3 487 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Varför låter kopplingsboxen?
https://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=82692.0
Någon i den här tråden bytte kondingar och fick bukt med problemet.
Någon i den här tråden bytte kondingar och fick bukt med problemet.
Det är troligast en kallödning, troligen på 230V-sidan, transformatorn, säkringshållaren, anslutningsplinten, eventuellt på 24V-sidan & då troligen spänningslarmrelät (det är troligen den som surrar/fladdrar/"drar & släpper".
Det sitter ett relä ( på tvären ) strax ovanför 230 V anslutningen ( uppe till vänster ) och säkerligen är det som morrar. I bland kan dom börja morra och går att byta, standardrelän, bara söka på beteckningen. Se hur många stift som är för lödning och om det är enpol ( 6 lödpunkter ) eller tvåpol ( 8 lödpunkter ) Samt lätta på kortet och mäta spänningen på dom två ben som sitter lite ensamma, för rätt 230 V eller 24 V ( DC eller AC )S SpikArne skrev:Har samma problem. För en månad sedan började det låta med några dagars mellanrum, nu är det var 5:e minut.
Jag har märkt att om man trycker på ena hörnet av kretskortet blir det värre och i andra hörnet försvinner ljudet.
Nu har jag tröttnat på att gå dit och trycka till den, så jag borrade ett hål i kretskortet (där det ser ut att vara enbart plast) och satt ett buntband för att sätta det lite i spänn. Hittills verkar det ha funkat.
Vad kan gå fel med en sån lösning?
[video]
[bild]
Låter det som i trådens början, liksom är 50 Hz och då kan det vara likriktningen som bråker. Men prova först med byte
Klicka här för att svara