Två lösningar.

Den första ger värme typ 12 timmar med totalt 2 timmars eldning.
Vi eldar morgon o kväll. Har ingen annan eldstad. Enda värmekällan vi använder i enplanshuset.
Denna kostar mer än 150 000 i dag, plus montering, sten för sten.

Ikväll ska vi steka pizza i bakugnen.

Förbränningsluftt tar jag utifrån stenfoten. Original genom spjäll i luckan längst ned.
Vedeldad spis av täljsten med två ugnar. Brasan brinner i nedre ugnen. Vedkorg och städredskap bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

I förra huset hade vi en utdömd kakelugn som revs ut.
Ställde in en Jötul Pejs 17 A.

Byggde in den med Ytongblock, håltegel mm.

Lagrade värme dåligt. Borde ha varit t ex täljsten, eller solida betongblock, sammanfogade med typ kalkstensbruk, som ger med sig när det blir varmt.

Förbränningsluft i kanal genom ytterväggen och in i lådan inunder. Stängdes med ett spjäll då det endast färdigt.
Fördelen med att ta in luft innifrån är att kall luft vid golvets sugs in i spisen på och eldas upp.

Känner en som enligt gammal tradition hade en nedsänkta med galler ovanpå strax framför kaminen. Funkade elegant som dammsamlare.

Ja, full värme efter en halvtimme med stängda luckor. Otrolig värme.
Men i mitt fall dålig värmelagring.
Mycket billigare än alternativet ovan.

Googla:

Braskamin Jötul Peis 17A​

En braskamin Jötul Peis 17A installerad i en murad konstruktion med tegelstenar och ventiler, omgiven av träpanelväggar.
Skapa konto
Vit eldstad med brasa och glasluckor i ett vardagsrum, omgiven av ljus och dekor.
Skapa konto

Minns att det var ett mycket trevligt pyssel.

Briket / kåpan utformades genom att slänga på rikligt med bruk, som jag senare rullade en mindre fotboll i. Strök av med en stelare borste för att få bra struktur.
När denna byggdes upp rekommenderade en erfaren murare att lägga i mycket med knäckt/bockad gammeldags el/telefon-tråd, för att förhindra sprickbildning.
Kollat nu 40 år senare... Helt ok.

Genom gallret/luftutsläppet överst på briket, kommer man åt en kraftigare lucka på egenbyggda rökröret för sotning. Byggde i 4 mm stål.

All förbränningsluft kommer in i lådan inunder själva spisen, speciellt när luckorna är stängda.
Från lådan upp genom en 3 cm spalt framför själva metallen på insatsen.
Kall golvluft sugs likaledes in genom luftspjällen nedertill, värms upp och kommer ut genom spjällen på kåpan. Mycket effektivt. Speciellt när luckorna stängs på framsidan.

Känner en som har ett utrymme lika brett som spisen, framför spisen, med ett typ färist ovan i golvhöjd. Mycket damm samlas i utrymmet!

Redigerat:
Man kan även stoppa in en "Fireback"
Det är eg bara en 2-3 cm stålplatta med ev dekoration på.
Den går längst in i öppna spisen mot bakväggen.
Dels skyddar den bakväggen och dels ökar den värmestrålningen in till rummet.

Jag gick till en smed och bad han tillverka en.
20mm tjock stålplåt med fot på ena sidan (så den inte tippar)
Sen målade jag den med biltemas värmebeständiga svarta sprayfäg.
Otroligt mycket mer värme ut ur öppna spisen tycker iaf
Bör tydligen vara gjord av stål och inte gjutjärn då gjutjärn spricker lättare ... men har eg ingen aning

inspiration
https://www.gratewalloffire.com/reflective-fire-backs.html

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.