Hej!
Vill riva innerväggen som jag har markerat i rött. Jag har w-takstolar och spännvidden är 7.5m enligt ritningar.
Är väggen bärande?

Jag har haft en byggkonsult på plats som har kikat på de. Fick svar att väggen inte är bärande MEN man ska endå vara försiktig när man river då de kan vara dolt bakom.

Vad tror ni?

• Arkitektritning av husplan med rödmarkerad innervägg för rivning; visar placering mellan matplats och hall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggnadsritning med väst- och östfasad samt källarplan, visar rum och mått på ett hus.
    Skapa konto
  • Bygglovsritning med sektion av hus och detaljer om skorstenar samt situationsplan, markerad med olika användningsområden och ritningsdetaljer.
    Skapa konto
BirgitS
Normalt är inte de väggarna bärande, men det har förekommit någon tidsperiod när takstolar dimensionerades lite för klent pga. felberäknade snözoner. Huset kan också ha satt sig så att väggen har blivit bärande trots att den inte var det från början.

Om man även tar bort väggen mot köket så blir det en lång sträcka yttervägg utan innerväggar, vilket kan medföra stabilitetsproblem t.ex. när det blåser hårt, vilket kan yttra sig som att det knakar i väggen.

Jag är amatör och utgår från vad jag har lärt mig av andra i forumet. Inga garantier.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.