Hej,
Vi ska göra om taket med säkerhetsväv mellan plåttak och bjälkarna.
Vi vill montera en extra vertikal läkt så att det finns tillräckligt höjd till luftspalten.
Nu är frågan hur man gör rätt med tättningslisten och ventilation i vinden själv.
1) tättningslisten ska sitta vid takfoten, va? Direkt mellan horisontell läkten och plåttak.
2) under tättningslisten och läkten finns det sedan en öppning (via vertikala läkten) av 25mm till säkerhetsväven
3) säkerhetsväven är fästat på takstolarna direkt.
4) ska tätningslisten också sitta i nocken/nockplåten?
Hur ventilera man sedan ut i nocken?
Som jag har förstått kommer vinden i vid takfoten och ska gå ut igen i taknocken, va?
5) sedan när man har en bra luftspalt, hur är det med ventilationen på vinden själv? Eftersom vis takfoten/nocken kommer ingen vind i till vinden sjalv..?
Också bra om man kan skicka en artikel omkring det här, hittade inte direkt en artikel med allt information.
Vi ska göra om taket med säkerhetsväv mellan plåttak och bjälkarna.
Vi vill montera en extra vertikal läkt så att det finns tillräckligt höjd till luftspalten.
Nu är frågan hur man gör rätt med tättningslisten och ventilation i vinden själv.
1) tättningslisten ska sitta vid takfoten, va? Direkt mellan horisontell läkten och plåttak.
2) under tättningslisten och läkten finns det sedan en öppning (via vertikala läkten) av 25mm till säkerhetsväven
3) säkerhetsväven är fästat på takstolarna direkt.
4) ska tätningslisten också sitta i nocken/nockplåten?
Hur ventilera man sedan ut i nocken?
Som jag har förstått kommer vinden i vid takfoten och ska gå ut igen i taknocken, va?
5) sedan när man har en bra luftspalt, hur är det med ventilationen på vinden själv? Eftersom vis takfoten/nocken kommer ingen vind i till vinden sjalv..?
Också bra om man kan skicka en artikel omkring det här, hittade inte direkt en artikel med allt information.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "tätningslisten"
Tätningslist E-profil vit EPDM-gummi Tesa
För springor 1-3,5 mm
45 kr inkl moms
Läs mer
Extra bild som kanske visar allt lite bättre.
Tättbanden kommer mellan bärläkt och plåten.
Sedan finns det fortfarande hela öppningen kvar i ströläkten. (Mellan bärläkt och takpapp)
Men i taknocken har man ingen val, där är det bara öppningen mellan takplåt och taknocken.
Men som jag har förstått är det minst lika viktigt att ha bra ventilation i nocken.
Tättbanden kommer mellan bärläkt och plåten.
Sedan finns det fortfarande hela öppningen kvar i ströläkten. (Mellan bärläkt och takpapp)
Men i taknocken har man ingen val, där är det bara öppningen mellan takplåt och taknocken.
Men som jag har förstått är det minst lika viktigt att ha bra ventilation i nocken.
Klicka här för att svara


