Tak & Vind
MF3991: Hej! Jag är i färd med att renovera takkupan. Snickare och plåtslagare kommer att göra moment, men vill ändå förbereda mest möjligt själv innan. Allt ytskikt idag ska tas bort på kupan. Jag misstänker att en något av det bakomliggande virke kan vara skadat runt fönster som behöver bytas ut. Gamla fönster tar jag ut innan snickare sätter in nya. Plåtslagaren som ska klä in kupan
maria01: jag tror inte jag har sett ny taklucka på nya småhus dom senaste 40 åren
Eldräven: Finns det något bra eller korrekt sätt att ordna passage eller steg över nock? Går det att fästa vanliga steg på översta takpannan under nockpanna? Jag tycker det saknas en produkt för ett steg över nock. Med tanke på att många tak har solceller så har takstegar behövt flytta till fel sida om taknocken. Aktuellt tak är betongpanna på läkt och råspont. Alternativt, finns det
Vallstad: [citat] Tack för detta, det låter ju helt rimligt såklart, blir rejäla tyngder också på taket om det fylls på som en bassäng.
Helene Persson69: ok tack för svar, alla har väl sina lösningar så det blir väl bra i slutändan
Vallstad: Hej, min vind och förutsättningar är nästan identiska. Jag har köpt en Drybox X2 avfuktare som jag kommer placera på vinden. Det är en sorptionsavfuktare som drar in luft och skickar ut kondensluft ut ur vinden. 2 slangar lägger man igenom vinden åt andra hållet som blåser in torr luft på vinden, då skapar du ett luftföde och utbyte av luft i hela vinden. Vinden är lite drygt 100
Anonymiserad 382478: Tackar. Jag förstår. Det är de gamla vindskivorna som sitter, därav kommer de för lågt. Som minst hade de kunnat lagt en läkt hela vägen ovanpå vindskivan före plåten. Låter som han följt er överenskommelse(utan att jag sett under pannorna). Min känsla över hur det är utfört= De kommer finnas flera nerslag på taket vid en besiktning. Taket är säkert tätt ändå som nu så
Anonymiserad 382478: [citat] Precis så.
Anonymiserad 382478: Ja. Tjärad papp i sig har funnits länge för att få bort vatten men papp under plåt med syfte att ta hand om kondens kom sen när "kalla vindar" och tätare hus blev norm. Inga varma murstockar. (Nytt problem? Inte ny teknik är kanske mer korrekt) Plåttak är ju annars helt täta och släpper inte in vatten alls så inget behöver vara under för den sakens skull. Ex. Ett tak av ofalsade
InsidersUnited: Gissningsvis är det svarta någon typ av papp, de brukades användas som ångbroms/hindra luftströmmar.
Klass0n: [citat] Jag tror du har fel, eller kanske snarare hoppas 😅 då jag målade taket i somras. Jag tror att pannor som vittrar har lättare att tränga ner fukt i och därmed ev frostspränga. Samma sak med mycket mossa. Jag tänkte såhär att om målningen gör att taket håller i 10 år till så är barnen större och kan hjälpa till vid takbytet. Ekonomiskt kostade målning ca 1/5 av ett nytt
karlmb: [citat] Jo men det lär bli rostliknande fläckar på tex ljus betong. Används då för att ge en varmare brun färg på typ marksten. Men lite rostnyans på lertegel borde väl knappast synas...
karlmb: [citat] Har aldrig hört talas om målade lertegelpannor? Sitter färgen bra annars?
Enkan: Hej! Vi bor sedan tre år i ett kedjehus från 60-talet. Två plan + kallvind, tre plåt-täckta tak-kupor samt två takfönster. Takpannor, osäker på om det är tegel eller betong. Taket är bytt 2010, så det har några år på nacken men är inte lastgammalt. Vi har nu påbörjat en större renovering på övervåningen av två rum, varav ett ska få ett nytt innertak. Det är ett av rummen
De löser sig: Tja! Snart ska det läggas nya tegelpannor. Rivit gamla eternitplattor och sticketak. Förstärkt och riktat takstolar. Råsponten nästan klar så det börjar bli dags att beställa pannorna. Gör det mesta själva och har vädret emot mig så går inte alls för fort.. Hur som helst. Har varit inne på vittinges tegel men läst en del dåligt om det här på forumet. Känns som att det varierar
trähandtag: Ja det var ju ett tag sedan. Kul att uppdatera. Vi har inte lagt på någon mer Jape, men köpte alg o mögel tvätt från Biltema (om du nu heter så) o lagt på taket med högtryckstvätten. Detta har vi gjort två ggr, senast för tre år sedan. Taket håller sig ok, men nästa år måste vi lägga på något igen.
fribygg: [citat] Täta med lite asfaltsklister över utgångshålet
wipe: Hej, just nu är köksfläkten kolfilter men kan ändras , får se om det sätts i murstocken, just nu så ser jag tydligt att ventilation i murstocken drar ut luft (den sitter i köket) vid matlagning då luftfuktigheten stiger där (har satt en sensor i hålet..) har faktiskt funderat på att köpa en fläkt och sätta i hålet och dra ut luft från köket om vi pga placering har kvar fläkten
KarinC: [citat] Ok bra. Är så jag helst vill göra. Lämnar nog över spacklandet och slipandet till ett proffs ja.
bryggstun: Finns även Solid spånskivor. Verkar klara det mesta som vi utsatt dom för. Tål fukt och är riktigt hållbara.
plåtrickard: [citat] Inte mer än att du troligen drar ner plåten och kommer få täta alla spik
Ironside: Hej, Vi bor i ett 70-talshus som nyligen fått nytt tak, vi valde att behålla plywooden. Efter bytet hänger plywooden lite mer än tidigare mellan takstolarna, vilket gör ventilationen lite sämre i takfoten. Frågan är om det är ett problem? Det finns såklart ventilation i gavlarna. Ovanpå har man lagt duk och 45x70 läkt. [bild] [bild] [bild]
pacman42: [citat] Ja, tänkte att det var andra takstolen. Fel av mig. Jag hade valt att förstärka vid vindskivan också då.
datja: [citat] Kan du inte laga och byta papp och sen behålla de friska pannorna när du lägger tillbaka?