Hej allesamman!
Har just köp ett relativt nybyggt hus. I ett av rummen finns en, tycker jag, läskig fläck. Enligt tidigare ägare beror fläcken mest sannolikt på att man, när man lagat sprickor där väggen möter taket, målat innertaket längst in mot väggen, men inte resten och att det då använts en färg med en något annorlunda brytning. Det låter förstås inte osannolikt, men jag blir ändå lite orolig.
Finns det någon här som kan göra ett utlåtande - bör jag vara orolig? ”Fläcken” i fråga känns inte mjuk. Som ni kan se finns vissa sprickor kvar, och jag kommer förstås att laga dessa och måla om taket igen.
Har just köp ett relativt nybyggt hus. I ett av rummen finns en, tycker jag, läskig fläck. Enligt tidigare ägare beror fläcken mest sannolikt på att man, när man lagat sprickor där väggen möter taket, målat innertaket längst in mot väggen, men inte resten och att det då använts en färg med en något annorlunda brytning. Det låter förstås inte osannolikt, men jag blir ändå lite orolig.
Finns det någon här som kan göra ett utlåtande - bör jag vara orolig? ”Fläcken” i fråga känns inte mjuk. Som ni kan se finns vissa sprickor kvar, och jag kommer förstås att laga dessa och måla om taket igen.
Kan vara spår av läckage.
Vi hade ett par liknande fläckar som vi avfärdade som åtgärdade skador när vi flyttade in - allt var torrt och fint. Men sen kom de här åren när stormarna avlöste varandra, och plötsligt började det rinna in vatten.
Så det kan vara läckage som bara uppträder vid extrema väderförhållanden, tyvärr. Kan vara nästan omöjligt att hitta.
Vi hade ett par liknande fläckar som vi avfärdade som åtgärdade skador när vi flyttade in - allt var torrt och fint. Men sen kom de här åren när stormarna avlöste varandra, och plötsligt började det rinna in vatten.
Så det kan vara läckage som bara uppträder vid extrema väderförhållanden, tyvärr. Kan vara nästan omöjligt att hitta.
Stort tack för svar! Jag hade förstås hoppas att svaret var att det skulle vara kolugnt, men men. Jag har kikat lite mer, och ser att liknande färgavvikelse finns på flera platser i taket, där väggen möter taket. På de andra ställena är det dock inte lika stora områden dock.C cpalm skrev:Kan vara spår av läckage.
Efter att ha mixtrat med ljusinställningarna på bilden jag tagit, tycker jag mig kanske kunna se ett aningen ”fyrkantigt” mönster på fläcken, vilket kanske tyder på att teorin om slarvigt målande kanske inte är helt otrolig. Däremot vill jag inte bara sticka huvudet i sanden och låtsas som att allt är lugnt. Har ni något förslag på hur man går till väga för att säkerställa att man inte har haft fukt på innertaket?
Om det inte går att komma in och kika på (den eventuella) vinden har du nog tyvärr inte så mycket val.V Vladhundi skrev:
Går ju att simulera oväder med vattenslangen och fuktmäta, men det känns om inte annat som fel säsong för sådana övningar 😆
Produkter som diskuteras: "fuktmäta"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Så är det förstås! Så det är bara att vänta och se då? Eller bör man plocka ned innertaket för att kontrollera?C cpalm skrev:
Stort tack igen! Flera liknande i nyans, men inte lika stora. Det tycks vara målat längs med nästan hela väggen, när jag tittar noga. Känns ju helt rimligt att måla en bit in på taket, men förstår inte varför någon målare skulle måla så pass långt in på innertaket. Det är bara gjort på detta ställe (om det är det som ligger bakom), vilket gör att det ser ut som en fläck.C cpalm skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden