roofius
roofius: [citat] alla kan göra en miss, men glipan där måste tätas. Vecken kommer jämna ut sig
6 svar · 1,3k läst
·
roofius
roofius: ja tyvärr då får du bara bulta ner takstegen och täta bultar, väldigt många gör så, är inte fackmannamässigt korrekt men klar
4 svar · 460 läst
F
Fixerskan: Hej. Hittade ni någon lösning? Står inför samma problem. Skulle gärna vilja klä luckan med befintlig panel.
3 svar · 1,1k läst
·
R
Roe11: [citat] Jag är inte helt säker på hur tjock isoleringen är, men den verkar helt okej. Jag lägger upp en bättre bild så kan ni se själva.
11 svar · 619 läst
·
T
TobbeP: [citat] Tack för den idén! Vi har fritidshus i fjällen där föregående ägare har byggt en inglasad farstukvist. Snön från hustaket glider ner på taket till farstukvisten, och det blir ganska stora mängder under vintern och eftersom jag inte litar på att konstruktionen av taket på farstukvisten skulle hålla för belastningen om jag monterar snörasskydd så har jag istället valt att
11 svar · 1,3k läst
·
Rickard.
Rickard.: Trekantlisterna klämmer fast pappen men det är somsagt inte helt enligt boken.
4 svar · 328 läst
L
laja57: Hej, Undrar om det räcker med en eller två hålplattor i nock samt skruvinfästning 5x100 av takstol i limträbalk eller behöver jag balksko under överarmen/takstolen?
0 svar · 360 läst
·
C
CasperGreen: [citat] Så utifrån dessa bilder inget uppenbart att skjuta upp uppsättningen av solpaneler för? :)
8 svar · 516 läst
·
JOHAGU
JOHAGU: [citat] Vi har inte haft några problem som vi känner till. Jag upptäckte detta när jag tog bort lite mögel och behandlade det obehandlade träet på den exponerade ytan i undertaket. Min tanke är om det går att skruva fast ett rostfritt hålband i undertaket/träet ovanför, så att bandet trycker upp plåten mot sponten. Då slipper jag borra i plåten men får den tätare mot träet. Är
2 svar · 436 läst
·
H
HeddanL: [citat] Nej, jag kom också fram till det… 😊 Vi har tagit in någon som hjälper oss… Tack för ditt råd!
16 svar · 9,0k läst
Centano
Centano: Du får som sagt mäta i råsponten för att se om det är ett pågående läckage eller något gammalt. Bra att då mäta i nära anslutning till regn.
3 svar · 303 läst
·
L
Lars. K: [citat] Det är nog ventilations pipor i halva stocken, inte helt hundra på vilken sida de går. Får elda oftare och sätta huv 😃
6 svar · 516 läst
·
J
Jodåsatteh: [citat] Såklart! Vi har ett antal fågelholkar men av någon anledning väljer de små att bo under takpannorna istället..
4 svar · 498 läst
·
J
jawen: [citat] Är väl mest framtaget för försäkringsbolagen, så dom ska tjäna mer pengar på åldersavdrag (när något väl händer) Livslängden på betongpannor före ca 1985 är normalt 70-110 år, tegel 100-tals år. Sedan kan självklart läge & utsatthet förkorta livslängden, framförallt om man inte håller kraftig påväxt borta. Solen kan påverka livslängden på takpappen under
2 svar · 377 läst
S
Skogsen: Var uppe och kröp på vinden häromsistens och hittade ett "takstolsfack" som saknade väldigt mycket sågspån (byggår 1951). Alla övriga fack på vinden är helt fyllda så det verkar lite konstigt att just ett inte är det. Det står 4-5 säckar spån på vinden som mycket väl kan vara lika gamla som huset, skulle det fyllas på? Fråga: Kan det finnas någon anledning till att man lämnat
0 svar · 263 läst
·
A
andhak2802: [citat] Ja det är kanske så man får göra, tråkigt att man får byta sotare men man får inte byta firma som utför brandskyddskontrollerna
8 svar · 565 läst
·
D
Danne824: Som andra har föreslagit att lyssna med sotaren är bäst. Jag tror (som jag uppfattar bilden) att om du följer röd linje men följer kanten mot det andra taket räcker det med att montera steg.
5 svar · 427 läst
·
H
Hybro: Mitt hus med Schingel byggt 82. För 5 år sedan ströläkt och bärläkt samt Planja takplåt. Gjorde allt själv utom en "skopa" i ränndalen mellan bostad och garaget. Plåtis gjorde även en typ krage runt min skorsten och några ventillationshuvar. Inga som helst skador på Schingeltaket trots 43 år. Så det fick duga som kraftig underlagspapp. - Jag ville belysa livslängden. Dessutom en
5 svar · 2,9k läst
H
HCX: [citat] Nu har firman åtgärdat.
3 svar · 666 läst
·
plåtrickard
plåtrickard: [citat] Hur stor prisskillnad? Tankar på solceller?
7 svar · 494 läst
A
awikan: [citat] Återigen, tack för en superbra idé!! Men håller regeln verkligen att gå på, ända ut till stödbenet, för en vikt på närmare 90 kg? Man vill ju inte falla ner i lösullen om regeln böjer sig eller går av. 😉 Regeln blir ju en sorts hävarm som är 165 cm där den är som längst. Ungefär som en gungbräda när man sitter längst ut (fast gungbrädan är ju ledad vid mitten,
5 svar · 936 läst
·
P
PRWQ: Tack!
4 svar · 403 läst
·
P
4 svar · 403 läst
·
C
claym: [citat] Tackar! Jajemen 😅. Segt att göra det men helt klart värt, taket håller sig finfint skick. Tar runt 2 att tvätta det…
17 svar · 5,5k läst
·
J
Jansson69: [citat] Ja den ränndalen kommer inte att hålla tätt med årens lopp så kommer löv och skit fastna och då kommer det att läcka och läkten ruttna upp.. Här har du en annan bild som kanske visar bättre..
4 svar · 778 läst
·
F
Fre-drik: Jag står inför samma val. Vilken modell blev det -och varför?
1 svar · 1,1k läst
M
Mike Andersson: I ett modern byggt hus kan du promenera bäst du vill i lösullen. Läkten är konstruerad att tåla det. Fluffa upp det lite bara efter dig. Men som dom andra säger så är det lättare att borra utifrån och skicka in kabel och dra in den vägen. Gjorde så med mina kameror som jag installerade och drog via vinden. En annan kul grej du kan göra är att gör arbetet på sommaren när det är
9 svar · 4,2k läst
·
C
carlmikaelbjork: [citat] Precis. Läste att det blev försäljningsförbud 1982. Och är osäker på den exakta dokumentationen. Det ska finnas en pärm från nitiska tidigare ägare säger säljarna. Har inte tillträtt än, så kan kanske gräva i de detaljerna om ett par veckor.
4 svar · 602 läst
Turbolatt
Turbolatt: Jag håller på att montera Ventilation i huset. Blev tvungen att borra igenom betongväggen och samt tegel för att komma ut till tvättstugan av huset. Insåg att det var en regel på andra sidan av väggen när jag kom igenom däremot lägger tak i tvättstugan Skar ut en bete i den regel så rören kunde komma ut. Plocka bort lite isolering runt om och insåg att det var en takstol jag skar
0 svar · 419 läst
·
Intet
Intet: [citat] Det betyder ingenting. Ser det ut som på din vind, finns inget problem att torka .. jag menar -Sanera bort. Det låter hur som helst som rena skrämselpropagandan för att få sälja. Avboka genast alla försäljare och besikningsmän. Stäng vindsluckan och tag dig en öl istället. Mycket godare och billigare.
34 svar · 3,1k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.