El
Elinfo: [citat] se länk http://www.garo.se/produkter/nnormkomponenter/personskyddsbrytare.html
Zebba: [citat] Hahaha den var bra. Friskt kopplat hälften brunnet.
Rikard Ågren: Lägg en hink uppochner i hinken electrocuted, så får du fina islyktor utan större ansträngning :)
benox: Har varit nere å kontrollmätt lite och uttaget sitter faktiskt inte exakt i mitten av rummet, så lösningen får bli att väggen hamnar bredvid. Tack för er input.
snickarboden: Lofgren>Det du kan och skall driva vidare är att låta en elfirma genomföra ett EIO eltest alternativt besiktning av elen i huset och sen se till att fel åtgärdas. Det trista sen är att det första ovan skulle ni gjort innan ni köpte huset, då hade ni kunnat pruta etc, nu är det rätt chanslöst eftersom ni inte uppfyllt er undersökningsplikt. /Kent
prototypen: Finns nog bara 2 alternativ som du skriver A Bryt upp golvet B lägg en förslagsvis EKRK från centralen. Protte
snaggletooth: Ja iofs, men faskompensering funkar bättre ju mer lokal den är. Sen är överkompensering (övervägande kapacitiv last) absolut inget man vill ha då det skapar överspänning i nätet.
Bo.Siltberg: Har du något exempel? Jag har monterat och skruvat i många armaturer med inbyggd sensor och alla har haft ett relä.
Bo.Siltberg: Det är fortfarande dom 4 faktorerna kabelarea, längd, säkring och förimpedans som skall gå ihop, dvs man kan inte generellt säga att en kort kabel eller klen säkring uppfyller villkoret. Ska man vara riktigt petig så ska utlösningstid och spänningen med som en faktor också, för dem som inte har 400/230 i sitt hus. Det handlar om att kortslutningsströmmen längst bort i kabeln blir
Glufsglufs: [citat] Beroende på var centralen sitter men jag har installerat där centralen är i hallen och inte i närheten av befintligt uttag och det var elrenovering i föreningen då den aktuelle boenden valde ett tillägg med uttag i centralen för skovärmare för det var ändå billigare än att köpa extra uttag på på kabel.
-PC-: Oki, får kolla på några avsnitt... Kan ju vara kul att se andra jobba också :-)
yxis: OBS att vid uppsäkring kan du behöva byta till grövre ledningar. Hör med elnätägaren (vars namn står på räkningarna) hur det är med ledningarna fram till mätaren, och fråga din elektriker hur det är med ledningarna från mätaren...
yxis: Om man vill vara lite sparsam så byter man först de längsta dragningarna mot nya med rätt färg och sen kan man återanvända några av de gamla ledarna (svart finns säkert överallt, bra tändfärg om man installerar ny brun som fas) och har man tur så hittar man vit och/eller blå. De röda, gula, ljusgröna o.s.v. passar däremot mest bara för lågspänning-lek-hobby eller om du
lthr: Nej, så enkelt är det inte, det är uppmätt på 2 år i rad, och förrförra vintern var väl normal?, Förbrukningen för 2010 är inte uträknad ännu, och som 41:a skulle jag kalla även den för normal.
lillePer: [citat] Har bara jämfört artikelbenämningen... Just den 1-poliga har haft benämningen 1-pol trapp. Clas, Hornbach, Bauhaus och elbutik.se har haft snabbkoppling och givetvis alla i RS serien...
Patrik_Hed: Du kan sparkoppla. Fas in på pil ut på bägge brytarna, kvittar vilken pil. Ena tråden på L (P) på bägge brytarna. Den andra tråden på den andra pil ut på bägge brytarna. De två kopplar du ihop med tändtråd till lampan. //Patrik
Glufsglufs: [citat] Det gör jag med i regel och antog bara så där att det var en kron, fast jag har ju i bakhuvudet siffrorna......ibland :blushing:
Slugge: Ja nedgrävd, mellan skåp t.ex., får du ju ha den. Alltså utomhus. Jämför med N1XV: Öppen fast förläggning, inom- och utomhus, i rör samt mark/vatten, dock ej i explosionsfarliga rum. Lämplig för nedplöjning.
engdahl_86: Jag är så himla smidigt att jag lyckats köpa en inbyggnads ugn på blocket utan att teta den eller kolla nån närmre vad för variant det var. För de första var de 400V ugn (skulle ha 230) Sen för de andra funkar inte den digitala klockan plus dom funtioner som är till den, bl.a timer funktion och liknande. Nån som vet om de är nått man kan fixa till själv, typ en finsäkring :D Men
yxis: Den lär väl bara slitas om det finns nån last att tala om anslutet. Om alla maskiner, lampor o.s.v. är avstängda så borde man kunna testa den hur många gånger som helst... Man ska kanske inte lita på att en såndär spänningsprovare löser ut jordfelsbrytaren, speciellt om de som tillverkat spänningsprovaren tänkt på att just försöka undvika att lösa ut jordfelsbrytare... Det är
Glufsglufs: [citat] Därfor ska du kolla fabrikantens anvisningar om hur långt minsta avstånd från brännbart föremål uppåt du kan ha.
Ciki: [citat] jag har för många grupper på den stora centralen och just nu är det bara nybygget som ska fixas så när han är färdig med nybygget ska det bytas ut till automatsäkringar och jfb på hela huset.. det kan bli problem när vi sätter jfb på hela huset och det hinner vi inte leta efter nu eftersom det e bråttom med nybygget.. det är bara och göra som vanligt ta från huvudbrytaren
Patrik_Hed: Allmän observation: Ska man få något riktigt snyggt, då är man tvungen att anlita en duktig elektriker (eller om man är tillräckligt kompetent själv) gör fast installation. //Patrik