Hej
Vi bor i en villa med två plan (ej källare). Ackumulatortank som ger oss golvvärme i delar av huset och varmvatten. Tanken värms av en LVVP och en vattenmantlad kamin. Allt står på första planet. Sen har vi några elradiatorer som stöd.
Jag har haft rörmockarn förbi som installerade ett nytt expansionskärl på 100 l. På kärlet står det att förtrycket är 1,5 bar, vilket känns lite högt. Ganska säker också på att rörmockarn inte justerade trycket. Trycket pendlar just också nu en hel del under en dag (mellan 0,7 - 1,5 bar).
Jag tänkte därför kontrollera expansionskärlets tryck själv. Jag har en avstängningskran och en tömningsventil precis innan kärlet. På sidan/botten av kärlet finns en luftventil.
Min plan är att justera systemet på morgonen när vi inte eldat på ett tag. Tänker mig följande steg:
Med vänlig hälsning,
Vi bor i en villa med två plan (ej källare). Ackumulatortank som ger oss golvvärme i delar av huset och varmvatten. Tanken värms av en LVVP och en vattenmantlad kamin. Allt står på första planet. Sen har vi några elradiatorer som stöd.
Jag har haft rörmockarn förbi som installerade ett nytt expansionskärl på 100 l. På kärlet står det att förtrycket är 1,5 bar, vilket känns lite högt. Ganska säker också på att rörmockarn inte justerade trycket. Trycket pendlar just också nu en hel del under en dag (mellan 0,7 - 1,5 bar).
Jag tänkte därför kontrollera expansionskärlets tryck själv. Jag har en avstängningskran och en tömningsventil precis innan kärlet. På sidan/botten av kärlet finns en luftventil.
Min plan är att justera systemet på morgonen när vi inte eldat på ett tag. Tänker mig följande steg:
- Stänga av lvvp
- Stänga av vattnet till expansionskärlet (röd kran)
- Öppna tömningsventilen (vit)
- Justera förtrycket i kärlet med en cykelpump till 0,5 bar
- Stänga tömningsventilen
- Öppna vattnet till expansionskärlet
- Fylla på eller tömma vatten så att systemtrycket blir 1,0 bar
- Sätta på lvvp och elda på
Med vänlig hälsning,
Men är inte manometern för systemtrycket?
Men det är klart, om jag stryper vattnet så visar den lokalt till kärlet då?
Men det är klart, om jag stryper vattnet så visar den lokalt till kärlet då?
Det lät ju lite enklare, tack!
Misstänker att jag inte behöver stänga av lvvp då?
Misstänker att jag inte behöver stänga av lvvp då?
Okej, bra, tack. Sista frågan. Har det någon betydelse att kärlet har lite vatten i sig? Har läst att man ska fylla förtrycket när kärlet är tomt.
När jag känner på kärlet så känns det som att det är en del vatten, men jag kan lyfta det ganska lätt, så inte överfullt på ngt sätt.
Säkerhetsventilerna är på 2,5 bar, kanske spelar in tänker jag.
Jag ska testa att göra som du skrev.
Säkerhetsventilerna är på 2,5 bar, kanske spelar in tänker jag.
Jag ska testa att göra som du skrev.
Du kan INTE använda manometern på vattensidan för att kontrollera/justera förtrycket i expansionskärlet.
För så fort som förtrycket i expansionskärlet överstiger 0 bar så ska expansionskärlet vara tomt på vatten.
Här har du instruktion på hur du kontrollerar/justerar förtrycket i expansionskärlet,
https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/ovrigt/Instruktioner fortryck.pdf
För så fort som förtrycket i expansionskärlet överstiger 0 bar så ska expansionskärlet vara tomt på vatten.
Här har du instruktion på hur du kontrollerar/justerar förtrycket i expansionskärlet,
https://somathermvvs.se/wp-content/uploads/ovrigt/Instruktioner fortryck.pdf
Låter utifrån den beskrivningen som att jag ska göra som jag skrev inledningsvis.Demmpa skrev:
Du kan INTE använda manometern på vattensidan för att kontrollera/justera förtrycket i expansionskärlet.
[länk] fortryck.pdf
Kollade förtrycket nu. Det var 1,6 bar…
Så jag stängde av vattnet mot expansionskärlet, öppnade tömningsventilen och fyllde sen förtrycket till 0,5 bar.
Sen stängde jag tömningsventilen och öppnade upp mot vattensidan. Fyllde sen på en hel del vatten så systemtrycket blev 0,95 bar.
Noterade att expansionskärlet har fyllts med massa vatten. Antar att det beror på att jag sänkt trycket från 1,5 till 0,5 bar o att detta är helt normalt?
Hyfsat säker på att expansionskärlet fungerar eftersom det är nytt och det bara kom ett fint flöde luft från bilventilen när jag sänkte trycket.
Så jag stängde av vattnet mot expansionskärlet, öppnade tömningsventilen och fyllde sen förtrycket till 0,5 bar.
Sen stängde jag tömningsventilen och öppnade upp mot vattensidan. Fyllde sen på en hel del vatten så systemtrycket blev 0,95 bar.
Noterade att expansionskärlet har fyllts med massa vatten. Antar att det beror på att jag sänkt trycket från 1,5 till 0,5 bar o att detta är helt normalt?
Hyfsat säker på att expansionskärlet fungerar eftersom det är nytt och det bara kom ett fint flöde luft från bilventilen när jag sänkte trycket.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
I princip så har du ju systemtryck som är ca 2x förtrycket. Det betyder att halva volymen som var luft nu är vatten. Tryck och volym hänger ihop linjärt. Ökar du trycket så minskar luftvolymen motsvarande.
Det där att du kunde stänga av vattnet till kärlet låter lite skumt. Jag har hört att man inte får ha en avstängning där. Aldeles för riskabelt om man skulle råka lämna den stängd. Kan bli en rejäl smäll som förstör inte bara pannan, utan även huset. Fast nu antar jag (felaktigt?) att du även har säkerhetsventilen på den avstängda delen?
Det där att du kunde stänga av vattnet till kärlet låter lite skumt. Jag har hört att man inte får ha en avstängning där. Aldeles för riskabelt om man skulle råka lämna den stängd. Kan bli en rejäl smäll som förstör inte bara pannan, utan även huset. Fast nu antar jag (felaktigt?) att du även har säkerhetsventilen på den avstängda delen?
Som jag lärt mig. 0,5 + (0,1 x meter till högsta punkten). Vid vedeldning stiger trycket pga av de höga temperaturerna i acktank. Jag brukade ha 0,7 kallt och kanske 1,8 varmt när vi hade vedeldning.
Tack för svar!H hempularen skrev:I princip så har du ju systemtryck som är ca 2x förtrycket. Det betyder att halva volymen som var luft nu är vatten. Tryck och volym hänger ihop linjärt. Ökar du trycket så minskar luftvolymen motsvarande.
Den finns ingen säkerhetsventil mellan kärlet och avstängningsventileb, utan bara en vridbar tömningsventil. Men jag har ju tre-fyra säkerhetsventiler på vattensidan, så svårt att se att systemet skulle sprängas bara för att jag kopplar bort expansionskärlet tillfälligt.
Kände nu på expansionskärlet som är på 100 liter. Jag kunde med nöd och näppe lyfta det lite från marken, så gissar att det är 50 liter vatten i minst. Övre halvan låter stum, och undre halvan låter mer ihåligt. Kan jag utgå från att detta är normalt?
Tror jag förstår ditt resonemang Hemapularn. Sänkte ju förtrycket från 1,6 till 0,5 bar, alltså nästan en bar. Då minskade ju mängden luft i kärlet, samtidigt som vattenmängden i systemet var oförändrad. Sen fyllde jag på med vatten så att trycket steg med 0,5 bar. Då pressas det in i kärlet tills ballongen på 0,5 bar tar emot.
Antar att 0,5 bar är en ganska liten luftmängd på ett 100 liters kärl, och att det därför blir rätt stora mängder vatten?