Hej.

Jag har funderingar på att byta ut mitt innertak på övervåningen (inredd vind).

Det läcker in en del brus från vägen utanför och jag funderar på om det kan göra någon skillnad att byta ut den tunna spontade panelen mot dubbelgips eller träullit + gips eller något annat.

Det enda kravet är att det inte får bygga för mycket nedåt då det redan är ganska lågt i tak. Det verkar vara två lager med brädor innan panelen så funderar på om jag kan riva ner det nedersta lagret också och byta mot ett bättre material.

Är det någon som gjort något liknande eller har förslag på konstruktion är jag tacksam för er hjälp. Borde man vara orolig för vikten så det inte blir för tungt?

Det är inga fönster eller ventiler annars ut mot gatan. Huset är en skånelänga/gathus troligtvis från slutet av 1800-talet.

Så här ser det ut i nuläget:
Bild på tak under renovering där spontad panel delvis har avlägsnats i ett gammalt hus. Inga fönster eller ventiler syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack på förhand,
Mvh Linus
 
Farstatjej90
Baserat från tidigare trådar om buller är nog forumets uppfattning att den här åtgärden inte kommer göra någonting märkbart för bullret. Det är fönster som verkar vara det största problemetet...
 
  • Gilla
riomontana
  • Laddar…
Tackar för inputen!
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.