340 läst ·
10 svar
340 läst
10 svar
Under/övertryck ändras
Hej!
Försöker förstå mig på ventilationen i mitt hus. Huset är ett sutteränghus från 1968 med mekanisk ventilation i kök och badrum. Övriga rum på våningen har ventiler. När jag gör ”testet” med en låga vid ventilera har jag ena stunden övertryck medan nästa sekund undertryck. Är detta normalt? Hur ska jag veta om jag har under eller övertryck?
Försöker förstå mig på ventilationen i mitt hus. Huset är ett sutteränghus från 1968 med mekanisk ventilation i kök och badrum. Övriga rum på våningen har ventiler. När jag gör ”testet” med en låga vid ventilera har jag ena stunden övertryck medan nästa sekund undertryck. Är detta normalt? Hur ska jag veta om jag har under eller övertryck?
Det är flera faktorer som spelar in på en byggnads tryckbild, bland annat vind. På den här sidan finns det några förklarande diagram.
https://fuktsaker.se/lufttathet/tryckskillnader/
https://fuktsaker.se/lufttathet/tryckskillnader/
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
Du kan väl nästan omöjligt ha övertryck om du bara har fläktar som blåser ut luft och inga som blåser in. Jag vet inte hur seriöst man kan ta ett sånt test men jag gissar att det minsta vind utanför kan göra att du får konstiga resultat.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Ja det är en del vind ute, (6-8 m/s). Jag är noterat att det blir kondens på insidan fönstren när det är minusgrader vilket gör att jag tror det är övertryck.Rickard. skrev:
Jag skulle vilja få till mer ventilation då kondensen på fönstren inte uppkommer om jag har köksfläkten påslagen under natten. Är det enbart att installera ytterligare en mekanisk frånluftsfläkt?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 397 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 397 inlägg
När du skriver mekanisk ventilation i köket menar du köksfläkten då eller sitter det en frånluftfläkt uppe på taket eller vinden?
Om det första så kan du börja med att kolla om du har ett kallrasskydd i köksfläkten och plocka bort det, det är ett ganska vanligt fel i självdragshus.
Om det första så kan du börja med att kolla om du har ett kallrasskydd i köksfläkten och plocka bort det, det är ett ganska vanligt fel i självdragshus.
Ja det är köksfläkten jag tänker på. Okej ska kolla detta.Rickard. skrev:
Om det är kondensen på fönstret som bekymrar dig får du beskriva lite mer kring förutsättningarna vid de drabbade fönstren? Har du radiatorer under fönstren, är det djupa fönsternischer, använder ni rullgardin?
Tycker alla fönster har kondens, de som har radiatorer, med och utan gardin samt badrumsfönster.Centano skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden