Kan någon beskriva för mig hur jag skall justera/trimma in för att få upp värmen ut i slingorna så vore jag tacksam. Danfoss Midi, manuell med bypass. Framledningen är ca 40 grader men temperaturen ut till slingorna endast ca 30 grader. Tack på förhand :)
 
  • Fördelningsrör för golvvärme med blå och röda ventiler märkt för bad, kök och hall, tillsammans med en cirkulationspump och tryckmätare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Du har en begränsningstermostat här, vad står den på? Går den fel, kolla om den har en kapillärgivare som inte ligger an ordentligt. Annars om det går, vrid upp den 10c, så lär framledningen göra detsamma om allt annat fungerar.
Begränsningstermostat installerad på ett rör i ett skåp, potentiellt för att reglera temperaturen och skydda mot överhettning av trägolv.


(Den ska begränsa maxtemp ut så man inte förstör trägolv. )
 
  • Gilla
itorsten och 1 till
  • Laddar…
Och returtempen från slingorna då. Baypassen är för att inte VP och cirkpump ska gå mot stopp. Ta bort ett ställdon, lämpligt det som går till badet och stäng baypassen helt. Mera flöde blir ut till slingorna då och värmen går lättare runt.
 
  • Gilla
itorsten
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Ta bort ett ställdon
Finns inga ställdon på den fördelaren.
Finns bara handrattar.
 
  • Gilla
itorsten
  • Laddar…
Ta (när)bild(er) rakt framifrån så att man ser hela höjden på flödesmätarna samt bägge termometrarna.

Temperaturskillnaden mellan framledning och retur på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

De blå handrattarna på nedre fördelaren ska du teoretiskt kunna ta bort, men de bör sitta kvar, löst påskrivna för att skydda stiften.
Handratten används för att "tillfälligt" sänka flödet/temperaturen i en slinga/rum.
 
  • Gilla
itorsten
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Och returtempen från slingorna då. Baypassen är för att inte VP och cirkpump ska gå mot stopp. Ta bort ett ställdon, lämpligt det som går till badet och stäng baypassen helt. Mera flöde blir ut till slingorna då och värmen går lättare runt.
Returtempen är ca 26 grader. Om jag skulle behöva, hur justerar jag flödet i bypassen?
Demmpa Demmpa skrev:
Finns inga ställdon på den fördelaren.
Finns bara handrattar
Så hur öppnar jag max flöde i en slinga? Är det de blå, eller skall man justera de röda på toppen också?
Demmpa Demmpa skrev:
Finns inga ställdon på den fördelaren.
Finns bara handrattar
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ta (när)bild(er) rakt framifrån så att man ser hela höjden på flödesmätarna samt bägge termometrarna.

Temperaturskillnaden mellan framledning och retur på golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.

De blå handrattarna på nedre fördelaren ska du teoretiskt kunna ta bort, men de bör sitta kvar, löst påskrivna för att skydda stiften.
Handratten används för att "tillfälligt" sänka flödet/temperaturen i en slinga/rum.
Tack Demmpa! Svårt att ta en bild framifrån eftersom fördelaren är inklämd i ett köksskåp. Tempdiffen i sig är ok, men jag skall testa att öppna de blå handrattarna helt när jag kommer hem, och ta en bild på flödesmätarna i toppen.
 
Eftersom dina slingor alltid är öppna så kan/bör du stänga bypassen helt, det gör du med den lilla fyrkantiga tappen på avtappningsventilerna (avtappningsventilerna används för bypassen).

För att ändra förinställningen (flödet) i en slinga så är det via flödesindikatorn/röda ratten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Eftersom dina slingor alltid är öppna så kan/bör du stänga bypassen helt, det gör du med den lilla fyrkantiga tappen på avtappningsventilerna (avtappningsventilerna används för bypassen).

För att ändra förinställningen (flödet) i en slinga så är det via flödesindikatorn/röda ratten.
Stort tack! Återkopplar när jag laborerat lite.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.