bygglov och smälla upp ett torn. Iden med elpatroner tror jag är en utmärkt enkel användning av vind-elen. Resistiva element bör ju inte vara så känsliga på vad de får för spånning/frekvens heller så du kanske kan ha någon åsanisse-lösning där istället för en dyr växelriktare
Hybro: Har större ugn. Och FTX. Husets enda uppvärmning. FTX jobbar alltid med 2 Pascal undertryck i bostaden. Påverkas aldrig av eldandet i ugnen. All tilluft till ugnen från bostaden alltid stängd. Tilluft/förbränningsluft utifrån stenfoten genom krypgrunden rakt upp under/bredvid asklådan via spirorör till undersidan av rostret. Inget spjäll. Elden suger in den luft som behövs för
Demmpa: 1, troligen justering framledningstemperatur 2, troligen maxtermostat 3, framledningstemperatur 4, returtemp 5, handratt slingflöde 6, injustering av förinställningen för varje slinga 7, flödesindikator 8, luftningsventil https://www.lksystems.se/sv/produkter/golvvarme/shuntgrupper/lk-fordelarshunt-vs2-77772404/ https://www.lksystems.se/download/73160/se.33.c.184_lk-fordelarshunt-vs2.pdf
Foo Bar2: Hej, Först och främst - gott nytt år till alla! :) Ursäkta den översatta texten, men jag hoppas kunna hitta lite hjälp i det här forumet. Jag har CTC EcoZenith i350 (+CTC EcoAir M622 utomhus) hemma. Jag har märkt att jag har läget "Nattsänkning (Night Reduction - NR)" aktiverat på min enhet. Och med det läget kan jag inte öka temperaturen. Jag har kontrollerat olika
Juliabr: [citat] Köket är ganska dåligt skick. Och vi behöver utrymmet för att bredda och göra ett större kök.
Mammatilltre: [citat] Övriga rum är också kallare än det brukar vara. Tyvärr har jag ingen skiss på huset och elementen. De element vi har kvar i köket är 100cm*50 cm och har för mig att det som togs bort hade samma mått.
blackarrow: [citat] Då fyller du på vatten och har inte justerat (för)trycket som det pratas om i tråden. Vi du ha saker förklarat så beskriv vad du gör och komplettera med bilder så finns det många som kommer att hjälpa dig förstå ditt värmesystem. Och så undviks missförstånd. En bild på ett element säger inte så mycket. Bättre då att visa bilder på flera radiatorer, hur rören är
Angehelgum: [citat] Det är variabelt 30 - 400 watt beroende hur hög belastning du kör den på