6 786 läst ·
26 svar
7k läst
26 svar
Genomgående installation i massiv vägg
De snackade med min sambo först, när jag var på jobbet, och då erbjöd de sig att fixa det själva. Men sen när jag åkte ut till huset och snackade med dem förklarade de hur de hade tänkt lösa det. De hade tänkt ta en borrmaskin och borra små hål lagom djupa hela vägen ner till golvet. Beräknad tidsåtgång 2-3timmar gånger två gubbar... Då sa jag att jag kunde fixa det själv!
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det är en nödlösning att göra så. Finns ju betydligt snabbare sätt att spåra i en trävägg
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Aha, då förstår jag. Men två gubbar, var det verkligen nödvändigt? Den ena var inte praktikant eller nåt?
//Patrik
//Patrik
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Alla dessa som ska spåra för SLANG.
Gör hål för varje 15 cm och pilla in slangen, en dragfjäder underlättar.
Men nu kanske det är en timmervägg men det tror jag inte då 2 dosor inte ryms rygg mot rygg.
Det problemet löser man genom att endera skära bort botten eller inte sätta dosorna mittför varandra.
Protte
Gör hål för varje 15 cm och pilla in slangen, en dragfjäder underlättar.
Men nu kanske det är en timmervägg men det tror jag inte då 2 dosor inte ryms rygg mot rygg.
Det problemet löser man genom att endera skära bort botten eller inte sätta dosorna mittför varandra.
Protte
Ok, jag ska fösöka att inte vara bror duktig och menar inget illa men visst krävs det behörighet för att lägga slang och sätta dosor? Det har jag hört iaf. 
Fast det kanske är ok i detta läget eftersom man ser hur det är draget.
Fast det kanske är ok i detta läget eftersom man ser hur det är draget.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 060 inlägg
Nu har ju elektriker delegerat detta till dig med instruktioner så då är det OK.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Det fungerar nog bra att göra så i en gipsvägg. Äldre träväggar brukar dock oftast vara sågspånsfyllda. Är det dessutom 15mm tretex och 22mm plank så behöver man aldrig in och bråka i väggen om man spårar.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Många kommentarer och en del frågor här nu, det gillar jag
Jag ska försöka svara på alla.
Jag har fortfarande inte borrat för dosor, så jag är inte 100% säker på hur det ser ut, men jag lyckades se till baksidan av tretexen i det andra rummet via en smal springa, och tyckte det såg ut så här: 16mm tretex, plank, eventuellt lite mellanrum ca 5mm-1cm, plank, 16mm tretex. Så dosorna får med andra ord inte plats rygg i rygg (om man inte skär ner dosorna så de inte är så djupa). Så jag tänkte nog försöka sätta dem precis bredvid varandra i stället och gå från sidan av ena dosan in i sidan på den andra.
En liten skiss av väggen med tänkt installation, sedd ovanifrån.

Jag vet inte varför de var två gubbar, eller om båda tar full betalning. De var även hos oss för att installera en elpatron, och den installationen tycker jag blev väldigt bra. Snyggt och prydligt!
Jag har fortfarande inte borrat för dosor, så jag är inte 100% säker på hur det ser ut, men jag lyckades se till baksidan av tretexen i det andra rummet via en smal springa, och tyckte det såg ut så här: 16mm tretex, plank, eventuellt lite mellanrum ca 5mm-1cm, plank, 16mm tretex. Så dosorna får med andra ord inte plats rygg i rygg (om man inte skär ner dosorna så de inte är så djupa). Så jag tänkte nog försöka sätta dem precis bredvid varandra i stället och gå från sidan av ena dosan in i sidan på den andra.
En liten skiss av väggen med tänkt installation, sedd ovanifrån.

Jag vet inte varför de var två gubbar, eller om båda tar full betalning. De var även hos oss för att installera en elpatron, och den installationen tycker jag blev väldigt bra. Snyggt och prydligt!
Redigerat:
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg

Som ni kan se på bilden är den gamla metallslangen sprucken precis ovanför där elektrikerna skarvade på sin plastslang. Får det verkligen vara så? Borde inte elektrikerna kapat metallslangen där den är sprucken och satt skarven där i stället? Går det att pilla bort den blå skarvhylsan och återanvända den lite högre upp på metallslangen, eller är skarven av engångstyp? Jag kände lite försiktigt på den och den verkade sitta rätt bra...
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Jag skulle nog gjort om det där iallafall. Skarvhylsan är av typen med lås, men det borde gå att få loss. Det finns ett ställe man kan trycka på för att lätta på låset.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden