5 860 läst ·
19 svar
6k läst
19 svar
Acceptabelt spänningsfall elleverans?
Sida 1 av 2
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Har sökta ganska många trådar om spänningsfall, men vill ändå ställa en kontrollfråga.
Är gällande norm för acceptabelt spänningsfall +6% (= 244 V) eller -10% (=207 V)? Är detta vid ett helt obelastad anläggning, eller vid 'belastad normal drift'.
Bakgrund
Jag har omfattade lampblink, vilket jag iofs kan leva med. Däremot har det nyss gått sönder den tredje routern på 4 år, samt tre externa HD, samtliga med separat extern trafo. Har precis installerat en VP (jordvärme) och det är en så dyr apparat att jag absolut inte vill få problem i denna pga dålig elleverans. Jag vet sedan tidigare att förimpedansen är hög (långa kablar på landet) > 1,3-1,4 Ohm? Å andra sidan har jag nyligen dragit om internservicer. Så inget som matar mina undercentraler är mindre än 6 mm2.
Vad ska jag först mäta och hur ska jag ev. göra min framställan till elnätsbolaget?
Är gällande norm för acceptabelt spänningsfall +6% (= 244 V) eller -10% (=207 V)? Är detta vid ett helt obelastad anläggning, eller vid 'belastad normal drift'.
Bakgrund
Jag har omfattade lampblink, vilket jag iofs kan leva med. Däremot har det nyss gått sönder den tredje routern på 4 år, samt tre externa HD, samtliga med separat extern trafo. Har precis installerat en VP (jordvärme) och det är en så dyr apparat att jag absolut inte vill få problem i denna pga dålig elleverans. Jag vet sedan tidigare att förimpedansen är hög (långa kablar på landet) > 1,3-1,4 Ohm? Å andra sidan har jag nyligen dragit om internservicer. Så inget som matar mina undercentraler är mindre än 6 mm2.
Vad ska jag först mäta och hur ska jag ev. göra min framställan till elnätsbolaget?
+-10% är generellt acceptabelt, men att spänningen varierar borde inte få dina prylar att gå sönder, låter snarare som ett problem med transienter och övertoner. Kontakta nätägaren så kan de sätta dit mätutrustning. Ett snabbt sätt att konstatera övertoner är att mäta spänningen med ett TRMS-visande och ett som inte mäter TRMS, är skillnaden alltför stor mellan instrumenten tyder det på en hel del övertoner.
Redigerat:
Nätbolagen har en stor tolerans som du skriver +6 -10 % men i ditt fall med långa kablar på landet borde du inte få överspänning som fördärvar dina grejer, däremot kanske du har dålig PEN in eller annat.. Detta kan man mäta genom att belasta skärmen med ström. Vad har du mätt upp för spänning hemma?
Är du säker på det? Övertonerna ger ju ingen inverkan på spänningen, utan deformerar strömkurvan. --> skapar ström i neutralledaren.snaggletooth skrev:
Kan inte se att övertonerna gör ingen skada på elektronikprylar. Elektronikprylar skapar däremot övertoner..
TRMS instumentet ger däremot en mer korrekt strömmätning om det finns övertoner i systemet.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Är det verkligen en så stor spänningsvariatation som gäller? En apparat som får 244 V måste väl må sämre?
Var in till en kund som hade 249-250 V i två av faserna och 236 V i den tredje. Där gick saker sönder titt som tätt och då framförallt ljuskällor och lampor med rörelsevakt.
//Patrik
Var in till en kund som hade 249-250 V i två av faserna och 236 V i den tredje. Där gick saker sönder titt som tätt och då framförallt ljuskällor och lampor med rörelsevakt.
//Patrik
spinout skrev:Är du säker på det? Övertonerna ger ju ingen inverkan på spänningen, utan deformerar strömkurvan. --> skapar ström i neutralledaren.
Kan inte se att övertonerna gör ingen skada på elektronikprylar. Elektronikprylar skapar däremot övertoner..
TRMS instumentet ger däremot en mer korrekt strömmätning om det finns övertoner i systemet.
Vad jag menar är att, har man mycket övertoner in utifrån så visar det sig vid en spänningsmätning med ovan sagda instrument, en deformerad spänningskurva mäts ju inte korrekt av ett icke TRMS-visande instrument, så har man skillnad på mätningarna finns övertoner i nätet. Och det är aldrig nyttigt. Men troligtvis beror väl haverierna på transienter (som ju kan bero på många saker, glappkontakt någonstans i PEN-ledare och indikation på just det kan vara obalans i spänningarna mellan faserna. grannar på linjen med elaka belastningar m.m.), och de kan man inte mäta med annat än ett instrument som loggar transienter.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Mätte just på en undercentral med 10 mm matning (mätte med en enkel DMM utan True RMS) och hade fladdrande spänning mellan 210 och 214 V, ung lika på samtliga tre faser. Tidigare har jag legat lägre. Nu har jag just demonterat 15 elradiatorer. De lastade säkert ner min anläggning något.
Har jag något för att kontakta mitt elbolag, eller ska jag 'sluta gnälla'?
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Har du något annat som lastar ned, eller är 210V din "tomgångsspänning". Du ska inte ha 210-214 för jämnan, för då är något fel.
Var det "tung" eller "lätt" transformator till routrarna och hårddiskarna?
Var det den separata nätdelen eller själva routern/hårddisken som gick sönder?
Om du misstänker att grejerna pajar av underspänning så är tipset att köpa prylar specade för att klara 110-240V utan omkoppling.
Jag tror dock att nätfilter/överspänningsskydd antagligen funkar bättre...
Routrar kan paja av åska eller annat knas som kommer in på telefonledningen, om du har ADSL-bredband...
Var det den separata nätdelen eller själva routern/hårddisken som gick sönder?
Om du misstänker att grejerna pajar av underspänning så är tipset att köpa prylar specade för att klara 110-240V utan omkoppling.
Routrar kan paja av åska eller annat knas som kommer in på telefonledningen, om du har ADSL-bredband...
Spänningsfluktuationer dödar elutrustning, så är det bara. Har genom åren fått slänga allt för mycket elektronik pga detta. Ett alternativ är att filtrera spänningen, finns hyffsat billiga UPSer idag, men även enklare filter som iaf hjälper till med de flesta störningar.
För min del har jag inte längre mycket bekymmer med de störningar som kommer utifrån nätet, utan det som stör mest för min egen del är min egen enfas luftvärmepump som verkligen belastar nätet vid start.
För min del har jag inte längre mycket bekymmer med de störningar som kommer utifrån nätet, utan det som stör mest för min egen del är min egen enfas luftvärmepump som verkligen belastar nätet vid start.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Lätt/tung???yxis skrev:
Det är själva routern och HDD som gått sönder, upprepade gånger
Jag brukar dra ut vid åska, och den senaste söndringen har skett nu vintertid då det med säkerhet inte åskar. Åskan brukar ju ta trådlösa telefoner och ADSL-modemet också, men dessa har jag aldrig bytt.Om du misstänker att grejerna pajar av underspänning så är tipset att köpa prylar specade för att klara 110-240V utan omkoppling.
Några tips på ett vettigt överspänningsskydd att använda, till rätt peng?
Dom klarar inte hela spannet 110 - 240 V bara för att det står så. Snarare 110V och 230V +/- 10% (eller så) med automatisk omkoppling mellan de två områdena. Vid, säg, 170 V funkar dom normalt sett inte.yxis skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 453 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 453 inlägg
Jag har ett liknande problem där en av faserna gärna droppar till 218V när dom andra är ca 233. (Mätt med enkel multimeter). Efter vi stängt av någon lampa här och där så kommer alla faser tillbaka till ca 235V.
Visst vi har en ganska lång serviceledning 450m men kan verkligen spänningen (på en fas) sjunka så mycket?
Visst vi har en ganska lång serviceledning 450m men kan verkligen spänningen (på en fas) sjunka så mycket?
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Inte av ett par lampor, om det inte handlar om ett par kW halogen...
Är det bara en och samma fas som droppar?
Inget annat som belastar på den fasen? Diskmaskin, VVB, ...
Är det bara en och samma fas som droppar?
Inget annat som belastar på den fasen? Diskmaskin, VVB, ...
Det kostar ju inget att kontakta dem, men mät med ett riktigt instrument först med mindre felmarginal. 210 V kan ju låta lite lågt men det var inte längesen vi hade 220 i uttagen.. Är det låg spänning i ditt område kanske de ökar den så kanske kolla med grannarna också..norrbottenstorpet skrev:Mätte just på en undercentral med 10 mm matning (mätte med en enkel DMM utan True RMS) och hade fladdrande spänning mellan 210 och 214 V, ung lika på samtliga tre faser. Tidigare har jag legat lägre. Nu har jag just demonterat 15 elradiatorer. De lastade säkert ner min anläggning något.