Kan någon beskriva för mig hur jag skall justera/trimma in för att få upp värmen ut i slingorna så vore jag tacksam. Danfoss Midi, manuell med bypass. Framledningen är ca 40 grader men temperaturen ut till slingorna endast ca 30 grader. Tack på förhand 
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 535 inlägg
Och returtempen från slingorna då. Baypassen är för att inte VP och cirkpump ska gå mot stopp. Ta bort ett ställdon, lämpligt det som går till badet och stäng baypassen helt. Mera flöde blir ut till slingorna då och värmen går lättare runt.
Ta (när)bild(er) rakt framifrån så att man ser hela höjden på flödesmätarna samt bägge termometrarna.
Temperaturskillnaden mellan framledning och retur på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
De blå handrattarna på nedre fördelaren ska du teoretiskt kunna ta bort, men de bör sitta kvar, löst påskrivna för att skydda stiften.
Handratten används för att "tillfälligt" sänka flödet/temperaturen i en slinga/rum.
Temperaturskillnaden mellan framledning och retur på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
De blå handrattarna på nedre fördelaren ska du teoretiskt kunna ta bort, men de bör sitta kvar, löst påskrivna för att skydda stiften.
Handratten används för att "tillfälligt" sänka flödet/temperaturen i en slinga/rum.
Returtempen är ca 26 grader. Om jag skulle behöva, hur justerar jag flödet i bypassen?J jonaserik skrev:
Så hur öppnar jag max flöde i en slinga? Är det de blå, eller skall man justera de röda på toppen också?Demmpa skrev:
Demmpa skrev:
Tack Demmpa! Svårt att ta en bild framifrån eftersom fördelaren är inklämd i ett köksskåp. Tempdiffen i sig är ok, men jag skall testa att öppna de blå handrattarna helt när jag kommer hem, och ta en bild på flödesmätarna i toppen.Demmpa skrev:
Ta (när)bild(er) rakt framifrån så att man ser hela höjden på flödesmätarna samt bägge termometrarna.
Temperaturskillnaden mellan framledning och retur på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
De blå handrattarna på nedre fördelaren ska du teoretiskt kunna ta bort, men de bör sitta kvar, löst påskrivna för att skydda stiften.
Handratten används för att "tillfälligt" sänka flödet/temperaturen i en slinga/rum.
Eftersom dina slingor alltid är öppna så kan/bör du stänga bypassen helt, det gör du med den lilla fyrkantiga tappen på avtappningsventilerna (avtappningsventilerna används för bypassen).
För att ändra förinställningen (flödet) i en slinga så är det via flödesindikatorn/röda ratten.
För att ändra förinställningen (flödet) i en slinga så är det via flödesindikatorn/röda ratten.
Stort tack! Återkopplar när jag laborerat lite.Demmpa skrev:
Klicka här för att svara


