El
f91jsw: Givetvis kommer jag dra ur de två överflödiga fasledarna den dag det blir aktuellt att installera ett 230V-uttag. Frågan gällde om det rent mekaniskt finns något sätt att montera ett infällt 230V-uttag i en spisdosa. Det rör sig om en normaltorr tvättstuga, egentligen grovkök/entré med tvättmaskin. Bo, tack för länken.
spinout: Med Tryckknapp, Dosdommer+mellanrelä kan man lösa det.
Glufsglufs: Det roligast är ju att jag igår satt och skakade på huvudet över den tråden där någon funderade på att sätta 2 st 150W trafos istället för en 300w till belysning.....ptjuuu :)
Josth: Hade ett visst svagt fladdrande i glödlampsljuset i grovköket. Inte alltid men ibland. En fast installerad takarmatur. Bytte först glödlampa ett par ggr men efter ett par år skruvade jag isär och hittade problemet, skruven i anslutningsklämman för den bruna tändtråden satt helt lös. Misstag av elmontören på husföretaget i Småland. Efter detta har jag försökt gå igenom samtliga
Bo.Siltberg: Håller med. Om man själv väljer och monterar anslutningskabeln så skulle jag också välja area enligt 16A==2.5mm². Man måste ju också tänka på matande säkring - att anslutningskabeln blir kortslutningsskyddad, vilket den ofta blir pga den korta längden.
JONKEN_: [citat] Är så att inkommande matar båda brytarna så ena brytaren bryter ca halva centralen, den andra bryter andra halvan som du säger just värme.. Och det är märkt så. Underlättade mkt när man inte vill ha vissa saker över jfb. Det jag la utanför är elpannan och en grundvärmekabel som går runt husets platta. Allt funkar fint än så länge.. Kört bastu, golvvärme,
Avemo: [citat] Jag har använt en sådan för att koppla in en 230V spis med. Hon som använde den sedan klagade på att spisen blev alldeles för varm och att säkringen gick efter en stund. Jag insåg misstaget och skaffade en ny sladd. Då kunde man bara använda plattorna parvis eftersom nollan fattades i perilexuttaget. Jag är inte tillräckligt mycket hobbyelektriker för att dra ny matning till
yxis: Haha... ja, det där med ringkärnetrafos och montering i metall-lådor brukar det faktiskt varnas för vad som är fel när elektroniktidningarna har (iaf hade förr) ritningar på förstärkarbyggen...
sundrik: @ yxis. Ja precis. Det beror helt och hållet på ändamålet och materialet. Men det har ju aldrig varit frågan här..... så jag fördjupar mig inte mer.
tjaboo: [citat] http://www.byggahus.se/forum/el/154696-20-30-kwh-per-dag-trots-tomt-hus-2.html#52
FlyFear: [citat] Finns ju en extra nivå, "Nördig Kännedom":D Bilderna är från ett Tryckeri, som blev på tok för överdimentionerat... Så kan det gå när flera leverantörer lämnar rejält tilltagna krav.
Bo.Siltberg: Men i all välmening, ditt projekt låter inte speciellt betryggande så som du beskriver det. Hur påverkar säkringen till huset garaget?? Är du säker på att du har full koll på hela denna installation, regler (inkl bastu), materialval etc?
sundrik: Det finns mängder av elföretag som säljer till privatpersoner. Även hemsidor som säljer proffsmaterial till privatpersoner. Dom flesta jag sätter upp är fagerhult armaturer. Riktigt gedigna och lätta att montera. Dom man sätter i skolor nu för tiden kostar runt tusingen styck. Dom har t5 rör, som styrs via närvaro och ljussensorer. Men det är extra saker som vanliga peroner inte är
lillePer: Jag köpte för ett halv år sedan från elbutik.se med grön och röd ring där den röda stod för dubbelgips. Enda skillnaden mellan de båda var att den röda var utskruvad från början... Men ringarna i sig var lika....
pr95: [citat] Kan vara glapp kontakt/dålig förbindning i nollan --vid ändring av belastning mindre/ökad last märker man det som "störning"=be en elektriker kontrollera (kan bli en dyr historia om nolla släpper) En i bekantskapskretsen hade samma fenomen,inget som jag reagerade på då några dagar senare ringer han och berättar att kyl/frys går på övervarv
studio1004: Tyvärr är hällen ca 3år. flyttade med den från lägenheten. Köpt på Elgiganten, ska kolla vad effekten på ugnen är..... Kommer inte ihåg hur stora huvudsäkringarna är men har för mig att de var lila i märkningen
yxis: Det var väl du som tog upp "inflation" i avsäkring av vanliga uttag, eller?
yxis: Finns det strömvakter som "växelvis fördelar" strömmen? Alltså som upptäcker att elgolvet och bastun, och/eller bastun och varmvattenberedaren vill köra samtidigt, och då kör elgolvet och varmvattenberedaren några sekunder och sen växlar till att köra bastun några sekunder fram och tillbaka? Annars kan man ju ha en strömvakt som bara helt enkelt dödar elgolvet och
taxi500: Tack för tipsen, nu har jag hittat felet: under "nermonteringen" av alla tryckknappar så kom strömmen tillbaka när jag tog bort en IR-däckare på toaletten, den jag jag leva utan så det blir blindlock för.. Läste på lite angående min skrotmultimeter från biltema, visst går det att mäta mA med den..
Apprentice: Lurar på om inte en tyristordimmer går att vrida i bott... ej säker... och billiga är de inte. Vet heller ej om de funkar med elektronisk trafo, så då blir det ju 230V-spottar i sådana fall, vilket begränsar en del.
Plupp 120855: [citat] Hej Jag har redan gjort det du vill göra. Jag satte in 1,2 W MR16 LED lampa från Jula (artnr 420490). Har kollat på Biltema och CO också. Det är den mest varmvita jag kunde hitta jämfört pris/prestanda (39 SEK/st). Dom lyser som en 10W halogen. Perfekt som dekorationsbelysning. Två st i 120 cm fönster och 1 st 90 cm fönster blir lagom. Totalt har jag en slinga med 9 st och en
yxis: På en lekstuga kan det kanske vara bra att använda ett skruvat lock över kopplingsdosan, eller? Jag är kanske överförsiktig nu men med barn som leker ostört så vore ett 24V-system kanske inte så dumt?
yxis: Jag gissar att den där installationen är gjord på 60-talet med tanke på färgerna? De två blåa är då troligtvis tändfaser och den svarta nolla. Det kan vara rätt bra att veta att det är "fel" färger jämfört med idag, om det behöver göras nåt annat jobb på elen i huset.
b2b2: Går ex fjärrstyra med teletec:s GS3055i med gsm kort och sms . Det finns en rad olika lösningar men denna funkar bra.
ste78fan: tack för alla svar, var ju alldeles för enkelt för att lista ut själv, tack igen /Stefan
Strulputten: Tack Protte för info. Bägge är enfasare från början. Bevin har fått en ny kondensator från Elfa men låter ändå mer än motorn från Jula (troligen från Kina). Har lite svårt att tycka att en obelastad motor ska låta som en jättesummer så det blir troligen någon annan lösning som inbegriper en ny motor och eventuellt även trefasdrift.