RoTe skrev:
Men titta gärna hur det ser ut utifrån också. Om någon panna ligger snett så bör du åtgärda det.E Eken390 skrev:Jag har absolut inte tänkt byta taket själv. Det är inget jag kan youtuba mig tillVet inte hur gammal pappen är. Huset är byggt 1981 och taket är i original. Det är möjligt att vissa pannor bytts ut men det var inget som säljaren sade något om. Vi har bott i huset i 6 år nu och inte gjort något åt taket. Besiktningsmannen vågade inte gå upp på vinden eller taket när vi köpte så jag fick inget utlåtande om konditionen på taket.
Tack för alla bra svar. Tolkar det som att om det inte är blött på vinden vid regn så är det nog en gammal skada och inget som behöver åtgärdas akut?
Betongpannor brukar hålla betydligt längre än 40 år. Skulle tippa på 100 år om du håller mossan borta.
Takfirmorna lever på folks överdrivna oro kring takpannor. Bra tjärpapp under tätar bra istället för ny duk med tveksam funktion.
Såklart finns olika kvalitet på pannor och konstruktion, själv har jag sandapannan, tjärpapp och råspont, har bytt ut 1 panna senaste 13 åren.
Huset från 1977, tänker inte byta tak närmsta 40 åren om jag inte behöver.
Takfirmorna lever på folks överdrivna oro kring takpannor. Bra tjärpapp under tätar bra istället för ny duk med tveksam funktion.
Såklart finns olika kvalitet på pannor och konstruktion, själv har jag sandapannan, tjärpapp och råspont, har bytt ut 1 panna senaste 13 åren.
Ja. Jag ser i princip takpappen som själva taket. Pannorna ligger ovanpå för att skydda pappen från solljus och mekanisk skada, i andra hand som ett vattenskydd.Excel skrev:
Betongpannor brukar hålla betydligt längre än 40 år. Skulle tippa på 100 år om du håller mossan borta.
Det är just en takfirma som "skrämt" mig lite. Taket är 44 år nu. Har ett sadeltak i norr/söderläge. På sydsidan har taket bleknat och släpper mycket sand. På norrsidan är det däremot mycket mossa.Excel skrev:
Är du seriös eller trollar du? Det kostar lika mycket att få ett nytt tak då arbetstiden som går för att rädda det gamla är betydligt högre.F fribygg skrev:
Hur som helst, sanslöst att en besiktningsman inte vågar gå upp på en vind samt att TS inte heller gjort det på 6 år. Som husägare måste du känna ditt hus, eller vara rik nog att skita i det...
TS har fortfarande ingen takpapp.D datja skrev:
Det är så dom jobbar och dom flesta går på detE Eken390 skrev:
Mina pannor har också bleknat, det gör inget. Vissa blir lurade att måla taket, det är främst kosmetisk åtgärd.E Eken390 skrev:
Lyft på en panna och fota så och lägg upp här så kommer du få bra svar.
Spruta också på mossmedel på taket, jag hade väldigt mycket mossa, har behandlat i flera år nu och det inns inget alls kvar.
Bara att ta en stege spruta på.
Klicka här för att svara