Hej!
Vi har luftvärme med bahco acj tillsammans med et fix system, flexit uni3. På sommaren drar jag ner luftvärmen till noll men systemet går ju ändå. Kan man stänga av det helt på sommaren?

MVH/Hans

Claes Sörmland
Tanken är ju att ventilationssystemen ska gå året runt men står fönster på glänt så behövs det ju knappast på sommaren. Om inte badrum, tvättstuga och spisfläkt kräver detta hos dig.

Hej! Tack för svar.
Själva ventilationssytemet (FTX) sitter på vinden är på hela året men jag tänkte mer på luftvärmen i och med att jag ändå drar den till noll men den kanske också behöver vara påslagen ändå.

/Hans

Ingen som vet om det går stänga av luftvärmen helt o hållet och endast ha FDX igång?

Luftvärmen drar mycket ström och fungerar inte så bra. Billigare med braskamin och luftvärmepump

På min gamla Bahco ACJ har jag ett vred där jag reglerar elvärmen (o där det går att stänga av den helt), det bör du ha på din med.

Tack för svar! Har du den avstängd? Fungerar ventilationen lika bra med värmen avstängd?

Har du några andra uppvärmningskällor?

Jag stänger av värmen på sommaren och större delen av året.
Använder den enbart som tillskott när vi har -10 o kallare då vi har en Luft-Luft-värmepump som primär värmekälla samt en kamin.
Ventilationsinställningen är separerad från värminställningen (två olika vred), så ventilationen fungerar utan problem.

• Gilla
Mac1000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.