7 898 läst ·
56 svar
8k läst
56 svar
Eventuell fel dimensionering av luftvattenpump IVT Air X
Skulle upp till en modell större utan att tveka en sekund.N neo11 skrev:
Vill säljaren av nån anledning försöka sälja en mindre testa denna:
"Då vill jag ha ett avtal som garanterar att du personligen står för 2/3 av all elkostnad för elpatroner i 20 år framåt"
Då blir det ett annat ljud från säljaren.
Märkligt det där...
Gällande Thermia, IVT eller Nibe eller nån annan märkesleverantör(Panasonic, Mitsubishi eller Daikin) så skulle jag kört på ett märke som det finns firmor i närheten som kan serva/reparera
Har jag för mig Thermia är att de säljs bara av "aktoriserade" Thermia återförsäljare.
Nibe säljs av nästan "vem som helst"
Hur det är med IVT vet jag inte
Nibe är ju praktiskt ur den synvinkeln, de är vanliga och därmed är de flesta firmor bekanta med den.
Ytterligare en del är ju om du har en extra värmekälla(nån typ av ved/pelletspanna eller solvärmepaneler(ej att blanda ihop med solceller som ger el)) så bör modellan du väljer ha stöd/kunna hantera det/inte ge larm på för hög värme på returen etc etc.
Hej CrankC Crank skrev:Jag har en sån IVT Air och säljaren rekommenderade en mindre variant och tyckte det är bäst att ha en mindre som går på 100% så ofta som möjligt för att slippa start stopp som ska slita extra mycket tydligen. Han sa att det bästa är att ha en som är lite underdimensionerad och förbrukar ca 600kWh Dec till och med Feb. Jag var orolig för att den skulle låta mycket när den går på 100% ofta och störa grannar, svaret var att ljudet då låter max fem meter bort typ. Glad att jag köpte den större som oftare går runt 48% för jäklar vad den låter när den varvar upp till 100%, grannen är sur och hör ljudet i sitt sovrum 15m bort och vi hör oljudet i hela huset också.
Dessutom är mjukvaran i IVT AIR helt kass då den kör tex några timmar 48% sedan stannar den och efter en timma startar den och inser att oj jag måste göra varmvatten nu för det kunde jag inte ha kollat innan jag stoppade tidigare… så den gör varmvatten och efter det kör den på 100% igen för att ta igen typ 2 timmar värme förlust 1 timma paus och 1 timma för varmvatten. Men även om den inte gör varmvatten så får den ofta för sig att helt plötsligt varva upp från 48% som är vanlig drift och hyfsat tyst till 100% och sedan öser den på som attan och stannar i en timma efter det, snacka om onödiga stopp och uppvarving.
En annan sak är att man köper detta skit så får man det installerat och sedan inser man att man måste betala 5-6 tusen kr extra för en wifi inne temperatur sensor, dom hänvisar till att det räcker med en ute temp sensor som är värdelös. Att erbjuda en enkel tempsensor med kabel gör dom inte då den lösningen är för billig och bra.
Legionella körning går bara att ställa in veckovis, vore bra om man kunde ställa in månadsvis eller välja månad.
Att trycka på Extra varmvatten knappen kan bli svindyrt kanske 1000kr när man som jag har effektavgift på va 140kr/kWh dagtid, går inte att programmera om den knappen till något annat som tex gör extra varmvatten med kompressorn utan att använda eltillskott. Allt är hård kodat och inga uppdateringar av mjukvaran heller tyvärr.
Kan inte se någon graf över värmekurvan så den är svår att finjustera.
Så totalt sett snabb sammanfattning varför man inte ska köpa IVT AIR.
• Låter väldigt mycket och stör grannar 10-15m bort.
• Dålig mjukvara som kör hårt och sedan paus, och inte kollar innan paus om varmvatten behöver göras.
• Legionella körning kan ej tidssyras månadsvis.
• Ingen billig inner tempsensor erbjuds utan svindyr wifi tempsensor istället.
• Extra varmvatten kan bli svindyrt, kan ej välja att den ska göra vatten utan elpatron.
• COOP är lite i undre klassen.
• Två Appar som båda inte är kompletta, vissa saker ser man i ena appen och andra saker bara i den andra appen.
• Jobbig logg in varje gång man vill kolla nåt i appen. Varför kan jag inte välja bort login skiten….
• App även om man är hemma på samma nätverk så är det lång delay innan saker uppdateras i appen.
Jo IVT har en del att lära sig, konkurrensen är hård och deras produkt duger inte.
Personligen skulle jag gärna testa andra märken för att det vore skoj att jämföra, men kör min IVT två år till så den hinner betala av sig lite mer innan jag skaffar en bergvärmepump istället.
Det är olämpligt att underdimensionera en värmekälla till villan baserad på el om man tittar på ekonomin på lång sikt
Jag har förgäves under flera år försökt att förklara detta, utifrån hur elkraftförsörjningen med elgenerering och elnät ser ut. Men varken villaägareföreningen, energirådgivare eller de som säljer värmesystem har lyssnat. De som arbetat med energibesiktning i samband med villaförsäljning har inte heller i sina instruktioner haft uppdraget att ta med detta.
Däremot verkar det vid energibesiktning över hela Sverige ingå att föreslå solcellsinstallationer även om detta för många inte inte är långsiktigt mer lönsamt än att installera en varvtalsstyrd värmepump som klarar hela husets varmvatten och värmebehov även på vintern
Konsekvensen för elgenerering har vi sett genom att elpriserna är högre vid ökat elbehov och genom effektavgiften tydliggörs även detta bekymmer gällande dimensioneringsbehovet för elnätet
Varvtalsstyrning av en värmepump som samtidigt tillverkar varmvatten ger ett jämnare eleffektbehov eftersom man då enkelt och automatiskt avstannar uppvärmningen med växelventilen då varmvattenproduktion sker
Om man dessutom undviker att använda uteluften som värmekälla så minskar bullret för omgivningen och värmepumpen kan hålla ett bra COP även när kylan är som kraftigast, när elpriserna är högst och effektavgiften kostar som mest
Vi får hoppas att vi framöver får en bättre dimensionering av värmesystemet med målet att långsiktigt hålla nere kostnaderna
Redigerat:
Lite klen, men oftast är ändå det mest effektiva att köra grundvärme på det vattenburna och sen komplettera med en luftluft.F funkisklasse skrev:Hej, har hamnat i lite konflikt med installatören av vår luftvattenpump, anläggningen monterades i juni 2025, detta är förutsättningarna för vårt hus.
Byggår 1949, gjuten platta på mark, lätt betongkonstruktion med gjutet bjälklag, vind isolerad på slutet av 70 talet med ca 30 cm glasfiberull, FTX system monterat 2022 med en verkningsgrad på ca 85 % slaget över året, övervåningen har 8 gjutjärnselement från byggåret, modell rejäla, nedervåning vattenburen golvvärme på ca 12 kvm samt 4 element från ca 1982.
Huset är souterräng om 70 kvm / plan, vi värmer upp ca 125 kvm av dessa.
De flesta fönster i huset är original två glas fönster kopplade, som har bra lister.
Vi bor i Stockholm.
Vi hade oljepanna innan och förbrukningen varierande naturligtvis kraftigt beroende på hur vintern var, ett väldigt bra år kunde vi klara oss på drygt 1500 l, en tuff vinter som denna gjorde vi av med kanske 2500 l, två vuxna och en tolvåring i hushållet.
Säljaren ansåg att en IVT Air X 407 skulle täcka vårat behov, men så fort det blev kallt märkte vi direkt att kompressorn ofta gick på 100 % och att elpatronen går in väldigt ofta, senaste dagarna har elpatron används upp till 70 % av tiden…
Vad skulle experterna anse med tanke på förutsättningarna för oss? Jag har sagt till firman att jag vill ha en större utedel monterad då denna bevisligen ej klarar av vårt behov, men konflikt direkt.
Tacksam för input!
Du kan få en bra luftluft installerad och klar för under 20tkr.
Så knappt värt att jiddra med säljaren.
Ja vi verkar ju vara stekta då våran säljare slår ifrån sig till 100 % och inte vill hjälpa till, nästa steg är att blanda in IVT i det hela, fortsättning följerA Andy_44 skrev:
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Måste kolla lite, uppskattar svaret.U Utsliten och utdömd skrev:Ska jag vara helt ärlig hade jag köpt en 413, men endast av anledningen att det är 3-fas inverter, så du får jämn belastning.
Pumpen kommer du ha minst 10-15 år och inom den tiden lär du äga en elbil, så låg jämn belastning på faserna är något att prioritera.
Som @useless nämnde så straffar det sig inte särskilt att överdimensionera idag.
Är thermian 3-fas? Vi hade thermia split i förra huset och har inget dåligt att säga om den. Fördelen med splitt är att utedelen blir väldigt tyst, om man har den nära en uteplats eller liknande.
Alla stora leverantörer är bra grejer, men som har vissa olika positiva och negativa aspekter var. Alla svenska tillverkare har kompressorer från japanska konkurrenter, så kvaliten är snarlik mellan alla.
N
neo11
Husägare
· Stockholm/Bromma
· 2 470 inlägg
neo11
Husägare
- Stockholm/Bromma
- 2 470 inlägg
Hej.U Utsliten och utdömd skrev:Ska jag vara helt ärlig hade jag köpt en 413, men endast av anledningen att det är 3-fas inverter, så du får jämn belastning.
Pumpen kommer du ha minst 10-15 år och inom den tiden lär du äga en elbil, så låg jämn belastning på faserna är något att prioritera.
Som @useless nämnde så straffar det sig inte särskilt att överdimensionera idag.
Är thermian 3-fas? Vi hade thermia split i förra huset och har inget dåligt att säga om den. Fördelen med splitt är att utedelen blir väldigt tyst, om man har den nära en uteplats eller liknande.
Alla stora leverantörer är bra grejer, men som har vissa olika positiva och negativa aspekter var. Alla svenska tillverkare har kompressorer från japanska konkurrenter, så kvaliten är snarlik mellan alla.
Du skriver "endast" av anledningen att det är 3-fas.
Du tror inte att elpannan kommer gå mindre ofta vid minusgrader med 413?
Och att varmvatten till duschen värms upp med mindre användning av elpanna på vintern?
Då menar jag utan att slå på knappen extra varmvatten.
Det är invertern som är enfas på de mindre modellerna. Dvs kompressorn behöver 16 A på en fas på en AirX 409 jämfört med 8A per fas på en AirX 413.N neo11 skrev:
Håller med om att välja en 3fas maskin om man kan.useless skrev:
Det blir otroligt mycket lättare att se till att fas:erna har jämn belastning. Man vill ju inte att en säkring/propp ska gå bara för att värmepumpen kör på max och man glömde bort att inte köra dammsugaren i ett rum som råkar gå på samma fas (nej nej nej det var inte alls så i mitt hus då jag köpte det innan jag bytte till den gamla 1fas vp:n till en 3fas vp 😅 )
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg
Jo självklart ökar täckningsgraden om du tar den större pannan, alltså mindre behov av tillsats. Men låt säga att både 409 och 413 klarar värma huset utan tillsats mer till -17 grader. så hade jag ändå nog siktat på en 3-fas istället för en 1-fas. det är mer framtidssäkert med tanke på hur elanvändningen ser ut att bli i framtiden.N neo11 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden