1 886 läst ·
18 svar
2k läst
18 svar
Vitmögel vid takfot efter tilläggsisolering
Hej ! Se till att du har ventilgaller i gavelspetsarna. Sen kan du komplettera med så kallade mögelstopp i varje takstolsfack. Är det lite för tätt vid takfot kan du sätta mögelstopp där med i höjd strax över isoleringsnivån. (mögelstopp kallas små ventiler i plast med nät.)
Mögel sprayas bäst med Boracol (stoppad av EU i början av 2000-talet för privatpersoner, men finns hos entreprenörer i Branschen). Annars blanda själv/Mvh
Mögel sprayas bäst med Boracol (stoppad av EU i början av 2000-talet för privatpersoner, men finns hos entreprenörer i Branschen). Annars blanda själv/Mvh
Bra därX xxargs skrev:'Mvoc desinfektion' är vad jag förstår 3% eller 6% natriumhypokloritlösning i vatten (NaClO) - dvs samma sak som klorin/olika klor-renprodukter men där oftast bara bara 2,4 viktprocent Natriumhypoklorit.
klorin/klorrentprodukter har dessutom extra ihälld NaOH för att höja pH lite till för att göra natriumhypokloritlösningen mer förvaringsstabil, och hög alkali-nivå har också nedbrytande verkan på organisk material.
När den gjort sitt och syret har lämnat molekylen genom att ha oxiderat något så är det som redan nämnt i stort sett blivit ren koksalt som slutlig reaktionsprodukt och överblivande NaOH i lösningen går vägen via natriumsoda för att till slut bli natriumvätekarbonat (natriumbikarbonat) av luftens koldioxid.
ser jag hade med lite felstavningar och så men kul att se det finns en del mer kunskap i forat.
Det största problemet under vår livstid är att alla ska ha de senaste och effektivaste värmesystem /ventilation. billigt i drift.
Det är den största boven då vi inte ger vår kära byggnad rätt förutsättningar att fungera.
Ja som även vissa andra är inne på så har du sänkt temperaturen på vinden. Jag har sett detta massor av gånger då jag besiktar vindar. Framför allt tidigare sommarstugor som blir permanentboende. Fungerar sålänge man låter värmen gå upp. Sen sprutar man in isolering för att rädda elkontot, då sänks temperaturen på vinden och uttorkningen blir långsammare. Samtidigt drar man ner på ventilationen för att slippa kallras eller drag från ventiler och fönster.
Ha lite is i magen och börja med att få till ventilationen i bostaden. Bra mekanisk frånluft i badrum, tvättstuga och kök och tilluftsventiler i alla sovrum och v-rum. Naturligtvis måste taket vara 100% tätt och inga öppna eller oisolerade rör mellan vind och bostad. Du har ju redan en mätare så ha lite koll på den och se vad som händer. Snart blir det torrare luft igen (förhoppningsvis) och om det blivit värre så kan du öppna upp och ventilera.
Behandlingen görs bäst när det blir riktigt torrt framåt april-juni. En påbörjad mögeltillväxt ska/bör behandlas.
Inget att få panik över men det är klart bra att hålla koll och se hur det utvecklas. Lycka till
Ha lite is i magen och börja med att få till ventilationen i bostaden. Bra mekanisk frånluft i badrum, tvättstuga och kök och tilluftsventiler i alla sovrum och v-rum. Naturligtvis måste taket vara 100% tätt och inga öppna eller oisolerade rör mellan vind och bostad. Du har ju redan en mätare så ha lite koll på den och se vad som händer. Snart blir det torrare luft igen (förhoppningsvis) och om det blivit värre så kan du öppna upp och ventilera.
Behandlingen görs bäst när det blir riktigt torrt framåt april-juni. En påbörjad mögeltillväxt ska/bör behandlas.
Inget att få panik över men det är klart bra att hålla koll och se hur det utvecklas. Lycka till
Hej!
Kapar tråden och se vad forumet tycker.
I och med denna blöta och milda höst på västkusten (mycket regn, 7-8 grader och mellan 90-100% RF ute) blev jag nyfiken på vad RF i huset kan vara.
I källaren men golvvärme är det ca 50% och i levandsplanet är det ca 60% RF. Pax fläkt i badrummet och köksfläkt till kanal i skorstenen samt ventiler i övriga rum. So far so good.
Jag la upp mätaren på vinden (Sonoff givare) och det har legat mellan 90-94% RF under några dagar. Jag har inte loggat utetemperatur eller RF men stickproven säger att vinden är mellan 1-2 grader varmare och RF nära 100% ute.
Har bott i huset i 6 år och har inte gjort några större ändringar. Bytte en Thermia luft/vatten pump till en IVT när den förstnämndas kompressor gav upp om det kan påverka. Har varit dålig att kolla på vinden tidigare år så har ingen referens.
Nu finns det ytlig påväxt (lite i två fack och mer i ett, se bilder) samt att isoleringen vid takfoten är lite fuktig. Vinden har gavelventiler.
Lång utläggning men nu till min fundering. Är detta en konsekvens av det extrema vädret och att det är bra att avvakta till vädret ändras (ska bli runt 0 grader nästa vecka) och att utan min vetskap kan ha sett likadant ut tidigare år?
Eller ska man vidga återgärder redan nu?
Tack på förhand!
Kapar tråden och se vad forumet tycker.
I och med denna blöta och milda höst på västkusten (mycket regn, 7-8 grader och mellan 90-100% RF ute) blev jag nyfiken på vad RF i huset kan vara.
I källaren men golvvärme är det ca 50% och i levandsplanet är det ca 60% RF. Pax fläkt i badrummet och köksfläkt till kanal i skorstenen samt ventiler i övriga rum. So far so good.
Jag la upp mätaren på vinden (Sonoff givare) och det har legat mellan 90-94% RF under några dagar. Jag har inte loggat utetemperatur eller RF men stickproven säger att vinden är mellan 1-2 grader varmare och RF nära 100% ute.
Har bott i huset i 6 år och har inte gjort några större ändringar. Bytte en Thermia luft/vatten pump till en IVT när den förstnämndas kompressor gav upp om det kan påverka. Har varit dålig att kolla på vinden tidigare år så har ingen referens.
Nu finns det ytlig påväxt (lite i två fack och mer i ett, se bilder) samt att isoleringen vid takfoten är lite fuktig. Vinden har gavelventiler.
Lång utläggning men nu till min fundering. Är detta en konsekvens av det extrema vädret och att det är bra att avvakta till vädret ändras (ska bli runt 0 grader nästa vecka) och att utan min vetskap kan ha sett likadant ut tidigare år?
Eller ska man vidga återgärder redan nu?
Tack på förhand!
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden