Hej

Vad kostar det att konvertera till vattenburen värme ?

Läget idag:
Enplansvilla från 1976 med krypgrund
Nibe 200l VVB från 2017
Direktverkande el
LVP från 2008 som troligen behöver bytas igen om 2-3år.
Kamin som vi eldar i när det är riktigt kallt.
Jag och frun är kring 50år så energin/orken att elda minskar samtidigt som enbart LVPn inte ensam orkar värma huset när det är kallt som det varit denna vintern.

Har idag 11st elradiatorer

/M

Vad kan du göra själv? Med krypgrund under hela huset så kan man dra stammar där nere med uppstick till radiatorer. En rätt enkel operation. Jag gjorde detta med ett 140 m2 hus, drog själv alla stammar avstick monterade 12 radiatorer. Materialkostnaden var 18 kkr. Sedan kom en riktig vvsare och kopplade ihop den sista delen med pannan och dockade värmepumpen till densamma.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
Är i samma sits, även om jag kommer att kluven björkved för typ 3 år inför sommaren.

Men åldern börjar ta ut sin rätt. 71 år.
Bergvärme 300 000 inkl allt och eget arbete. Vete tusan om det blir av. Säljer nog huset i stället. Endast dryga 100 000 i
Har en 2 ton täljstensugn som jag värmer huset med. El bara om jag lämnar huset mer än två dagar på vintern.

Tror första steget blir två st LLVP:ar.

I InsidersUnited skrev:
Vad kan du göra själv? Med krypgrund under hela huset så kan man dra stammar där nere med uppstick till radiatorer. En rätt enkel operation. Jag gjorde detta med ett 140 m2 hus, drog själv alla stammar avstick monterade 12 radiatorer. Materialkostnaden var 18 kkr. Sedan kom en riktig vvsare och kopplade ihop den sista delen med pannan och dockade värmepumpen till densamma.
Jag tänker att en (1) firma får göra allt; jag har inte fysik, full kunskap, tid som jag vill prioritera till barn och annat istället.

Citerar @DonPablo från en annan tråd
"Jag skulle råda dig att byta till radiatorer typ altech k22 eller k33, eller purmo t22 t33 för lite mer vattenvolym och lägre framledning, så får du en maskin som lättare klarar framledningen, och går billigare"

En purmo t22 kostar ca 5000, så säg 5tusen är element. ca 55000 totalt för er del
En luft/vatten VP med installation ligger på ca 150tusen
En jordvärme VP där man gräver ned kollektorslang själv ca 100-125tusen
En jordvärme VP där man köper in allt ca 150-175 tusen
En bergvärme VP med borrhål ca 250tusen

Sen kommer rördragning från VP till alla element på detta.
kopparrör ligger på 125-150kr/m om man ska göra jobbet själv, annars kan jag tänka mig 200kr/m
gissar på 35-50m rör -> 7000 till 10tusen
Och gör man inte jobbet själv så kommer ju röris:ens timeng på det på ca 800kr/timme
Tidsåtgång jag hittat på nätet för konvertering till vattenburen 4-7 dagar
Så ca 25-50 för rörisen då.

Lägger vi ihop det blir det tumme pekfinger
55+150+40+10 = ca 250tusen inkl allt. (med bergvärme en 100tusen till)

• Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
Känner du att det blir dyrt skulle jag nog rekommendera att köpa två stycken större luft/luft VPs
Blir billigare och borde täcka värmebehovet utan att behöva elda.
samt om man har två och en går sönder så är man inte helt utan till dess reparatör fixat.

M MrDizzy skrev:
Känner du att det blir dyrt skulle jag nog rekommendera att köpa två stycken större luft/luft VPs
Blir billigare och borde täcka värmebehovet utan att behöva elda.
samt om man har två och en går sönder så är man inte helt utan till dess reparatör fixat.
Tackar för svaren. Jag känner nog spontant att det blir lite i överkant med ca 250.000kr, det är ju inget man har på fickan utan kräver lån. Tveksam om det återbetalar sig.

En Mitsubishi Hero LN35 som vi har idag kostar ju nästan 30.000kr med installation. Den är bra placerad men räcker inte helt bort till smala sovrumshallen. Kanske borde titta på en mindre typ LN25 när det är dags och sedan en takmonoterad mindre för den smala sovrumshallen istället när det är dags för byte om 2-3år ?

I InsidersUnited skrev:
Dra väl isolerade rör i grunden. Var inte dumt alls.
Har i min grovplanering stött på problem med att gå förbi två dörrar. Detta vore en fin lösning.😉

Men troligen får nästa ägare mixtra med detta.
Huset värderat till 1.65.
Och visst blir det säkert mer lättsålt med bergvärme för 300 till.
Frågan är om det går att få ut allt.

Vet inte var trådskaparens hus ligger men i de flesta fall får man ju igen kostnaden direkt på värdeökning av huset.

Man behöver inte dra koppar, jag köpte en stor rulle 22 mm pex och körde som stammar. Med 15 mm pex upp till raddarna. Kommer inte ihåg exakt vad rullarna kostade men inte dyrt. Håller man sig till standard 15 eller 22 mm så är inte klämringskopplingar så dyrt heller. Mina radiatorer kostade 500 kr styck (oavsett storlek) då billigaelement.se sålde ut ett lager där de var felmärkta. Så allt går, men man måste vara lite omsig och orka.

• Gilla
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Jo... Men värdeökningen får man först igen när man säljer, när huset går i arv, eller om man lånar typ amorteringsfritt till låg ränta och kanske köper en husbil eller annat (på huset).

• Gilla
InsidersUnited
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.