333 läst ·
7 svar
333 läst
7 svar
Uteventilerad kallvind
Hej!
Med detta blöta och fuktiga väder med en luftfuktighet på 90-100%. Går det att förhindra en kallvind får en liknande luftfuktighet? Är lite orolig då temperaturen är 7-8 grader. Har fått tillväxt av vitmögel i ett av facken.
Med detta blöta och fuktiga väder med en luftfuktighet på 90-100%. Går det att förhindra en kallvind får en liknande luftfuktighet? Är lite orolig då temperaturen är 7-8 grader. Har fått tillväxt av vitmögel i ett av facken.
Det där lilla skulle jag inte brytt mig om.Ö Öster i väster skrev:
Kika upp några gånger på vintern och se så det inte blir såvärst mycket mer.
Alternativt sätta upp en kamflänselement eller dammtålig värmefläkt och värmer vinden 10 grader C varmare eller så var 7 dag eller så i 12 - 24 timmar, uppvärmningen kommer också göra att mycket fukt kommer att ventileras ut ur vinden med den varmare luften.
Varför 7-dagars intervall är att mögelsporer som gror är väldigt känsliga för uttorkning och dör även minsta lilla Rh under 80% Rh om det är mindre intervall än 8 dygns tid och innan grodden hunnit växt in i träets fibermellanrum och börja skaffa vatten ur träet den vägen och med det tål lägre Rh-nivåer utan att dö.
Varför 7-dagars intervall är att mögelsporer som gror är väldigt känsliga för uttorkning och dör även minsta lilla Rh under 80% Rh om det är mindre intervall än 8 dygns tid och innan grodden hunnit växt in i träets fibermellanrum och börja skaffa vatten ur träet den vägen och med det tål lägre Rh-nivåer utan att dö.
Det kan vara en idé, har legat över 90% i RF i minst en vecka (det var då jag började mäta) och med temperaturer som den är inte optimalt. Ska se vad som händer nu när temperaturen här på västkusten sänks till 0-gradigtX xxargs skrev:Alternativt sätta upp en kamflänselement eller dammtålig värmefläkt och värmer vinden 10 grader C varmare eller så var 7 dag eller så i 12 - 24 timmar, uppvärmningen kommer också göra att mycket fukt kommer att ventileras ut ur vinden med den varmare luften.
Klicka här för att svara