Hej

Har i mitt sovrum två "elektrikerrör" (böjbara i metall) som sticker ut mitt på väggen ca två meter från varandra. Har använts till sänglampor. Jag vill dra ner sladdarna som sticker ut genom rören till golvet och sätta vanliga vägguttag där.

Detta är en innervägg som antingen är massiv eller i alla fall med väldigt kraftig väggpanel under tretexen. Befintligt rör är infräst i träet under tretexen. Så min plan är att fortsätta frässpåret ner till golvet och sen låta en elektriker sätta vp-rör och dra ny sladd.

Jag vill göra nya vägguttag på båda sidor av innerväggen från samma vp-rör. Alltså totalt fyra nya vägguttag från två befintliga halvdragna ledningar. Hur gör man längst ner där vägguttagen ska sitta? Vilken typ av dosa och hur mycket ska jag borra?

//Tobbe

Sätt hålsågen (74mm för apparatdosa) i väggen för att se vad som finna bakom. Alternativt provborra först. Finns det isolering bakom så får du nog dit en ROT-dosa. Är det massivt kan du hugga ur väggen och såga till en vanlig apparatdosa, dvs ta bort de stutsar du inte behöver

Fast enklast blir väl att bara släppa ut rören och sätta utanpåliggande uttag

Ok, det löser de uttag som ska vara på samma sida av väggen som rör och ledning redan sitter. Hur får man över det på andra sidan väggen sen? Sätter man två dosor "rygg" mot "rygg" och sen borrar rätt igenom dem?

Andra sidan samma vägg alltså? Då är det enklast att sätta rygg mot rygg och bara borra igenom och trycka i ett VPrör

Gör man bara ett rörutlopp så kan man fortfarande sätta ett vanligt infällt vägguttag, bara att man sätter en liten utanpåliggande ram som kanske är 15 mm bred eller nåt först. Därifrån är det som sagt bara att borra sig rakt igenom väggen och sätta samma saker där.

142039-3-18302961.jpg
1830300.jpg

//Patrik

Japp, andra sidan av samma vägg. Jag var osäker på om man fick borra/skära egna hål i dosorna, men om det är okej så blir det ju inga problem! :)

Har elektriker ute i huset nu. Får se hur de har löst allt ikväll när jag kommer hem från jobbet :)

Tack för dina snabba och proffsiga svar Patrik!

tlundberg skrev:
Har elektriker ute i huset nu. Får se hur de har löst allt ikväll när jag kommer hem från jobbet :)

Tack för dina snabba och proffsiga svar Patrik!
Hehe Tack, men jag tror att du även ska ge Rikard lite cred.. ;)

//Patrik

Oj, det missade jag helt. Ni har ju nästan samma avatar/bild :)

Tack Rikard!

Och hur blev resultatet då? :)

(Bilder, tack!) :)

//Patrik

HajCF.jpg

Så lämnade de det. Hänger en slang till lite längre bort på väggen... De sa åt mig att fräsa in slangen och dosorna i väggen så skulle de komma tillbaks sen och koppla in sladdarna.

Men jag är inte helt säker på att väggen är tjock nog för att få plats med två dosor rygg i rygg. Hur gör jag om de inte får plats?

Eh, varför kunde inte de fixa det? Det var väl därför du anlitade dem? Att fixa allting förutom ihoplappning av väggen sen.

//Patrik

Redigerat:
Det är nog inte varje servicebil som är utrustad med elkedjesåg :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.