Hej.
Jag har funderingar på att byta ut mitt innertak på övervåningen (inredd vind).
Det läcker in en del brus från vägen utanför och jag funderar på om det kan göra någon skillnad att byta ut den tunna spontade panelen mot dubbelgips eller träullit + gips eller något annat.
Det enda kravet är att det inte får bygga för mycket nedåt då det redan är ganska lågt i tak. Det verkar vara två lager med brädor innan panelen så funderar på om jag kan riva ner det nedersta lagret också och byta mot ett bättre material.
Är det någon som gjort något liknande eller har förslag på konstruktion är jag tacksam för er hjälp. Borde man vara orolig för vikten så det inte blir för tungt?
Det är inga fönster eller ventiler annars ut mot gatan. Huset är en skånelänga/gathus troligtvis från slutet av 1800-talet.
Så här ser det ut i nuläget:
Tack på förhand,
Mvh Linus
Jag har funderingar på att byta ut mitt innertak på övervåningen (inredd vind).
Det läcker in en del brus från vägen utanför och jag funderar på om det kan göra någon skillnad att byta ut den tunna spontade panelen mot dubbelgips eller träullit + gips eller något annat.
Det enda kravet är att det inte får bygga för mycket nedåt då det redan är ganska lågt i tak. Det verkar vara två lager med brädor innan panelen så funderar på om jag kan riva ner det nedersta lagret också och byta mot ett bättre material.
Är det någon som gjort något liknande eller har förslag på konstruktion är jag tacksam för er hjälp. Borde man vara orolig för vikten så det inte blir för tungt?
Det är inga fönster eller ventiler annars ut mot gatan. Huset är en skånelänga/gathus troligtvis från slutet av 1800-talet.
Så här ser det ut i nuläget:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack på förhand,
Mvh Linus
Tackar för inputen!
Klicka här för att svara