Möjligtvis är det jag som är tolkar detta fel, men det verkar ändå vara så att så fort det kommer upp frågor om el och elinstallationer så verkar det gå väldigt mycket prestige i diskussionen om vad som är rätt och fel m m.

Varför inte låte detta vara ett forum för att ge en hjälpande hand i stället för att diskutera vad som är rätt eller fel. Alla med någorlunda kunskap vet vad som är tillåtet och inte tillåtet för en obehörig att göra och inte. Och är det inte så att ni med behörighet vill ge en hjälpande hand så behöver ni inte, men för stämningen här på forumet tor jag inte att pekpinnar hjälper speciellt mycket. Lämna då hellre diskussionen därhän och gå vidare...

Känner man sig i sitt eget projekt det minsta osäker så är det säkerligen bättre att ta hjälp av någon med mer kunskap. Och innan man börjar att ge sig på el så kanske man bör fundera på om man känner till Ohms lag eller inte. Och gör man inte det så kanske man borde ta hjälp av någon med mer kunskap inom området ;-)

Att man har behörighet behöver inte innebära att man kan mer kunskap än en som inte har beörighet. Men en med behörighet innebär att denne person har en formell nivå av kunskap som regelverket kräver.

Själv bedömmer jag ogärna min kunskap inom området el, det får andra göra ;-)

Forum som detta är i mitt perspektiv ett av de mest utvecklande/lärande formerna som finns. Klart mycket bättre än skolbänken där ingen vågar ställa de kluriga frågorna för att inte känna sig dum inför sina kompisar. Låt det förbi så...

Hälsningar

/PC

d^_^b

Tyresö
Förstår att du inte vill känna dej underlägsen en som faktiskt har en väldigt hög utbildning. Det är inte lätt att utbilda sej till elektriker - själv, ser jag upp till och respekterar en behörig elektriker.
Förstår inte hur du kan påstå att en "hemmafixare" ens kan ha samma installationskunskap som en behörig elektriker !

Givetvis är jag partisk i frågan, eftersom min pappa har drivit ett elinstallationsföretag sen -67 och han får än idag, varje (nästan) år gå kurser för att vara "up to date" inom något som han har jobbat med i hela sitt liv.

Själv jobbar jag i betongbranschen, men jag lyssnar när en elektriker uttalar sej!

Tyresö skrev:
Förstår att du inte vill känna dej underlägsen en som faktiskt har en väldigt hög utbildning.
Tog inte många minuter innan den riktningen av ämnet som jag önskade undvika dök upp....

Du utgår från att jag inte har någon behörighet eller formell kunskap, men inget som du har någon vetskap om...

Ett konstruktivt forum, är ett givande forum, inte ett forum där man hoppar på den som försöker att bidraga med något positivt. Att utgå från att alla personer med formell kunskap skulle vara överlägsna de med icke formell kunskap är i mitt perspektiv ett
felaktigt sätt att se på det hela. Det finns alltid fler vägar till kunskap...

Med fortsatta förhoppningar om ett konstruktivt och lärande forum

/PC

Redigerat:
Men det är väl klart att man ska säga till om något är rätt eller fel...
Sedan kan man ju diskutera olika sätt som är rätt, för ofta finns det flera sätt, men det är ju en annan sak.

Och jag tycker att många av oss hjälper dem som frågar på ett bra sätt och oftast är det ju en trevlig ton.

Jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt känner igen mig i det du tar upp..

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Men det är väl klart att man ska säga till om något är rätt eller fel...
Sedan kan man ju diskutera olika sätt som är rätt, för ofta finns det flera sätt, men det är ju en annan sak.
Och jag tycker att många av oss hjälper dem som frågar på ett bra sätt och oftast är det ju en trevlig ton.
Jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt känner igen mig i det du tar upp..
//Patrik
Det håller jag med Patrik om, många (om än inte riktigt alla:D) har haft stort tålamod med mej i en tråd om jordade/ickejordade uttag bla.
Finns båda sorter men generellt är hantverkarna på forumet inom el sjyssta, det är alla fall min erfarenhet.

Men man ska inte glömma nämna aktiva ickeelektriker som t.ex. Bo, Mikael och hempularn som också delar med av sin stora kunskap här! ;)

//Patrik

Den farliga sorten...;) Nä, det funkar väl bra när vi diskuterar elinstallationsregler, materiel och praktiskt handhavande.
Det hettar till bara när behörighetsfrågor seglar upp, eller när andra gör jobb som man själv hade kunnat göra bättre...

Tyresö
PCLarsson skrev:
Tog inte många minuter innan den riktningen av ämnet som jag önskade undvika dök upp....

Du utgår från att jag inte har någon behörighet eller formell kunskap, men inget som du har någon vetskap om...

Ett konstruktivt forum, är ett givande forum, inte ett forum där man hoppar på den som försöker att bidraga med något positivt. Att utgå från att alla personer med formell kunskap skulle vara överlägsna de med icke formell kunskap är i mitt perspektiv ett
felaktigt sätt att se på det hela. Det finns alltid fler vägar till kunskap...

Med fortsatta förhoppningar om ett konstruktivt och lärande forum

/PC

Jag respekterar dej om du kommer med verklighetsförankrade påstående. Jag har följt med min pappa och dragit FK sen jag var 5 år, och jag har varje lov, under hela min skolgång gjort elinstallationer i nyproducerade villor - vilket faktiskt är rätt enkelt - åtminstone hur eldragningarna var i villorna på 70 och början på 80-talet, då det inte fanns jordfelsbrytare, elgolvvärme och automatsäkringscentraler.

Är inte helt säker på att jag skulle klara av det idag pga alla nya regler sen den tiden.
Om du är behörig elektriker, så är du omdömeslös om du jämför dej i installationskunskap med en "hemmafixare"

Jag är inte ute efter att göra ner dej, men du måste väl ändå förstå att du får mothugg när du kommer med "Martin Timellsnack" = grodor hoppar ur munnen!

Frågan är väl egentligen hur många sätt kan man göra fel i en elinstallation jämfört med hur många rätt elsäkerhetsmässigt. Visst går många el-diskutioner iväg OT och det blir lite mer diskutioner bland de kunniga om regeltolkning osv men de hempulare som söker hjälp får väl det och vid de tillfällen dom blir hänsvisade att ta kontakt med elektriker istället för att pilla själv eller får en tillrättavisning även om det i lekmannaöron låter löjligt så har det ju en grund i elsäkerhet i långa loppet.

Sen handlar det kanske mer om yrkesstolthet än prestige för jag tror att elektriker är en av få yrkesgrupper som generellt (inte alla) håller hårt i sitt yrkeskunnande, regler runt sitt yrke och kunskpen om faran om det skulle gå fel.

Jag som elektriker har fått info om flera saker jag inte haft en aning om eller ens provat på i verkligheten på detta forum så det hjälper inte bara lekmän.

Nu tycker jag du tar i för mycket Tyresö.

Tyresö skrev:
Jag respekterar dej om du kommer med verklighetsförankrade påstående. Jag har följt med min pappa och dragit FK sen jag var 5 år, och jag har varje lov, under hela min skolgång gjort elinstallationer i nyproducerade villor - vilket faktiskt är rätt enkelt - åtminstone hur eldragningarna var i villorna på 70 och början på 80-talet, då det inte fanns jordfelsbrytare, elgolvvärme och automatsäkringscentraler.

Är inte helt säker på att jag skulle klara av det idag pga alla nya regler sen den tiden.
Om du är behörig elektriker, så är du omdömeslös om du jämför dej i installationskunskap med en "hemmafixare"

Jag är inte ute efter att göra ner dej, men du måste väl ändå förstå att du får mothugg när du kommer med "Martin Timellsnack" = grodor hoppar ur munnen!
Vill fortfarande bara ha en trevlig samtalston på forumet och är inte du intressrad av det så bortser jag från dig ;-)

Redigerat:
Tyresö
Bo.Siltberg skrev:
Nu tycker jag du tar i för mycket Tyresö.

Hur menar du? Menar du att jag har alltför otrevlig ton i mina inlägg?

Glufsglufs skrev:
Jag som elektriker har fått info om flera saker jag inte haft en aning om eller ens provat på i verkligheten på detta forum så det hjälper inte bara lekmän.
Precis som jag tycket att ett konstruktivt forum ska vara, alla kan lära av alla, oavsett om vi är behöriga eller inte.

Kunskap sitter inte i behörigheten i sig. Precis som när vi kör bil, vi uppskattar inte alltid kunskpen hos alla andra bilister :cool:.

/PC

PCLarsson skrev:
Precis som jag tycket att ett konstruktivt forum ska vara, alla kan lära av alla, oavsett om vi är behöriga eller inte.

Kunskap sitter inte i behörigheten i sig. Precis som när vi kör bil, vi uppskattar inte alltid kunskpen hos alla andra bilister :cool:.

/PC
Nä, inte kunskapen hos alla behöriga kanske men ansvaret sitter där, lika som hos alla med körkort.
Det som är grejen med diskutioner om behörighet, många som anser sig kunna el tycker behörigheten är löjlig och i många fall utbildningen till att bli elektriker men någon måste ju också ha ansvaret att en anläggning är elsäkert utförd på alla punkter, från ritning till färdigt projekt. Den som utför arbetet kan mycket väl ha mer kunskap än den som sitter på kontoret med behörigheten då denne person kanske inte varit ute på fältet i många år men han måste också då lita på att hans elektriker utför elsäkra jobb så han har ju ett ansvar åt flera håll kan man säga.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.