5 187 läst ·
17 svar
5k läst
17 svar
Mätning mellan spis och disbänk?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Jag skulle nog inte heller riktigt vilja kalla summra för mäta, men finns inget annat ord som passar bättre så...
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 865 inlägg
Inspektion ska föregå provning. Det går t.ex inte att prova om nolla och jord är skiftade (om man inte har JFB), eller om kardelerna spretar i en kopplingspunkt. Jag skulle inte skruva sönder spisen för det, utan göra kontrollen innan jag skruvar tillbaka bakstycket/locket.spinout skrev:
Ang summring. SS 436 40 00, 61.3.2 säger att ett kontinuitetsprov ska göras. Vad är då kontinuitet? Jag tolkar det inte som ett prov av att resistansen är tillräckligt låg, utan bara att det är "kontakt", dvs en summer duger. Jag skulle dock vilja tolka det som att man ska mäta resistansen.
Samtidigt finns det krav på att prova felkretsimpedansen, dvs kontroll av utlösningsvillkoret. Men i samma kapitel sägs dels att man får skippa hela testet om JFB finns, och dels att den får beräknas, den behöver inte nödvändigtvis mätas. Detta fall kräver ju då att man gjort ett kontinuitetsprov. I en efterföljande anmärkning står dock (som jag tolkar det) att resistansen kan mätas för att uppfylla villkoret... Snurrigt?!
Jag mäter alltid felkretsimpedansen i uttag, och minst ett kontinuitetsprov till något annat närliggande som är jordat, även om det finns JFB. Det kostar bara lite extra tid som en hempulare bör kosta på sig. För övriga apparater mäter jag resistansen med en lågohmmeter i samband med isolationsmätningen.
TS undrade vad det kan vara man som mäter mellan diskbänk och spishölje.spinout skrev:
Det som ligger närmast till hands, som TS sett eller hört talas om bör rimligen vara
att man mätt just potentialskillnaden.
Att göra ett kontinuitetsprov(summra) är inte att mäta, utan precis som ordet antyder, ett prov.
Om man mäter något får man ett mätvärde
Klicka här för att svara