Det är troligast en kallödning, troligen på 230V-sidan, transformatorn, säkringshållaren, anslutningsplinten, eventuellt på 24V-sidan & då troligen spänningslarmrelät (det är troligen den som surrar/fladdrar/"drar & släpper".

S SpikArne skrev:
Har samma problem. För en månad sedan började det låta med några dagars mellanrum, nu är det var 5:e minut.
Jag har märkt att om man trycker på ena hörnet av kretskortet blir det värre och i andra hörnet försvinner ljudet.
Nu har jag tröttnat på att gå dit och trycka till den, så jag borrade ett hål i kretskortet (där det ser ut att vara enbart plast) och satt ett buntband för att sätta det lite i spänn. Hittills verkar det ha funkat.
Vad kan gå fel med en sån lösning?
[video]
[bild]
Det sitter ett relä ( på tvären ) strax ovanför 230 V anslutningen ( uppe till vänster ) och säkerligen är det som morrar. I bland kan dom börja morra och går att byta, standardrelän, bara söka på beteckningen. Se hur många stift som är för lödning och om det är enpol ( 6 lödpunkter ) eller tvåpol ( 8 lödpunkter ) Samt lätta på kortet och mäta spänningen på dom två ben som sitter lite ensamma, för rätt 230 V eller 24 V ( DC eller AC )

Låter det som i trådens början, liksom är 50 Hz och då kan det vara likriktningen som bråker. Men prova först med byte

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.