A AxelAxa skrev:
En stor fördel med golvmärme är att varmvattnet som magasineras i tank och leds i golvet inte behöver vara varmare än 30 grader. Har man radiatorer så behövs det mycket högre värme. Det stämmer förstås att golvvärmen reagerar långsamt, speciellt då/om slingorna är gjutna i betong, men det är inget stort problem, speciellt inte då man kan ha termostat i alla rum.
Vi har golvvärmeslangarna ligger i träbjälklag(i plåtarna direkt under golvspånskivorna). Det är oxo trögt, men vi har aldrig ångrat oss på de trettio år vi haft det. Värmen kommer numer från en F370 frånluftsvärmepump.

Tomture61
E Eliza77 skrev:
Jag skall bygga nytt hus i övre Norrland. Jag vill ha ett energieffektivt system men har inte obegränsat med pengar. Samtidigt vill jag inte snåla på effektivt system så jag sedan sitter med skyhöga elräkningar under vintern.
Huset kommer vara 100kvm med ryggåstak samt halva delen av huset har loft/övervåning. Det blir gjuten platta på mark med vattenburen golvvärme och treskiktsvägg (45+195+45), där man totalt kan isolera 285 mm. (Så en vanlig standard villa)
På tomten skall det även byggas ett garage/hundhus som är 6x6 meter. Det skall ev inkluderas i värmesystemet (alternativt drivas med egen luftvärme pump.

Jag förstår att bergvärme är kanske det bästa alternativet men har haft det i ett annat hus och hade då inga billiga uppvärmningskostnader. Och installationskostnaden är rätt häftig. Så frågan är om det finns en kombination av värme alternativt?

Bergvärme + Solceller
Värmepump + Solceller
Jordvärme?
Kamin kommer finnas i huset och tillgång till ved från skogen.
Hur blev det ?

• Gilla
ylven
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.