Eldar med ved och har ca 2000l system med acc tankar.
Expansionskärl på 80 lit, vet att jag borde ha ca 150 liters.
Men har funkat skapligt.
Men min fråga är
När systemet är tomt, alltså när du startar upp och fyller systemet från början.
Är inte expansions tankens gummi blåsa fylld med luft .
Hur mycket ?
Står ju max 3 bar på den.
Haft lite problem sista tiden så trodde blåsan gått sönder,
kollade ventilen och det kom luft och inget vatten.
kollade trycket och det låg på 0,3 bar.
Pumpade upp till 1 bar.
Tryckmätaren gick upp till 1 bar oxå.
Vilket innebär väl att det kommer att tryckas ut vatten, eftersom övertrycks ventilen öppnar vid 2,5 bar.
Och nu börjar jag ju värma upp vid 1 bar.
Vad tror ni kunniga och vad rekommenderar ni ?

Mvh
Lars.A

För att kontrollera förtrycket i expansionskärlet så måste man dels ha släppt ut allt övertryck i värmesystemet dels måste värmesystemet vara öppet mot atmosfären.

Ja, när man har rätt förtryck i expansionskärlet så är det bara luft i expansionskärlet.

För att veta (räkna fram) rätt förtryck så måste man veta det statiska trycket, alltså höjden på värmesystemet, eller rättare sagt höjden mellan expansionskärlet och högsta punkten.
Statiska trycket plus 0,2 bar ger förtrycket.

När värmesystemet fyllts så får man systemtrycket som är förtrycket plus typ 0,2 bar.

https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/ovrigt/Instruktioner fortryck.pdf

Eftersom expansionskärlets volym är ca hälften av vad det bör vara (enligt dig) så kommer trycket i systemet/expansionskärlet att variera relativt mycket.

• Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
För att kontrollera förtrycket i expansionskärlet så måste man dels ha släppt ut allt övertryck i värmesystemet dels måste värmesystemet vara öppet mot atmosfären.

Ja, när man har rätt förtryck i expansionskärlet så är det bara luft i expansionskärlet.

För att veta (räkna fram) rätt förtryck så måste man veta det statiska trycket, alltså höjden på värmesystemet, eller rättare sagt höjden mellan expansionskärlet och högsta punkten.
Statiska trycket plus 0,2 bar ger förtrycket.

När värmesystemet fyllts så får man systemtrycket som är förtrycket plus typ 0,2 bar.

[länk] fortryck.pdf

Eftersom expansionskärlets volym är ca hälften av vad det bör vara (enligt dig) så kommer trycket i systemet/expansionskärlet att variera relativt mycket.
Ok
Tack Demmpa👍
Jag har då ca 5 meter mellan expansionskärlet och elementet på övervåningen.
Vilket ger om jag fattat rätt 5 + 2 m = 7 / 0.2 = 0.35 i statiskt tryck + 0.2 i förtryck alltså ca 0.5.
Men jag måste då öppna systemet och släppa ut vatten.
Jag har ingen sådan kran på mitt kärl utan endast övertrycksventil.
Måste jag då tömma hela systemet ?

L la7800 skrev:
Ok
Tack Demmpa👍
Jag har då ca 5 meter mellan expansionskärlet och elementet på övervåningen.
Vilket ger om jag fattat rätt 5 + 2 m = 7 / 0.2 = 0.35 i statiskt tryck + 0.2 i förtryck alltså ca 0.5.
Men jag måste då öppna systemet och släppa ut vatten.
Har du kompressor att fylla med kan du göra lite tvärtom för att slippa tömma för mycket av systemet.

Räkna ut aktiva volymen mellan ditt önskade förtryck och öppningstryck på SÄV. Öppna på luftsidan och fyll vatten upp mot öpnningstryck SÄV sen i med luft så ungefär den beräknade aktiva volymen tömts via SÄV.

L la7800 skrev:
Nej, du behöver inte tömma hela systemet, släpp ut övertrycket genom säkerhetsventilen, börja fyll på med luft samtidigt som du släpper ut övertrycket genom säkerhetsventilen, när det slutar "rinna" vatten ur säkerhetsventilen och börjar suga in luft genom den så stänger du säkerhetsventilen samt fyller på expansionskärlet med luft till förtrycket.

Om jag inte minns fel så säger tumregeln minst 10% expansionsvolym vid vedeldning och slutet kärl. Så du borde ha ett kärl på minst 200 liter om du vill eliminera funderingar på expansionskärlets storlek.

R roke skrev:
Om jag inte minns fel så säger tumregeln minst 10% expansionsvolym vid vedeldning och slutet kärl. Så du borde ha ett kärl på minst 200 liter om du vill eliminera funderingar på expansionskärlets storlek.
Den faktorn är lätt överdriven men är ändå vettig sett till livslängden på kärlen vid sån användning. Statiska trycket man har betyder också en hel del vid val av volymen.

GK100 GK100 skrev:
Den faktorn är lätt överdriven men är ändå vettig sett till livslängden på kärlen vid sån användning. Statiska trycket man har betyder också en hel del vid val av volymen.
Ja. Men 80 liters slutet kärl till vedeldning med 2000 liters volym och 5 meters höjd.
Steg ett är väl att öka expansionsvolymen om man har de problemen som ts beskriver?

R roke skrev:
Ja. Men 80 liters slutet kärl till vedeldning med 2000 liters volym och 5 meters höjd.
Steg ett är väl att öka expansionsvolymen om man har de problemen som ts beskriver?
Ja i TS fall hade ju tex två såna kärl varit bra. Det jag menade var att generellt är tumregeln inte speciellt bra redan i TS fall med statiskt tryck 0.5 bar och SÄV 2.5 bar blir det snett många har SÄV 1.5 bar och då stämmer det lite bättre. Sen kommer även temperaturvariationerna in i bilden tumregeln bygger på i de flesta fall orealistisk diff och följande för stor volym.

Själv föredrar jag om man gör dessa jobb att fundera lite över de enkla sambanden och kunna agera balanserat utifrån de olika dimensionerande faktorerna.

Tackar för alla svar och input.
Jag räknade på rek expansionskärl och enligt de uppgifter jag fått så skulle det bli ett kärl på 140 lite.
Så funderar på att byta till ett på 150 när eldnings säsongen är slut.
Om jag då fattat rätt så är det nya kärlet redan trycksatt till 2 bar.
Då måste jag enligt mina beräkningar släppa ut luft.
Tänker jag rätt då eller hur tänker ni som vet ?

Sätt förtrycket till 0,8 bar om höjden är 5 meter.
Det tror jag blir lagomt.
Rätta mig gärna om jag tänkt fel.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.