Nu kommer jag kanske in med en konstig kommentar/fråga (kan ju egentligen ingenting om takpanneläggning men var med och lade taket på mitt eget garage med hjälp av kunniga kompisar) och hörde då att det var viktigt att räkna ut hur mycket man skulle förskjuta varje panna för att få till sista pannraden på ”rätt plats”…
Med det sagt så tycker jag att det ser ut som om den sista pannraden på ditt tak sitter för högt upp och att det egentligen skulle varit en rad pannor till för att få ut pannorna ett par centimeter över takbrädorna?
Och att man då kunde satt hängrännan något lägre redan längst ut… eller jag är bara helt ute och snurrar med mina funderingar?
Vi har kanske inte ens samma typ av tak, lutning osv..?
Oavsett så är det där på dina bilder inte alls snyggt gjort i mina ögon och jag tycker det ser helt fel ut även om det kanske är godkänt!

(Slänger med ett par bilder på mitt eget tak men jag beklagar kvaliteten på dom… orkade inte leta upp originalbilderna på min gamla dator 😅).

• Tre personer lägger takpannor på ett hustak med hjälp av stegar och ställningar, medan en rad takpannor redan är på plats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hus med svart tak och ställning på sidan, halvgjort med byggmaterial framför, placerad i en grönskande miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det gäller på betongpannor, tegelpannor har ett ganska fast mått som man måste förhålla sig till.

• Gilla
Mats-S och 2 till
  • Laddar…
Anitw Anitw skrev:
Med det sagt så tycker jag att det ser ut som om den sista pannraden på ditt tak sitter för högt upp och att det egentligen skulle varit en rad pannor till för att få ut pannorna ett par centimeter över takbrädorna?
Men det har väl ingen som helst påverkan på huruvida läkten syns under hängrännan?

Stefan N Stefan N skrev:
Det gäller på betongpannor, tegelpannor har ett ganska fast mått som man måste förhålla sig till.
Aha, jag trodde det var samma princip 😅

useless useless skrev:
Men det har väl ingen som helst påverkan på huruvida läkten syns under hängrännan?
Jo en del tänkte jag nog eftersom man flyttar fram och ner pannan och hängrännan… det hade kanske inte dolt allt men en del.
Men som sagt jag skrev bara vad jag tänkte utan att egentligen kunna något om det 😅

J Jansson69 skrev:
Jaha så nu ska vi ha felaktiga utföranden..
Hur urskiljer du kondensvattnet och vatten som pannorna normalt läcker ifrån ett riktigt läckage?
Om du har en trasig takpanna så kommer det komma en stril med vatten under rännan vid regn.
Kondensvatten under en tegelpanna har jag aldrig sett, lerteglet kan, dock sällan, bli mättade med fukt och släppa igenom ytterst små vattenpartiklar vilka bör fastna på underlagspappen. Har rivit måånga ladutak med lertegel och spiller inunder och det ser ofta oförskämt bra ut med tankte på att teglet oftast då är 60-70 år. Vad menar du med felaktiga utföranden? Ska man jocka riktigt så ska det sitta en liten mini-fotplåt under pappen i ditt fall och enligt AMA, men personligen tycker jag att det räcker med att hålla ut pappen en 15mm istället.

• Gilla
Joak och 1 till
  • Laddar…
J
FreddasK FreddasK skrev:
Om du har en trasig takpanna så kommer det komma en stril med vatten under rännan vid regn.
Kondensvatten under en tegelpanna har jag aldrig sett, lerteglet kan, dock sällan, bli mättade med fukt och släppa igenom ytterst små vattenpartiklar vilka bör fastna på underlagspappen. Har rivit måånga ladutak med lertegel och spiller inunder och det ser ofta oförskämt bra ut med tankte på att teglet oftast då är 60-70 år. Vad menar du med felaktiga utföranden? Ska man jocka riktigt så ska det sitta en liten mini-fotplåt under pappen i ditt fall och enligt AMA, men personligen tycker jag att det räcker med att hålla ut pappen en 15mm istället.
Lertegel är inte överhuvudtaget vatten tätt så vad du begrundar dina observationer ger jag inte mycket för..
Underlagspappens vatten ska givetvis fångas upp av rännan allt annat är ett fel utförande.
Åter till TS problem är att han har köpt ett utförande som ska följa AMA och fått ett betydligt sämre..

Redigerat:
Man får välja pest eller kolera. Antingen monteras rännan så att fotplåten leder ner vatten i den (det vatten som aldrig rinner där alltså). Vid lite kraftigare regn så missar allt takvatten då hängrännan och landar på marken istället. Alternativt så monterar man som i detta fall rännan lite högre och fångar mer av takvattnet. För att det ska vara helt korrekt borde det byggas en kil i taket längst ner så att ev vatten faktiskt rinner på papp och över fotplåt ner i rännan. Det man ser under rännan är då under kilen och pappen, och där finns inget vatten. Men, det är nog inte helt ovanligt att man lägger fotplåten på sista läkten.... ser inte riktigt hur det är gjort i detta fall.

Mats-S
FreddasK FreddasK skrev:
Kondensvatten under en tegelpanna har jag aldrig sett, lerteglet kan, dock sällan, bli mättade med fukt och släppa igenom ytterst små vattenpartiklar vilka bör fastna på underlagspappen.
Äntligen någon kommentar här som relaterar till verkligheten. Har själv ett tegeltak på sommarstället som är 90 år gammalt, beter sig precis som du beskriver det.
FreddasK FreddasK skrev:
men personligen tycker jag att det räcker med att hålla ut pappen en 15mm istället.
Instämmer, enklaste lösningen som fungerar precis lika bra i verkliga förhållanden.
J Jansson69 skrev:
Lertegel är inte överhuvudtaget vatten tätt så vad du begrundar dina observationer ger jag inte mycket för..
Vad grundar du dig på när du lanserar dessa "fakta" att tegeltak släpper igenom stora mängder vatten? när det i verkligheten är precis som @FreddasK beskriver det (se ovan).
Finns ingen som skulle lägga ett tegeltak som släpper igenom något mer än minimal sporadisk "fukt" på undersidan.

• Gilla
Joak
  • Laddar…
J
Mats-S Mats-S skrev:
Vad grundar du dig på när du lanserar dessa "fakta" att tegeltak släpper igenom stora mängder vatten? när det i verkligheten är precis som @FreddasK beskriver det (se ovan).
Finns ingen som skulle lägga ett tegeltak som släpper igenom något mer än minimal sporadisk "fukt" på undersidan.
Jag grundar det mest på erfarenhet och arv av hantverkare i släkten..
Ordet ”stora mängder” har jag inte använt utan är dina ord!
Det är ju allmänt känt att till och med tegelfaser släpper igenom vatten när teglet är mättat så att lertegel på taket inte skulle göra det är helt fel, dels för att teglet i TS fall ser ut att vara T11 som inte ens i själva läggningen blir tätt..
Såhär skriver Vittinge själva:

”För att få ett riktigt tätt tak räcker det inte med nya pannor, även underlagsprodukter,”

https://bmisverige.se/vittinge

Men här har du ett företag som beskriver:

”Tegel läcker, helt enkelt, mer än de andra materialen. Något som sätter stora krav på att underlagspappen är intakt,”

https://www.takläggarestockholm.net/ratt-underhall-av-tegeltak-ar-nodvandigt

Det är för mig skrämmande många så kallade byggveteraner och hantverkare som gör egna lösningar i tron att tegel är ett vattentätt material, alla som har utbildat sig till snickare, murare mm. har detta i sin baslära att tegel inte är ett tätt material i sin naturliga omfattning..
Sedan finns det tegel som är bättre och till och med täta varianter men då är de behandlade såsom lasering, engobering eller liknande..

Redigerat:
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N nikwib skrev:
Hej!

Jag har precis fått ett nytt tak lagt och överlag ser det bra ut. Däremot är jag osäker på en detalj och undrar om någon med mer erfarenhet kan ge en bedömning.

Under hängrännan finns en ganska stor öppning där läkten syns tydligt. Jag vet inte om detta är helt normalt, ett estetiskt val, eller om det tyder på att något inte är korrekt utfört. Då jag inte har så mycket kunskap om takarbete skulle jag uppskatta en övergripande bedömning av er som kan mer.

Är detta något jag bör ta upp med entreprenören, eller är det normalt att det ser ut så här?

Tack på förhand!
Syns inte så bra på bilder men takläkt bör inte gå utanför råspont.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.