Det kan visst bli prisändring men du ska prata med flera företag.B Bongoloid skrev:
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Sådant beror bla. på hur beläggningen ser ut för firman. Under vissa perioder vågar folk inte beställa takbyten, då kan man ibland får väldigt bra priser. Firman är nöjd över att få viss beläggning, även om vinsten för dem blir dålig. Du kan få väldigt olika pris om du vill ha takbytet i februari jämfört med maj/juni.B Bongoloid skrev:
Tror du priserna kommer gå ner efter årskiftet när rotavdraget sänks till 30 procent?H hempularen skrev:Sådant beror bla. på hur beläggningen ser ut för firman. Under vissa perioder vågar folk inte beställa takbyten, då kan man ibland får väldigt bra priser. Firman är nöjd över att få viss beläggning, även om vinsten för dem blir dålig. Du kan få väldigt olika pris om du vill ha takbytet i februari jämfört med maj/juni.
Moderator
· Stockholm
· 57 773 inlägg
Vågar inte sia om det. Vi bytte tak på huset för 25 år sedan. Vi köpte huset -98, vid besiktningen anmärktes det på taket, det var gammalt och underpappen var slut. Besiktningsmannen sade att den höll tätt genom "läskpappersprincipen" pappen absorberade vatten istället för att stöta bort vatten. Fungerar så länge inte pappen blir mättad.
Det blev den på vintern 2000. Jag räknade då med att ett byte nog skulle kosta 100 000. Första firman ville ha 70 000, det kändes misstänkt lågt, så jag tog in ett pris till, de var pigga på att starta direkt, för 50 000. Kändes för bra för att vara sant, så jag tog in ett 3e bud, 90 000.
Av dem så fick jag sämst känsla för 90 000 budet. Firrman med det låga budet jobbade normalt inte med villor, de ville egentligen bara ha större jobb. De hade varit inblandade som underentreprenör när vi bytte tak på bostadsrättsföreningen när jag var ordf. där 10 år tidigare, innan flytt ttill hus. Där gjorde de ett bra jobb.
Men de bytte alltså vårt tak i februari, som uppenbarligen var en lågsäsong för dem.
Och värt att notera, jag visste att de hade jobbat som underentreprenör vid jobbet på föreningens tak, men de visste inte att jag hade något med det projektet att göra, det var ett stort projekt (5000 kvm tegeltak, ca 2000 kvm komplicerad plåt), med många olika firmor inblandade.
Men som sagt den här erfarenheten ligger så långt tillbaka i tiden att det är irrelevant idag.
Det blev den på vintern 2000. Jag räknade då med att ett byte nog skulle kosta 100 000. Första firman ville ha 70 000, det kändes misstänkt lågt, så jag tog in ett pris till, de var pigga på att starta direkt, för 50 000. Kändes för bra för att vara sant, så jag tog in ett 3e bud, 90 000.
Av dem så fick jag sämst känsla för 90 000 budet. Firrman med det låga budet jobbade normalt inte med villor, de ville egentligen bara ha större jobb. De hade varit inblandade som underentreprenör när vi bytte tak på bostadsrättsföreningen när jag var ordf. där 10 år tidigare, innan flytt ttill hus. Där gjorde de ett bra jobb.
Men de bytte alltså vårt tak i februari, som uppenbarligen var en lågsäsong för dem.
Och värt att notera, jag visste att de hade jobbat som underentreprenör vid jobbet på föreningens tak, men de visste inte att jag hade något med det projektet att göra, det var ett stort projekt (5000 kvm tegeltak, ca 2000 kvm komplicerad plåt), med många olika firmor inblandade.
Men som sagt den här erfarenheten ligger så långt tillbaka i tiden att det är irrelevant idag.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden