Företaget som bytte vårt tak målade inte vindskivorna där de gjort utsågningar eftersom arbetet utfördes vintertid.

1. Vindskivorna är redan monterade och spikade, vilket gör det svårt att grundmåla djupt i skarvarna. Räcker det att grundmåla de synliga ytorna nu och måla färdigt i vår? Behöver man använda även målningsbar utomhusfog i skarven?

2. Vindskivorna är inte monterade helt rakt och snitten är ojämna. Är det acceptabelt att låta dem vara och bara grundmåla, eller bör man kapa/slipa utsprånget för ett snyggare resultat?
 
  • Ojämna och oskyddade vindskivor med utsågningar på husfasad, målade vita men med synliga skarvar och sneda kanter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lite impregnerande grundolja så gott det går vid skarvar och spikskallar nu är ju inte fel. Grundfärg och färdigstrykning till våren.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.