F
Hej!

Om jag öppnar mitt gamla ojordade uttag hemma så har jag bara 2 svarta trådar, om jag köper ett nytt ojordat uttag så undrar jag om det spelar någon roll (vilket det inte borde göra) om jag kopplar in fas och nolla helt friskt på L och N? De gammla uttagen har inga benämningar...

Fridens!

Bara att koppla in...

du kan ju alltid vända på kontakten som du stoppar in i uttaget. Således har det ingen betydelse hur du kopplar nolla eller fas...

/PC

F
Tack!

Det var det jag trodde! Friskt kopplat....

Jo, om ett uttag är märkt med L och N så ska fasen sitta på L och nollan på N. Om det sitter fel kan någon i framtiden få för sig att gå vidare till en brytare och lampa och då göra en nolltändning för att personen kanske inte har mätinstrument och inga kunskaper i färger (vilket ofta kan vara fel i alla fall) och då blir det inte bra. Som ett exempel bara.

I övrigt så har det ingen betydelse i funktion på en 230V apparat med stickpropp hur fasen och nollan sitter i uttaget men det finns en anledning till att det märks upp inne i uttaget.

F
Vad rekommenderar du att jag gör?

Håller inte du på att tråda om i bostaden? Byt trådarna till rätt färg och koppla in. ;)

Annars kan du dra fram en jordtråd löst genom rummet och mäta mellan den och de två trådarna. Den svarta tråd som visar 230 V mellan jordtråden och den, är fasen. Den som visar 0 V är nollan.
Koppla in fasen på L och nollan på N.

//Patrik

F
Tack Patrik! Det visste jag att man kan göra, men jag har ingen multimeter och undrade om det inte finns något enklare sätt. Men det finns det såklart inte!

Det finns ett sätt att göra det utan multimeter, men det sättet skulle jag inte rekommendera. :P
Dra fram en jordtråd, slå ihop den med den ena svarta tråden. Om inget händer så är den nollan, smäller det så är den fasen.

Men som sagt, don´t try this at home. :)

//Patrik

En vanlig glödlampa fungerar att skilja fas från nolla med, inte lika hardcore förstås...:cool:

Håller man på att dra i jord använder man dom g:a ledningarna som dragtrådar och byter till rätt färg, kostnaden blir några hundralappar och man får rätt färger som är enkla att jobba med både nu och i framtiden. Dessutom går det betydligt snabbare än att trycka i en jordtråd och behålla det gamla.

F
Elmont; ifall jag skulle dra om så skulle jag självklart använda en av de gammla trådarna till dragtråd, men jag är mest intresserad hur man gå tillväga för att skilja mellan fas och nolla utan multimeter.

Hur menar du fotografen?

F
Just det ja, faspennan glömmde jag fullständigt bort, men jag har läst att många av dom kan man inte alls lita på. Vilken kör ni med och vilken skulle ni rekommendera (för användning av en extra koll, har inga planer på att totalt förlita mig på den).

Jag använder (ibland) Phasen (produktnamn) men lägg ingen tid på att få fas på den anslutning som är märkt fas i uttaget. Det är bortkastad tid, ingen elektriker kommer att lita på att det är fas på den med fas märkta anslutningen, du kan vända uttaget så fasen kommer till höger eller vänster lika är det med stickproppen.

Jag kör med Fluke både på penna och spänningsprovare. Det är najs.

//Patrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.