3 801 läst ·
6 svar
4k läst
6 svar
Flex-rör av metall
Undrar om det är krav att elinstallationer till en vanlig värmepanna (elpatron, cirk-pump, brännare m m) måste vara dragen i flex-rör av metall?
Har sett detta på flera äldre anläggningar, men på några nyare är elen till pannan dragen i vanliga vp-rör av plast.
Frågade på en elfirma efter dessa metallslangar, de hade inga hemma, men lät mig förstå att de är snordyra och används mest inom industrin.
Har sett detta på flera äldre anläggningar, men på några nyare är elen till pannan dragen i vanliga vp-rör av plast.
Frågade på en elfirma efter dessa metallslangar, de hade inga hemma, men lät mig förstå att de är snordyra och används mest inom industrin.
Nej, det är inget krav men förr var de som sagt vanliga i såna sammanhang. Blir bra med VP som skydd på pannan, om det är varmare ytor än vanligt kan du lyxa till det med avståndsklammer, dock inget som normalt behövs.
Robotslang är ett bättre alternativ än den vanliga flexslangen, för den tål lite mer.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Är den lika tålig som PMA-slang?
Jag hittade flexslang av metall i en vanlig innervägg i mitt hus. Var det standardröret förut? När slutade man i så fall använda det och gick över till vp-rör? Även dosorna i väggen är av metall och utan stutsar.
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
I min källare från 60-talet är det stålspiralslang i alla väggar, i tak rör. Antar att slangen var lättare att hugga in
Nu för tiden finns det väl plastisolerade kablar som dels tål riktigt höga temperaturer utan att skadas, och dels är i princip helt omöjliga att elda, man måste tillföra mycket mer energi än man får ut för att bränna dem. (Jämför med att försöka "elda" t.ex. gipsskivor). Jag vet dock inte vad kabeltypen kallas eller om den brukar användas till pannor...
Klicka här för att svara