För en tid sedan flyttade jag in i en villa med golvvärme och frånluftsvärmepump, jag ställde in alla termostater på runt 21 grader men märkte vid ett tillfälle att värmepumpen sade "Jag vill just nu mata ut 31 gradigt vatten och den faktiska temperaturen jag matar ut är 70 grader" vilket inte kändes helt bra. Vad jag kan se var alla termostater stängda i det läget. Efter det ändrade jag på hur saker ser ut och nu har jag istället alla termostater på max och styr temperaturen på värmepumpen, vilket ju i princip gör termostaterna helt poänglösa.
Samtidigt är nära nog allt i värmepumpen trasigt så det är hög tid att byta ut den och funderar därför på om det är jag upplevde med golvvärmen är normalt eller om jag borde beställa någon felsökning av det medans de ändå kommer och byter pumpen?
Så här ser det bakom skåpsluckan för golvvärmen:
och jag som inte kan något alls om golvvärme hade kanske gissat att röret till höger var till för att släppa förbi vatten om alla slingor var stängda? är det vad det röret är till för eller är det något annat?
Eftersom jag egentligen inte har några större planer på att börja låta termostaterna aktivt styra temperaturen igen (har hellre "lagom" varma golv hela tiden än väldigt varma golv ibland och kalla golv ibland) kommer situationen antagligen aldrig uppkomma igen men om det är något som inte fungerar som det ska borde det kanske ändå felsökas.
Dvs, är det förväntat att min värmepump ska bli upprörd om termostaterna stängt alla golvslingorna eller borde systemet hanterat det?
Samtidigt är nära nog allt i värmepumpen trasigt så det är hög tid att byta ut den och funderar därför på om det är jag upplevde med golvvärmen är normalt eller om jag borde beställa någon felsökning av det medans de ändå kommer och byter pumpen?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
och jag som inte kan något alls om golvvärme hade kanske gissat att röret till höger var till för att släppa förbi vatten om alla slingor var stängda? är det vad det röret är till för eller är det något annat?
Eftersom jag egentligen inte har några större planer på att börja låta termostaterna aktivt styra temperaturen igen (har hellre "lagom" varma golv hela tiden än väldigt varma golv ibland och kalla golv ibland) kommer situationen antagligen aldrig uppkomma igen men om det är något som inte fungerar som det ska borde det kanske ändå felsökas.
Dvs, är det förväntat att min värmepump ska bli upprörd om termostaterna stängt alla golvslingorna eller borde systemet hanterat det?
Redigerat:
Det du gjorde först, vrida ner rumstermostaterna så att alla ställdon stryper flödet ver fel som du märkte.
Det du gjorde sen, att sänka temperaturen på värmepumpen är det rätta.
I slutet av golvvärmefördelaren sitter en bypass, som ska se till att det är flöde genom systemet (däribland värmepumpen), men den kan vara "felaktigt" injusterad.
Eftersom golvvärme är ett trögt system så är det bättre att låta reglercentralen (värmepumpen) styra framledningstemperaturen (och rumstemperaturen) samt att fördelarna är injusterade så att det blir "lagom" temperatur mellan rummen.
Det är även rekommenderat att ta bort ställdonen, i alla fall ett då tex för badrummet, samt att stänga bypassen.
Det du gjorde sen, att sänka temperaturen på värmepumpen är det rätta.
I slutet av golvvärmefördelaren sitter en bypass, som ska se till att det är flöde genom systemet (däribland värmepumpen), men den kan vara "felaktigt" injusterad.
Eftersom golvvärme är ett trögt system så är det bättre att låta reglercentralen (värmepumpen) styra framledningstemperaturen (och rumstemperaturen) samt att fördelarna är injusterade så att det blir "lagom" temperatur mellan rummen.
Det är även rekommenderat att ta bort ställdonen, i alla fall ett då tex för badrummet, samt att stänga bypassen.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 402 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 402 inlägg
Det "normala" är att man ser till att det går ut 30 graders vatten i slingorna när det är 0 grader ute. Blir det kallare ute så trycker man ut varmare vatten, blir det varmare så har man lägre temperatur i slingorna. Vill du ha varmare i ett rum så kommer ventilerna vara öppna under längre tid annars försöker dom vara öppna så att termostaterna "blir nöjda". Men tänk på om termostaterna sitter på en dragig plats så kanske värms det på mer och tvärtom.
Sen att värmepumpen tryckte ut 70 grader var kanske att den värmde varmvatten till 'kranarna'.
Och om du ändrar på pannan så kommer du få springa ofta och ändra + att det kommer kosta energi.
Det många gör idag är just att man har ventilerna helt öppna och ändrar flödet. Det görs möjligtvis under de svarta eller blå hattarna. Men om du ändrar där så håll koll på vad de stod på innan.
Sen att värmepumpen tryckte ut 70 grader var kanske att den värmde varmvatten till 'kranarna'.
Och om du ändrar på pannan så kommer du få springa ofta och ändra + att det kommer kosta energi.
Det många gör idag är just att man har ventilerna helt öppna och ändrar flödet. Det görs möjligtvis under de svarta eller blå hattarna. Men om du ändrar där så håll koll på vad de stod på innan.
Nja, det beror helt och hållet på vad TS ändrade för inställning på reglercentralen/värmepumpen.P PappasHammare skrev:
Om TS ändrade börvärdet för rumstemperaturen så har TS ändrat på helt rätt ställe. Däremot om TS ändrade värmekurvan (kurvlutningen och/eller parallellförskjutningen) så var det troligen fel.
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant högre/lägre än inställt rumsbörvärde samt är det oberoende utetemperaturen.
Det man bör göra är att göra en ordentlig injustering av flödet i slingorna så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje slinga, på så sätt blir det "jämn" temperatur mellan rummen. Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.P PappasHammare skrev:
Eftersom du har funderingar på att göra större jobb. Så ska du säga till om att det sätts en strypventil på röret till höger, baypassen, nu finns inget att stänga den med nu. Det är nu ett konstant flöde som går förbi allt och trycket över slingorna har tappat bra mycket flöde. I slutändan så ska den kunna stängas helt och ha en slinga helt öppen utan ställdon. Lämligt den som är till badet, den kommer då att vara som en baypass och VP + pumpar mår bra.M MrQuint skrev:För en tid sedan flyttade jag in i en villa med golvvärme och frånluftsvärmepump, jag ställde in alla termostater på runt 21 grader men märkte vid ett tillfälle att värmepumpen sade "Jag vill just nu mata ut 31 gradigt vatten och den faktiska temperaturen jag matar ut är 70 grader" vilket inte kändes helt bra. Vad jag kan se var alla termostater stängda i det läget. Efter det ändrade jag på hur saker ser ut och nu har jag istället alla termostater på max och styr temperaturen på värmepumpen, vilket ju i princip gör termostaterna helt poänglösa.
[bild]
Faktum är att det var just kurvlutningen jag ändrat men det var mest för att det kändes som att de förra ägarna satt väldigt konstiga värden där. Om jag gick på vad manualen sade så skulle jag, där jag bor, ha en kurvlutning på 5 med golvvärme i betonggolv eller 8 med golvvärme i träbjälklag, kurvlutningen var att på 8 fastän huset har golvvärme i betonggolv.Demmpa skrev:
Nja, det beror helt och hållet på vad TS ändrade för inställning på reglercentralen/värmepumpen.
Om TS ändrade börvärdet för rumstemperaturen så har TS ändrat på helt rätt ställe. Däremot om TS ändrade värmekurvan (kurvlutningen och/eller parallellförskjutningen) så var det troligen fel.
Kurvlutningen justeras om rumstemperaturen ändras när utetemperaturen ändras.
Parallellförskjutningen justeras om rumstemperaturen är konstant högre/lägre än inställt rumsbörvärde samt är det oberoende utetemperaturen.
Det man bör göra är att göra en ordentlig injustering av flödet i slingorna så att det blir "rätt" flöde/tryckfall/difftemperatur över varje slinga, på så sätt blir det "jämn" temperatur mellan rummen. Difftemperaturen över golvvärmeslingorna bör vara 3-5⁰.
Före den ändringen svängde temperaturerna mer och temperaturen kunde klättra iväg uppåt 25-26 grader i badrummet med termostaten på max men nu håller allt en mer konsekvent temperatur.
Sedan är det definitivt inte balans mellan de olika slingorna, just badrummet är lite varmare än de övriga, vilket jag antar kan bero på att det bara sitter frånluftsventil där så luften som kommer in i badrummet är redan uppvärmd jämfört med övriga rum som drar in kallluft via friskluftsventilerna.
Samtidigt är det ena sovrummet märkbart kallare men vet inte om det bara är en fel-kalibrering, en medveten inställningen för att de ville ha det svalare där, luft i systemet eller om det kanske är ett resultat av att en av de många sakerna som är trasiga på värmepannan som motiverar att den ska bytas ut är expansionskärlet. Med trasigt expansionskärl svänger trycket fram och tillbaka och spenderar därför stor del av sin tid långt under det rekommenderade 1 bar och jag antar att det kanske kan leda till problem med vattenflödet för vissa slingor?
Då verkar det som att det var rätt att justera kurvlutningen.M MrQuint skrev:Faktum är att det var just kurvlutningen jag ändrat men det var mest för att det kändes som att de förra ägarna satt väldigt konstiga värden där. Om jag gick på vad manualen sade så skulle jag, där jag bor, ha en kurvlutning på 5 med golvvärme i betonggolv eller 8 med golvvärme i träbjälklag, kurvlutningen var att på 8 fastän huset har golvvärme i betonggolv.
Före den ändringen svängde temperaturerna mer och temperaturen kunde klättra iväg uppåt 25-26 grader i badrummet med termostaten på max men nu håller allt en mer konsekvent temperatur.
Några generella tips:
- dels skriva ner alla inställningar,
- dels göra små justeringar (om man inte vet att de nuvarande är helt fel),
- dels vänta tillräckligt länge mellan justeringarna. För golvvärmen kan det vara några dygn.
Vilket tryck det bör/"ska" vara i systemet beror på höjden mellan manometern och högsta punkten i värmesystemet.M MrQuint skrev:
10 meter vattenpelare motsvarar 1 bar.
Är det enplanshus så räcker 0,5 bar gott och väl.
Är det tvåplanshus där "pannan"/värmepumpen är på nedre planet så blir det typ bara 1,5 meter vattenpelare mellan manometern och golvvärmefördelaren vilket motsvarar 0,15 bar och då räcker det med 0,5-0,7 bar i systemet.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 775 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 775 inlägg
Att pumpen värmer upp temperaturen högre än kurvan anger är pga lågt flöde. Även en inverterpump har en min-effekt och är flödet för lågt blir tempen för hög även på lägsta varvtalet.
By-passen som sitter på din GV fördelare är endast för att inte cirkulationspumpen ska bli överhettad eller få kavitation i pumpen. Även med en bypass kan flödet bli för lågt för värmepumpen att hinna bli av med all energi.
Med rätt injusterad värmekurvan kommer det inte bli något större problem, för sällan alla slingor är avstängda samtidigt då.
Du kan ha kvar några termostater och ställdon, men justera först in kurvan rätt. Därefter ställer du termostaterna 2-3 grader varmare än önskat på värmepumpen. Då kommer den stänga flödet till de rum som får någon form av värme från externa källor (typ matlagning eller solinstrålning). När den stryper flödet till vissa delar (som ändå inte behöver värmen) kommer den ge samma framledningen till lägre effekt. Men stryper man flödet för mycket har du redan märkt vad som hänt.
Effekt = 1.16 x deltaT x flöde
By-passen som sitter på din GV fördelare är endast för att inte cirkulationspumpen ska bli överhettad eller få kavitation i pumpen. Även med en bypass kan flödet bli för lågt för värmepumpen att hinna bli av med all energi.
Med rätt injusterad värmekurvan kommer det inte bli något större problem, för sällan alla slingor är avstängda samtidigt då.
Du kan ha kvar några termostater och ställdon, men justera först in kurvan rätt. Därefter ställer du termostaterna 2-3 grader varmare än önskat på värmepumpen. Då kommer den stänga flödet till de rum som får någon form av värme från externa källor (typ matlagning eller solinstrålning). När den stryper flödet till vissa delar (som ändå inte behöver värmen) kommer den ge samma framledningen till lägre effekt. Men stryper man flödet för mycket har du redan märkt vad som hänt.
Effekt = 1.16 x deltaT x flöde
Klicka här för att svara