Hej!

Tidigare i våras fick vi vinden tilläggsisolerad med 150 mm Warmfiber plus ovanpå den gamla gullfibern (100/150 mm tjock).

Jag noterade nu ev början till vitmögel vid takfoten på norrsidan. Precis i anslutning till vindavledarna. Tänkte jag ska kontrollera igen om ett par veckor för att se om det utvecklar sig.

Kanske ska tillägga att halva norrsidan har snedtak och därför saknar vindavledare.

Hur kan jag åtgärda detta? Behövs det åtgärdas?

Huset är från 74. Det sitter en gammal ångbroms/spärr i form av svart plast på varma sidan. Den håller väl inte helt tätt.

• Vindutrymme med isolering och tecken på vitmögel vid takfotens norrsida, nära vindavledare, i äldre hus från 1974.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trätak i vindsutrymme med antydan till vitmögel nära takfoten och en ventilationsledning, potentiellt påverkad av isolering.
    Skapa konto
T
Det som kan vara bra att kolla är om ventilationen vid takfoten påverkats av tilläggsisoleringen.
Sen är det väl också så att daggpunkten sänks när du isolerar mer (mindre värmeläckage uppåt) och om du fortfarande har fukt som kommer upp så behöver kanske ventilationen ökas.

T Testarn skrev:
Det som kan vara bra att kolla är om ventilationen vid takfoten påverkats av tilläggsisoleringen.
Sen är det väl också så att daggpunkten sänks när du isolerar mer (mindre värmeläckage uppåt) och om du fortfarande har fukt som kommer upp så behöver kanske ventilationen ökas.
Det har du rätt i. En annan reperation jag gjorde i höstas gällde ventilationen (mekanisk frånluft). Det innebär jag kör den på lägre varv än tidigare. Kanske ska jag prova att öka ventilationen....

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Du bör ju också mäta luftfuktigheten på vinden redan nu så att du ser om dina åtgärder påverkar någonting.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Jag har satt en wifi temperatur/RF sensor där.

Utomhus idag 5 grader /RF 90% (!)
Vinden 5.4 grader /RF 82%

Har för mig att temperaturskillnaden ifjol var något större, kanske 0.5 grader mer. Men det är ju att förvänta att vinden blir kallare.

Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
T
En RF på 82% är ju inte bra. Du vill ner till åtminstone under 75% för att minska risken för mögelpåväxt.

Om du har minskat ventilationen så kan det betyda att det är mer fukt i huset som söker sig upp på vinden.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Det är högt. Det bästa hade nog varit en ny tät ångspärr. Känns som ett stort ingrepp att riva takgips och montera ny ångspärr.

Hjälper avfuktare på vinden? Det är mer att bota symptomen kanske.

Avvakta och se hur det utvecklar sig under vintern?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
S Sir Swan skrev:
Utomhus idag 5 grader /RF 90% (!)
Vinden 5.4 grader /RF 82%
S Sir Swan skrev:
Det är högt. Det bästa hade nog varit en ny tät ångspärr. Känns som ett stort ingrepp att riva takgips och montera ny ångspärr.
Hur tänker du att ångspärr ska sänka RF på en uteluftventilerad vind som i dagsläget är lika fuktig som ute? (T.om. lite torrare(?) om du litar på dina mätare)

Har du problem nu som inte fanns innan tilläggsisolering är det väl bara att ta bort isolering eller täta vinden mot utsidan och sen avfukta eller värma.

• Gilla
Swedross och 2 till
  • Laddar…
Börja säkra att du har tillräckligt undertryck genom att ljustera/öka ventilationen ut och minska insläppen av luft in - - dvs. juster tills att det blåser märkbart i ansiktet när du lättar lite på vindsluckan från bodelen.

Undertryck krävs för att du inte skall få konvektionsströmmar av mer vatteninnehållande bostadsluft uppblåsande på vinden.

Sedan är den lilla temperaturskillnaden mellan utomhus och vindstemperaturen efter isoleringen ett problem när det pågår under längre tid då om uteluften är 95 - 99% Rh långa perioder typisk som nu vintertid och vindstemperaturen bra några få grader varmare så blir Rh i luften på vinden fortfarande väldigt hög fast vatteninnehållet räknat i gram per m³ luft i utomhusluften och på vinden är i samma nivå.

Man kan alltså få den lite ironiska situationen att man kanske måste montera in en kamflänselement eller en brandsäkrad värmefläkt på vinden för att värma vinden någon dygn per 7 dagar för att dels torka ut lite när den varmare luften med mer innehållande vatten pyser ut, och dels avbryta eventuella groningsprocesser av mögelsporer då de dör när Rh går under 80% Rh. Och så har helt plötsligt den värmebesparingen man hoppades på i och med tilläggsisoleringen på vinden, riskeras av att ätas upp att tvingas ha en värmeelement gående ovanpå isoleringen på vinden emellanåt...

• Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Kanske jag som missförstått det.

Jag tänkte att befintlig ångspärr inte är tät utan läcker upp fuktig luft på vinden, som i samband med den kyligare luften (efter extra isolering på där) gör att fukten kondenseras på vinden.

Det är kanske inte problemet med denna konstruktion?

Helst skulle jag vilja undvika mögel och få det varmare inomhus.

Angående mätarna tänker jag att dom förhoppningsvis ger ett ungefärligt värde.

Ossian K Olsson
S Sir Swan skrev:

Hjälper avfuktare på vinden? Det är mer att bota symptomen kanske.

Avvakta och se hur det utvecklar sig under vintern?
Våga ha lite is i magen. På min vind (från 1962) är det för fuktigt på vintern men så fort sommaren kommer så torkar det ut med en gång. Så se till att ha bra tork då.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
S Sir Swan skrev:
Hej!

Tidigare i våras fick vi vinden tilläggsisolerad med 150 mm Warmfiber plus ovanpå den gamla gullfibern (100/150 mm tjock).

Jag noterade nu ev början till vitmögel vid takfoten på norrsidan. Precis i anslutning till vindavledarna. Tänkte jag ska kontrollera igen om ett par veckor för att se om det utvecklar sig.

Kanske ska tillägga att halva norrsidan har snedtak och därför saknar vindavledare.

Hur kan jag åtgärda detta? Behövs det åtgärdas?

Huset är från 74. Det sitter en gammal ångbroms/spärr i form av svart plast på varma sidan. Den håller väl inte helt tätt.
Mvoc har jag för mig det heter, i klarhet är det natriumklorid det tar det vita påväxt du fått, använd skydds utrustning!!
Isolera eventuella avloppsrör samt ventilations rör för att minska eventuell kondens..

• Gilla
Sir Swan
  • Laddar…
T Testarn skrev:
En RF på 82% är ju inte bra. Du vill ner till åtminstone under 75% för att minska risken för mögelpåväxt.
S Sir Swan skrev:
Jag återkommer hit eftersom jag tyckte det var lite väl hårda krav på vinden (under 75%...)
Någon variant av detta brukar användas när man bedömmer mögelrisk:
Diagram över mögelrisk: relation mellan relativ luftfuktighet och temperatur för olika dagars tillväxt på biologiskt nedbrytbara byggnadsmaterial.
Skapa konto

Så med 5°C och 80-85%RF ligger du just nu i det gröna området.
Men håll koll mätarna och inspektera då och då så det inte drar iväg när det blir varmare.

• Gilla
Swedross och 2 till
  • Laddar…
T
O [old rusty] skrev:
Jag återkommer hit eftersom jag tyckte det var lite väl hårda krav på vinden (under 75%...)
Någon variant av detta brukar användas när man bedömmer mögelrisk:
[bild]

Så med 5°C och 80-85%RF ligger du just nu i det gröna området.
Men håll koll mätarna och inspektera då och då så det inte drar iväg när det blir varmare.
Det här var en bra graf! 👍

Jag fick siffran 75% från en person som jobbade med fuktskador och sanering för länge sedan så jag har nog trott att det var det man siktade på, inte att det var en absolut gräns för mögelpåväxt.

Då verkar TS värden inte så farliga... men som sagt, håll lite koll.

• Gilla
Sir Swan
  • Laddar…
C Chipen skrev:
Mvoc har jag för mig det heter, i klarhet är det natriumklorid det tar det vita påväxt du fått, använd skydds utrustning!!
Isolera eventuella avloppsrör samt ventilations rör för att minska eventuell kondens..
'Mvoc desinfektion' är vad jag förstår 3% eller 6% natriumhypokloritlösning i vatten (NaClO) - dvs samma sak som klorin/olika klor-renprodukter men där oftast bara bara 2,4 viktprocent Natriumhypoklorit.

klorin/klorrentprodukter har dessutom extra ihälld NaOH för att höja pH lite till för att göra natriumhypokloritlösningen mer förvaringsstabil, och hög alkali-nivå har också nedbrytande verkan på organisk material.

När den gjort sitt och syret har lämnat molekylen genom att ha oxiderat något så är det som redan nämnt i stort sett blivit ren koksalt som slutlig reaktionsprodukt och överblivande NaOH i lösningen går vägen via natriumsoda för att till slut bli natriumvätekarbonat (natriumbikarbonat) av luftens koldioxid.

Redigerat:
  • Gilla
Chipen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.