Hej allesamman!
Har just köp ett relativt nybyggt hus. I ett av rummen finns en, tycker jag, läskig fläck. Enligt tidigare ägare beror fläcken mest sannolikt på att man, när man lagat sprickor där väggen möter taket, målat innertaket längst in mot väggen, men inte resten och att det då använts en färg med en något annorlunda brytning. Det låter förstås inte osannolikt, men jag blir ändå lite orolig.

Finns det någon här som kan göra ett utlåtande - bör jag vara orolig? ”Fläcken” i fråga känns inte mjuk. Som ni kan se finns vissa sprickor kvar, och jag kommer förstås att laga dessa och måla om taket igen.

• Fläck i hörn där tak möter vägg, med synliga sprickor och färgskillnad, möjligen pga tidigare målningsarbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad finns ovanför, vind eller boyta?

• Gilla
Vladhundi
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Vad finns ovanför, vind eller boyta?
Det är översta våningen i ett radhus. Det är direkt under taket. Oklart om det finns någon egentlig vind. Det finns åtminstone ingen vid jag kan komma åt.

Skulle dom då bara ha lagat sprickor på just den sträckan då? Ser lite skumt ut, spontant skulle jag misstänka fukt. Är det en yttervägg?

• Gilla
Vladhundi och 1 till
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Skulle dom då bara ha lagat sprickor på just den sträckan då? Ser lite skumt ut, spontant skulle jag misstänka fukt. Är det en yttervägg?
Det är en innervägg. Har funderat likadant gällande varför det skulle vara på en plats.

C
Kan vara spår av läckage.
Vi hade ett par liknande fläckar som vi avfärdade som åtgärdade skador när vi flyttade in - allt var torrt och fint. Men sen kom de här åren när stormarna avlöste varandra, och plötsligt började det rinna in vatten.

Så det kan vara läckage som bara uppträder vid extrema väderförhållanden, tyvärr. Kan vara nästan omöjligt att hitta.

• Gilla
Vladhundi och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Kan vara spår av läckage.
Vi hade ett par liknande fläckar som vi avfärdade som åtgärdade skador när vi flyttade in - allt var torrt och fint. Men sen kom de här åren när stormarna avlöste varandra, och plötsligt började det rinna in vatten.

Så det kan vara läckage som bara uppträder vid extrema väderförhållanden, tyvärr. Kan vara nästan omöjligt att hitta.
Stort tack för svar! Jag hade förstås hoppas att svaret var att det skulle vara kolugnt, men men. Jag har kikat lite mer, och ser att liknande färgavvikelse finns på flera platser i taket, där väggen möter taket. På de andra ställena är det dock inte lika stora områden dock.

Efter att ha mixtrat med ljusinställningarna på bilden jag tagit, tycker jag mig kanske kunna se ett aningen ”fyrkantigt” mönster på fläcken, vilket kanske tyder på att teorin om slarvigt målande kanske inte är helt otrolig. Däremot vill jag inte bara sticka huvudet i sanden och låtsas som att allt är lugnt. Har ni något förslag på hur man går till väga för att säkerställa att man inte har haft fukt på innertaket?

• Bild av innertak med justerade ljusinställningar, visar svagt fyrkantigt mönster, potentiellt från slarvigt måleri eller tidigare fuktskada.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
V Vladhundi skrev:
Däremot vill jag inte bara sticka huvudet i sanden och låtsas som att allt är lugnt.
Om det inte går att komma in och kika på (den eventuella) vinden har du nog tyvärr inte så mycket val.
Går ju att simulera oväder med vattenslangen och fuktmäta, men det känns om inte annat som fel säsong för sådana övningar 😆

• Gilla
Vladhundi
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Om det inte går att komma in och kika på (den eventuella) vinden har du nog tyvärr inte så mycket val.
Går ju att simulera oväder med vattenslangen och fuktmäta, men det känns om inte annat som fel säsong för sådana övningar 😆
Så är det förstås! Så det är bara att vänta och se då? Eller bör man plocka ned innertaket för att kontrollera?

C
V Vladhundi skrev:
Så är det förstås! Så det är bara att vänta och se då? Eller bör man plocka ned innertaket för att kontrollera?
Ignorera tills vidare röstar jag på. I synnerhet om du har liknande fläckar på flera helt olika ställen tyder det ju snarare på slarvig målare.

• Gilla
Vladhundi
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ignorera tills vidare röstar jag på. I synnerhet om du har liknande fläckar på flera helt olika ställen tyder det ju snarare på slarvig målare.
Stort tack igen! Flera liknande i nyans, men inte lika stora. Det tycks vara målat längs med nästan hela väggen, när jag tittar noga. Känns ju helt rimligt att måla en bit in på taket, men förstår inte varför någon målare skulle måla så pass långt in på innertaket. Det är bara gjort på detta ställe (om det är det som ligger bakom), vilket gör att det ser ut som en fläck.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.