Hej,

Har precis bytt fasad på garaget och ska fästa stuprännorna i rörsvep. Var och köpte standardgrejor på Biltema, men insåg att jag borde ha varit smart och mätt distansen till väggen innan, för den kan inte svepa runt röret på grund av att det är för långt till vägg.
Dessa har jag köpt, och det är verkar vara med de standardmått som gäller överallt: https://www.biltema.se/bygg/tak/takavvattning/takavvattning-vit/takavvattning-rorsvep-2000054750.

Finns det rörsvep att få tag på med längre "armar" mot väggen? Eller ska jag fixa någon form av distanser och fästa rörsvepen jag köpt från Biltema i?

Gå till en plåtfirma och be dem tillverka nya armar som du trär på dem befintliga.
Snabbt å enkelt jobb för dom.

Hur mycket längre behöver dom vara? Bilder underlättar. Om du lyfter röret så kommer det närmare fasaden om det hjälper

Matti_75 Matti_75 skrev:
Hur mycket längre behöver dom vara? Bilder underlättar. Om du lyfter röret så kommer det närmare fasaden om det hjälper
Det är inte superlångt avstånd som du ser på bilden, men det är några cm.

Tyvärr kan jag inte flytta röret närmre fasaden för då kommer det inte in korrekt i anslutningsröret vid marknivå.

• Mätsticka visar avståndet mellan ett svart rör och en fasad, cirka några centimeter, med en hand som håller i stickan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad har du för sil i botten? Det brukar finnas lite att ge för att kompensera för sneda rör.
Du kan inte tänka dig en extra panelbräda bakom röret för att komma ut i rätt nivå? Eller något annat fränt?

J
N Nifa skrev:
Det är inte superlångt avstånd som du ser på bilden, men det är några cm.

Tyvärr kan jag inte flytta röret närmre fasaden för då kommer det inte in korrekt i anslutningsröret vid marknivå.
Snida till en kloss av en 22mm bräda som du sätter på fasaden innan fästet..

• Gilla
Nifa
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Vad har du för sil i botten? Det brukar finnas lite att ge för att kompensera för sneda rör.
Du kan inte tänka dig en extra panelbräda bakom röret för att komma ut i rätt nivå? Eller något annat fränt?
Lösningen med att sätta en extra panelbräda är nog det jag tänkt mig. Blir enklast så, och estetiskt är det knappt något som syns.

J Jansson69 skrev:
Snida till en kloss av en 22mm bräda som du sätter på fasaden innan fästet..
Tack, det blir nog den enklaste lösningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.