Var upp på vinden och kikade och såg vad som såg ut som gamla fuktfläckar i masonitskivor och på isoleringen. Dock kändes de inte blöta nu och när jag kollade har det regnat i flera dagar. Själva takstolarna och allt trä ser helt friskt ut. Taket är betongpannor från - 81. Håller det några år till eller måste det bytas akut?

• Gammal fuktfläck på masonitskiva och isolering på vinden under träbjälkar, nära taket med betongpannor från 1981.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med masonitskivor och isolering som visar gamla fuktfläckar. Takstolar och trät ser friskt ut.
    Skapa konto
  • En vind med masonitskivor, isolering och takstolar. Synliga gamla fuktfläckar på skivor och isolering, dock inget tecken på nuvarande fukt.
    Skapa konto
J
E Eken390 skrev:
Var upp på vinden och kikade och såg vad som såg ut som gamla fuktfläckar i masonitskivor och på isoleringen. Dock kändes de inte blöta nu och när jag kollade har det regnat i flera dagar. Själva takstolarna och allt trä ser helt friskt ut. Taket är betongpannor från - 81. Håller det några år till eller måste det bytas akut?
Omöjligt att svara på, förmodligen har det varit en eller flera trasiga pannor som bytts då läckaget har upphört, se till att ha det under uppsyn bara så är det ingett akut..

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Hej och välkommen till Byggahus!

Om det tätar nu kan nog takbyte vänta till våren/ försommaren,

• Gilla
Eken390
  • Laddar…
RoTe
Skulle gissa att det är snö som blåst in någon gång i tiden under ogynnsamma förhållanden. Som du säger så är det tätt när det regnar, kolla i vinter, om ni har snö där du bor. Idag är det fruktansvärt dyrt att leja bort ett takbyte så det är inget man gör för att det är kul.

• Gilla
Eken390
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Idag är det fruktansvärt dyrt att leja bort ett takbyte så det är inget man gör för att det är kul.
Såhär på ett forum för oss som bygger och renoverar själva undrar jag vad får dej att tro att TS inte avser att byta taket själv?

RoTe
F fribygg skrev:
Såhär på ett forum för oss som bygger och renoverar själva undrar jag vad får dej att tro att TS inte avser att byta taket själv?
Därför att jag tycker mig se fler trådar om takbytesofferter och problem efter firmor än hemmabyggare som byter tak? Hela forumet är ju i princip novisfrågor.

• Gilla
Sthlm_
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Därför att jag tycker mig se fler trådar om takbytesofferter och problem efter firmor än hemmabyggare som byter tak? Hela forumet är ju i princip novisfrågor.
Om du och TS ser att det blir problem efter att takbytesfirmor anlitats är det ju ännu ett skäl att utföra jobbet själv.

RoTe
F fribygg skrev:
Om du och TS ser att det blir problem efter att takbytesfirmor anlitats är det ju ännu ett skäl att utföra jobbet själv.
Fast TS har väl inte sagt något om problem med firma? Jag drog ett antagande, kan vi sluta förstöra tråden?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D
Den sunda färgen på virket visar att det inte är något problem med atmosfären på din vind. Sannolikt har det trängt in fukt någon gång tidigare men att detta har åtgärdats? Hur gammal är pappen ovanpå?

• Gilla
Eken390
  • Laddar…
D datja skrev:
Hur gammal är pappen ovanpå?
Finns ingen på dessa tak.

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
D
Stefan N Stefan N skrev:
Finns ingen på dessa tak.
Aha, bara oljehärdad masonit, alltså? Då måste det ju bli så där då och då över tid.

RoTe
Precis det är oljehärdad masonit och dom brukar säcka lite med åren och då bildas en liten glipa i ovankant där snö kan blåsa in vid "dom rätta" förhållandena. Vid regn är det inget problem.

• Gilla
Eken390
  • Laddar…
D
Skulle man inte kunna lägga papp ovanpå masoniten när det börjar sagga? Det borde väl förlänga takets liv med 20 år.

Jag har absolut inte tänkt byta taket själv. Det är inget jag kan youtuba mig till :) Vet inte hur gammal pappen är. Huset är byggt 1981 och taket är i original. Det är möjligt att vissa pannor bytts ut men det var inget som säljaren sade något om. Vi har bott i huset i 6 år nu och inte gjort något åt taket. Besiktningsmannen vågade inte gå upp på vinden eller taket när vi köpte så jag fick inget utlåtande om konditionen på taket.

Tack för alla bra svar. Tolkar det som att om det inte är blött på vinden vid regn så är det nog en gammal skada och inget som behöver åtgärdas akut?

RoTe
D datja skrev:
Skulle man inte kunna lägga papp ovanpå masoniten när det börjar sagga? Det borde väl förlänga takets liv med 20 år.
Ska du ta av alla pannor så lägger man duk över hela taket ja, men det är ju ett takbyte så att säga...

TS du har INGEN papp.

• Gilla
Eken390
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.