12 104 läst · 21 svar
12k läst
21 svar
Inverter 12v > 230v jorda?
Sida 1 av 2
Köpt en 12v > 230v 1000w och på den står det att den skall jordas.
Jag skall ha den i ett hus så det går inte att jorda i chassi eller motor osv..
Hur jordar jag den bäst?
Minus till jordskruven bara?
Skall man sätta på någon säkring eller JFB ?
Jag skall ha den i ett hus så det går inte att jorda i chassi eller motor osv..
Hur jordar jag den bäst?
Minus till jordskruven bara?
Skall man sätta på någon säkring eller JFB ?
Redigerat av moderator:
Först vill jag säga att jag inte har använt en inverter. Bara plockat isär en trasig för att glutta hur den är byggd.
Har för mig att 230 uttagets skyddsjord är kopplad till ingående minussida via en rätt grov kondensator. Tror inte jag skulle jorda den på något speciellt sätt då den inte ska vara i en bil eller båt. Vad ska du driva med invertern?
Har för mig att 230 uttagets skyddsjord är kopplad till ingående minussida via en rätt grov kondensator. Tror inte jag skulle jorda den på något speciellt sätt då den inte ska vara i en bil eller båt. Vad ska du driva med invertern?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 814 inlägg
Handlar det om fast installerad reservkraft som du ska koppla in på din elanläggning??
Har den jordade uttag?
Det måste framgå mer av bruxet vad dom menar med denna jordning. Det borde ju räcka med att ansluten materiel på 230V-sidan är skyddsjordad mot inverten på normalt sätt.
Inverten borde också vara internt överlastskyddad. Det är osannolikt att den orkar lösa t.ex en 10A säkring tillräckligt snabbt vid kortslutning. Däremot är en JFB ett bra skydd.
Har den jordade uttag?
Det måste framgå mer av bruxet vad dom menar med denna jordning. Det borde ju räcka med att ansluten materiel på 230V-sidan är skyddsjordad mot inverten på normalt sätt.
Inverten borde också vara internt överlastskyddad. Det är osannolikt att den orkar lösa t.ex en 10A säkring tillräckligt snabbt vid kortslutning. Däremot är en JFB ett bra skydd.
Invertern skall när det inte finns 230 att tillgå vilket är ibland pga. läget kunna driva kanske borrmaskin, lampa, och kanske någon liten motorvärmare på 500wHardley Worthit skrev:Först vill jag säga att jag inte har använt en inverter. Bara plockat isär en trasig för att glutta hur den är byggd.
Har för mig att 230 uttagets skyddsjord är kopplad till ingående minussida via en rätt grov kondensator. Tror inte jag skulle jorda den på något speciellt sätt då den inte ska vara i en bil eller båt. Vad ska du driva med invertern?
Fast resrevkraft JA.Bo.Siltberg skrev:Handlar det om fast installerad reservkraft som du ska koppla in på din elanläggning??
Har den jordade uttag?
Det måste framgå mer av bruxet vad dom menar med denna jordning. Det borde ju räcka med att ansluten materiel på 230V-sidan är skyddsjordad mot inverten på normalt sätt.
Inverten borde också vara internt överlastskyddad. Det är osannolikt att den orkar lösa t.ex en 10A säkring tillräckligt snabbt vid kortslutning. Däremot är en JFB ett bra skydd.
Skall inte kopplas in till något elnät utav helt enskilt.
2 st vanliga jordutttag på invertern.
"The chassis earthing lug should be conneced to a earthing point in fixed location" är allt manualen säger.
Sedan är det en liten bild med en jordpåle 1,2m ner i jorden :S
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 814 inlägg
Det kravet brukar finnas för (större) generatorverk som matar flera olika handhållna apparater som man inte har överblick över, eller om man kopplar in aggregatet mot sin elcentral. Jag antar att jordblecken i uttagen är förbundna med chassit?
En inverter (utan skyddsjord) är ju isolerad från nätet vilket kräver 2 fel för att det ska bli farligt. Så det kanske är av EMC-skäl som den ska jordas i backen?
En inverter (utan skyddsjord) är ju isolerad från nätet vilket kräver 2 fel för att det ska bli farligt. Så det kanske är av EMC-skäl som den ska jordas i backen?
Ursäkta men vad är är EMC skäl?Bo.Siltberg skrev:Det kravet brukar finnas för (större) generatorverk som matar flera olika handhållna apparater som man inte har överblick över, eller om man kopplar in aggregatet mot sin elcentral. Jag antar att jordblecken i uttagen är förbundna med chassit?
En inverter (utan skyddsjord) är ju isolerad från nätet vilket kräver 2 fel för att det ska bli farligt. Så det kanske är av EMC-skäl som den ska jordas i backen?
Skulle problemet försvinna om jag satte dit en JFB ?
Hur skall jag i så fall sätta den?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 814 inlägg
EMC=Elektromagnetiska fält, dvs störningar.
En portabel JFB i uttaget fungerar. Den skulle inte åtgärda störningar, men skyddar mot jordfel.
En portabel JFB i uttaget fungerar. Den skulle inte åtgärda störningar, men skyddar mot jordfel.
Och då är det ingen mening att jorda eller sätta säkring mellan inverter och batterierna?Bo.Siltberg skrev:
Denna har jag.
http://ligaopaco.en.made-in-china.com/product/UEQmikpKjxqY/China-Power-Inverter-PI-1000W-12V-.html
Redigerat av moderator:
Ser väl egentligen inget fel med att förbinda jorden på sekundärsidan mot minus (jord) på primär. Kan inte se hur det skulle ge något negativt, men borde ju rimligtvis minska risker för potentialskillnad? Ungefär på samma sätt som alla motorvärmare på bilen ska förbindas så att dess jordpunkt får samma potential mellan nät och bilens jord.
Enligt spec. finns det säkringar inbyggt i invertern redan så om kabeln är tillräckligt kort behöver du ingen extra avsäkring.
Enligt spec. finns det säkringar inbyggt i invertern redan så om kabeln är tillräckligt kort behöver du ingen extra avsäkring.
En JFB fungerar inte lika bra om anläggningen är isolerad från jord. Ett fel kan uppstå utan att något händer. Uppstår det ytterligare ett fel kan det bli farligt.Bo.Siltberg skrev:
Jordtag + JFB rekommenderas.
/Hasse
"sekundärsidan mot minus (jord) på primär"Bjurran skrev:Ser väl egentligen inget fel med att förbinda jorden på sekundärsidan mot minus (jord) på primär. Kan inte se hur det skulle ge något negativt, men borde ju rimligtvis minska risker för potentialskillnad? Ungefär på samma sätt som alla motorvärmare på bilen ska förbindas så att dess jordpunkt får samma potential mellan nät och bilens jord.
Enligt spec. finns det säkringar inbyggt i invertern redan så om kabeln är tillräckligt kort behöver du ingen extra avsäkring.
Grabbar jag är snickare, vad menar ni?? :x
Ok, vad är ett jordtag?b_hasse skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 23 814 inlägg
Primärsida = spikhuvudet, sekundär = spikspetsen. jordtag = kofot i backen.
Ang JFB, jag förutsätter som sagt att jordblecken i uttagen är kopplade till en nollpunkt i inverten, annars får det väl inte finnas jordade uttag på inverten? Men sedan kan det ju bli ett jordfel mot sann jord som letar sig förbi den skyddsjordade apparat man pluggar i (eller om det är en dubbelisolerad apparat som det blir dubbelfel på) - det fångas upp av jordspettet.
Ang JFB, jag förutsätter som sagt att jordblecken i uttagen är kopplade till en nollpunkt i inverten, annars får det väl inte finnas jordade uttag på inverten? Men sedan kan det ju bli ett jordfel mot sann jord som letar sig förbi den skyddsjordade apparat man pluggar i (eller om det är en dubbelisolerad apparat som det blir dubbelfel på) - det fångas upp av jordspettet.
Ett jordtag är ett jordspett eller någon annan förbindelse till "riktig" jord.John J skrev:
Om anläggningen är så liten att du lätt kan överblicka den så kan du egentligen strunta i både jordtag och jordfelsbrytare.
Är det lätt för dig att fixa ett jordtag + JFB så är det dock bättre.
Lite mer information:
http://www.voltiwork.de/se/Forum/viewtopic.php?id=444
/Hasse
Tänk också på att ha riktigt grov kabel på 12 volts sidan. Om du skall dra 1000 watt ur den så blir strömmen väldans hög.