Hej!
Jag har precis fått ett nytt tak lagt och överlag ser det bra ut. Däremot är jag osäker på en detalj och undrar om någon med mer erfarenhet kan ge en bedömning.
Under hängrännan finns en ganska stor öppning där läkten syns tydligt. Jag vet inte om detta är helt normalt, ett estetiskt val, eller om det tyder på att något inte är korrekt utfört. Då jag inte har så mycket kunskap om takarbete skulle jag uppskatta en övergripande bedömning av er som kan mer.
Är detta något jag bör ta upp med entreprenören, eller är det normalt att det ser ut så här?
Tack på förhand!
Jag har precis fått ett nytt tak lagt och överlag ser det bra ut. Däremot är jag osäker på en detalj och undrar om någon med mer erfarenhet kan ge en bedömning.
Under hängrännan finns en ganska stor öppning där läkten syns tydligt. Jag vet inte om detta är helt normalt, ett estetiskt val, eller om det tyder på att något inte är korrekt utfört. Då jag inte har så mycket kunskap om takarbete skulle jag uppskatta en övergripande bedömning av er som kan mer.
Är detta något jag bör ta upp med entreprenören, eller är det normalt att det ser ut så här?
Tack på förhand!
Det ser ut att vara ett gammalt hus och som eventuellt inte har en horisontell takfot och därför kanske de såg som nödvändigt att sätta kroken på läkten för att få erforderligt fall. Där kan det finnas en förklaring från utövarna. Förlusten blir som tidigare nämnts att det blir synlig läkt. Håller med om att det inte är snyggt och inte den bästa lösningen. Bl.a. så är det risk för att snön kommer att ta rännan framöver då den sitter bitvis alltför högt upp. Alternativet att sätta rännan på sponten är att den kommer längre ner med resultatet att vattnet kan rinna förbi rännan vid häftigt regn.
Gamla hus kan bjuda på lite olika individuella lösningar som inte oftast nya hus är belagda med annat än tycke och smak.
En liten fördel med att rännan är placerad på läkt är att går en panna sönder så märks det på att det kommer under rännan och därmed kanske lite mera synliggjort än att man blickar på taket för att se efter trasiga pannor.
Med vänlig hälsning, Masen
Gamla hus kan bjuda på lite olika individuella lösningar som inte oftast nya hus är belagda med annat än tycke och smak.
En liten fördel med att rännan är placerad på läkt är att går en panna sönder så märks det på att det kommer under rännan och därmed kanske lite mera synliggjort än att man blickar på taket för att se efter trasiga pannor.
maah skrev:
Tack för feedback, här är några fler bilder. Tänkter att fåglar kommer gilla det utrymmet dessvärre.maah skrev:
Tack Masen! Huset är mycket riktigt äldre, så det kan absolut stämma att takfoten inte är helt horisontell och att man därför valt att sätta krokarna på läkten för att få rätt fall på hängrännan. Det ger i alla fall en rimlig förklaring till konstruktionen. Samtidigt håller jag med om att det inte är den snyggaste lösningen, och det känns inte helt optimalt ur praktisk synvinkel heller särskilt med tanke på risken för snötryck på rännorna och att de sitter lite väl högt. Det är också min oro att fåglar eller annat kan ta sig in där.Noramasen skrev:
Det ser ut att vara ett gammalt hus och som eventuellt inte har en horisontell takfot och därför kanske de såg som nödvändigt att sätta kroken på läkten för att få erforderligt fall. Där kan det finnas en förklaring från utövarna. Förlusten blir som tidigare nämnts att det blir synlig läkt. Håller med om att det inte är snyggt och inte den bästa lösningen. Bl.a. så är det risk för att snön kommer att ta rännan framöver då den sitter bitvis alltför högt upp. Alternativet att sätta rännan på sponten är att den kommer längre ner med resultatet att vattnet kan rinna förbi rännan vid häftigt regn.
Fast det behöver man inte ha (krokbräda) man har istället en pannkil som man monterar kroken på, på så vis döljs även läkten..Noramasen skrev:
Vad skulle det vara? Ser detta utförande av vissa än idag..Noramasen skrev:
Fast denna lösning är inte godkänd om man har en besiktning dels för att den tar inte vattnet som kommer på underlagsduken samt att rännan sitter för högt vid snöras, snörade kan man förbygga med snöras skydd men inte vattnet som kommer under pannorna..
Är det någon som har fler förslag på hur man kan åtgärda det? Tack för iden om att måla läkten, men helst skulle jag vilja få det vitt så att kontrasten inte blir så stor – de har ju satt en brunröd plåt, och om den varit vit hade det nog sett bättre ut, så den går kanske att måla också. Jag vill både få det mer estetiskt och samtidigt täppa till så att fåglar inte kan ta sig in där. Tar gärna emot idéer innan jag pratar med entreprenören.
Men nu är det förmodligen inte upphandlat med att lägga en pannkil. Och om du synar taket närmare så ser du att takfot och gavel består av pärlspont, och det är jag ganska övertygad om att den skulle vara kvar.J Jansson69 skrev:
??? Tror nog bestämt att jag gav en förklaring enligt ovan.J Jansson69 skrev:
Källa?J Jansson69 skrev:
På gamla hus får man ibland överse med exempelvis AMA beroende på vad som är grund till "problem"
Och vad som är intressant är hur upphandlingen ser ut från början. Alltid förhoppningsvis ett avtal hur som helst som reglerar förutsättningarna. Även om utövaren har ett stort ansvar att se till att köparen får ett bra utförande. Det kan vara underlättande ifall man tar in flera offerter så att jämförelser kan ske.
En vit plåt bara man tänker till att vattnet inte stängs inne..N nikwib skrev:Är det någon som har fler förslag på hur man kan åtgärda det? Tack för iden om att måla läkten, men helst skulle jag vilja få det vitt så att kontrasten inte blir så stor – de har ju satt en brunröd plåt, och om den varit vit hade det nog sett bättre ut, så den går kanske att måla också. Jag vill både få det mer estetiskt och samtidigt täppa till så att fåglar inte kan ta sig in där. Tar gärna emot idéer innan jag pratar med entreprenören.
Har jobbat en del med äldre hus så det är inga problem att montera en pannkil, det är väl det en yrkesman ska ta upp med kunden om det nu är ett företag som har gjort det..Noramasen skrev:
Har inte nämnt AMA och det behövs inte i detta fall, men att all vatten som kommer på takpappen bara ska rinna ut utan att hanteras av rännan får du gärna hänvisa till vart det utförandet är godkänt..Noramasen skrev:
??? Tror nog bestämt att jag gav en förklaring enligt ovan.
Källa?
På gamla hus får man ibland överse med exempelvis AMA beroende på vad som är grund till "problem"
Och vad som är intressant är hur upphandlingen ser ut från början. Alltid förhoppningsvis ett avtal hur som helst som reglerar förutsättningarna. Även om utövaren har ett stort ansvar att se till att köparen får ett bra utförande. Det kan vara underlättande ifall man tar in flera offerter så att jämförelser kan ske.
Så med det sagt så anser jag inte att detta tak uppfyller fackmannamässigt utförande..
Jag skulle nog gärna vilja få en mera överseende bild av taket speciellt där de har rätat upp teglet med "kilar" på andra och tredje bilden.
Vad gäller läkten så kommer det att bli än större kontrast mot den mörka bakgrunden ifall det blir vitmålat, enligt mitt tycke i alla fall.
Sedan vad gäller fågelband så sätter man det mot pappen, så kommer det att framöver finnas risk för att det också stoppar upp det som kommit ner mellan teglet ex. barr och annat bös. Man kan ju alltid se till att en glipa blir mot underlagspappen men jag vet inte om det finns den varianten som man kan sätta på det viset. Kanske ett upplägg för att söka patent😉
Men för att få en chans till ändring på utförande så håll inne betalning så ökar möjligheterna betydligt.
Härdsmälta! Och varför har de inte frågat om vilken färg ni ville ha?N nikwib skrev:
Vad gäller läkten så kommer det att bli än större kontrast mot den mörka bakgrunden ifall det blir vitmålat, enligt mitt tycke i alla fall.
Sedan vad gäller fågelband så sätter man det mot pappen, så kommer det att framöver finnas risk för att det också stoppar upp det som kommit ner mellan teglet ex. barr och annat bös. Man kan ju alltid se till att en glipa blir mot underlagspappen men jag vet inte om det finns den varianten som man kan sätta på det viset. Kanske ett upplägg för att söka patent😉
Men för att få en chans till ändring på utförande så håll inne betalning så ökar möjligheterna betydligt.
Då kan du ju fråga utföraren om vart i AMA dom hittar detta utförandet?N nikwib skrev:
Denna bild är det närmsta jag kan hitta men där ser man tydligt om hur vattnet ifrån underlagspappen kommer i rännan..