Denna handdukstork är såvitt jag förstår kopplad till tappvarmvattnet. Den sitter i ett lägenhetshus byggt på 1990-talet. Problemet är att den inte blir varm överhuvudtaget. Jag har vridit på dess ”kran” (bild 1) med en insexnyckel ett flertal gånger men det hjälper inte. Jag antar att när den är vriden maximalt moturs så är den öppen. Jag har också luftat den, men det hjälper inte.

De rör som fortsätter åt höger på bild tre går vidare till duschen och till tvättmaskinen.

Det högra vertikala röret som går upp till torken blir ljummet upp till ”kranen” ungefär.

Någon som har något tips? Ärligt talat förstår jag inte hur vattnet ska kunna cirkulera i den!

• Handdukstorkventil med två rör och en sexkantig vred på kaklad vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handdukstorks kranar och rör mot kaklad vägg, tre blå vred syns.
    Skapa konto
  • Rör och kopplingar vid en handdukstork i ett 1990-tals lägenhetshus, kopplad till tappvarmvattnet, men blir inte varm.
    Skapa konto
  • Kromad handdukstork monterad på en vägg i badrum, med rör och ventiler synliga ovanför en toalettstol.
    Skapa konto
Redigerat:
Krilleman
M mielo skrev:
Någon som har något tips? Ärligt talat förstår jag inte hur vattnet ska kunna cirkulera i den!

Skruva det mittersta vredet i botten och sen efter det spolar du varmvatten i handfatet.

På så sätt tvingar du varmt vatten att komma "baklänges" ut röret för varmvatten cirkulation via din handdukstork.

Vad blir resultatet?
Kommer det varmvatten efter en stund?

Blå ventiler på rörkopplingar med röd pil som pekar mot mittenventilen, sannolikt används för varmvatteninställning i badrum eller handdukstork.
Skapa konto

Givetvis ska både returventilen och temostatventilen (den med kromad handratt för insex) vara öppna.

Kromade rör och ventiler i badrum med handdukstorkanslutning och vred på en vit kakelvägg.

Krilleman Krilleman skrev:
Skruva det mittersta vredet i botten och sen efter det spolar du varmvatten i handfatet.

På så sätt tvingar du varmt vatten att komma "baklänges" ut röret för varmvatten cirkulation via din handdukstork.

Vad blir resultatet?
Kommer det varmvatten efter en stund?

[bild]

Givetvis ska både returventilen och temostatventilen (den med kromad handratt för insex) vara öppna.

[bild]
När jag skruvar det mittersta blåa vredet i botten så stängs allt inflöde av varmvatten av. Både till handfat, tork och dusch. Det är väl inte meningen?

Det som tydligen kallas returventilen trodde jag inte kunde vridas, men ska testa detta!

Jag lägger till en bild som bättre visar hur rören går. De som går till vänster går till handfatet.

Fortsättning följer…

• Tre vattenventiler med blåa vred monterade vid väggen med anslutna rör. Rör går åt vänster mot ett handfat.
    Skapa konto
Krilleman
M mielo skrev:
När jag skruvar det mittersta blåa vredet i botten så stängs allt inflöde av varmvatten av. Både till handfat, tork och dusch. Det är väl inte meningen?
Då är varmvattenscirkulations-ledningen avstängd i källaren.

Det ska komma varmvatten även då själva avstängningen för varmvattnet är avstängt.
Flödet kommer då istället genom VVC-ledningen (lila markering fast åt "fel" håll för tvångsspolning baklänges).

Vattenledningar i ett kök med tre färgade pilar som markerar flödesriktning.
Skapa konto

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.