Mmmm...i det stora hela så anser vi nog samma sak fast vi tolkar/benämner sakerna på olika sätt. Huvudsaken är ju att TS fått svar och kan koppla in sin kabel i byggcentralen och jobba utan att bekymmra sig över kabelbrand.

mycke_nu skrev:
Rent allmänt kan man säga följande:

- Dimensionen på den sladd man kopplar in i ett vägguttag styrs inte av om uttaget är säkrat 6, 10, 13 eller 16A.

- Sladden skall dimensioneras efter den belastning den förväntas utsättas för. Är det fråga om en förlängningskabel så skall den tåla 16A om man förväntar att strömmen blir så hög.

- Det finns vissa maskiner där det i specifikationerna framgår att säkringen skall vara, säg 10A. Dessa skall man inte koppla till ett uttag säkrat med 16A då det kan äventyra säkerheten vid fel i maskinen.
Vilka maskiner gäller det?

Är det verkligen juridiskt gångbart att ställa ett sådant krav på en apparat som får anslutas av "lekman"?

(Däremot är det säkert okej att ställa kravet för att grantin ska gälla, men jag undrar som sagt om det går att ställa kravet för att undvika olycka o.s.v.).

För övrigt så måste jag säga att trådstartaren har hittat en förhållandevis lyxig elcentral. De flesta mindre centraler jag sett har ofta helt idiotiskt två automatsäkringar till fyra 230V-uttag fördelade på de två första faserna.

Jag undrar vad det är för rackarns bajskorvar som har haft otur när de tänkte som har konstruerat alla dessa byggcentraler som på ett eller annat sätt bidrar till snedbelastning av faserna?

(Jag har bekanta som sysslar med el på festivaler, det där är visst ett rätt stort problem, förutom byggcentralerna så verkar sånt som portabla "korvkiosker" (fast ofta för annan sorts mat) vara kopplade så att t.ex. spiser körs på alla tre faserna, och sen körs belysningen och de andra grejerna antingen bara på fas 1 eller ibland fas 1+2, i stort sett aldrig fas 3. Många kablar och byggcentraler hyrs in, hade festivalen ägt alla prylar själv så hade problemet nog varit i stort sett löst om man kopplade om alla trefas-kablar så att de roterade faserna ett steg. Med inhyrda kablar så får omfördelningen göras på färre ställen, oftast så att fas 1+3 växlas, och då kan man istället nästan ge sig på att nånstans finns nån trefasmaskin som går åt fel håll av fasföljdfelet...)

I princip verkar det också knäppt att det finns rätt gott om centraler som har 16A trefas in, 1-2 16A 3-fas ut och två 230V-uttag som avsäkras 16A. Enda poängen med det är väl att få in säkringar med snabbare karaktäristik? (Tänk att byggcentralen matas med 16A dvärgbrytare med D-karaktäristik, och man har C eller kanske B i byggcentralen).

Det hjälper inte med olika karakteristik, tumregeln för selektivitet är två storlekar mellan.
När det gäller JFB försöker man få selektivitet genom olika utlösningstider i de fall det önskas men det är också svårt.

yxis skrev:
Vilka maskiner gäller det?

Är det verkligen juridiskt gångbart att ställa ett sådant krav på en apparat som får anslutas av "lekman"?

(Däremot är det säkert okej att ställa kravet för att grantin ska gälla, men jag undrar som sagt om det går att ställa kravet för att undvika olycka o.s.v.).
Titta i instruktionsboken till din tvättmaskin eller kylskåp. Där brukar dom speca säkringsstorleken till 10A.

Som troligen anger den minsta säkring som krävs. Hur skulle märkningen se ut om maskinen angav både minsta och högsta säkring?
Troligen ger sig den högsta säkringen automatiskt om det handlar om schukouttag (16A), vilket då alla stickproppsanslutna apparater skulle klara att hantera en kortslutning för.
Finner det dock tveksam för små bordslampor etc i ett uttag avsäkrad med en D16A dvärg som kräver 320A för att lösa.
Detta finns säkert reglerat i någon standard för hushållsapparater, t.ex IEC 60335-nn

Vill man bara ange hur mycket ström maskinen drar utan att speca säkringen så skriver man: Strömförbrukning 10A.

Specar man därimot säkringen till 10A så är det den styrkan som gäller. Även en TM eller DM skulle nog få problem med en D16A, och det är helt onödigt för tillverkaren att behöva ta hänsyn till sådana fall när man enkelt kan speca bort dem.

Min diskmaskin är märkt så här
230V // 240V - 50 Hz
2.1 kW // 2.3 kW
Säkring 10A/16A // 13A
Förbrukningen anges i watt och raden under antar jag specar den (minsta) säkring som krävs, eller anger "16A" den högsta tro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.