2 229 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Nämen Marlene redan stänga tråden? :)
Jag gick min el- utbildning på 70 talet och det är bara fas, nolla, jord jag kan. Enkla kopplingar.
Tack vare alla el kunniga här, har jqg fungerande el installation hemma.
El är inget att leka med. Och dagens elektriker går ej att jämföra med gubbar som mig. Vi vet noll.
Tack vare alla el kunniga här, har jqg fungerande el installation hemma.
El är inget att leka med. Och dagens elektriker går ej att jämföra med gubbar som mig. Vi vet noll.
Härligt att läsa hur man ser på saker och ting
I mitt jobb kommer jag i kontakt med elektriker på alla tänkbara nivåer och även konsulter som även dom är bra på olika saker. Skulle gärna träffa en som behärskar allt mellan en snålkopplad trapp och samtidigt jobbar med elsanering på industrier.
Håll er till det ni ska, alla behövs
I mitt jobb kommer jag i kontakt med elektriker på alla tänkbara nivåer och även konsulter som även dom är bra på olika saker. Skulle gärna träffa en som behärskar allt mellan en snålkopplad trapp och samtidigt jobbar med elsanering på industrier.
Håll er till det ni ska, alla behövs
Dåså, då är det väl inte så underligt om du tycker det är enkelt om du nu har arbetat praktiskt med installation i villa, industri och kontor och borde då också veta vad som krävs av en elektriker idag för jag fick då ta tag i mer än bara installationsarbetena innan 2005, det är inget nytt påfund i elyrket. Men att som utbildad med mångårig praktisk erfarenhet i området säga att det är enkelt är att antingen ha en grym överto på alla lekmän eller nervärdera sig själv. Nu kan jag ju inte tala för din sak gälland det för jag har ju inte något prov/bevis på dina praktiska kunskaper i något av elyrkets olika moment, miljöer och typer av projekt.R Göran skrev:
Själv slutade jag ellinjen -93 samt kört firma sen 05 och kan inte än säga att jag är fullärd och skulle därmed inte heller säga att el är enkelt så att en lekman klarar det utan vidare. Men du kanske ser dig som fullärd och up to date på alla regler som kommit med blå boken och framåt, vad vet jag.
... eller så är man såpass teoretiskt bildad att man inser att det är bra att ha toleranser överallt, och om i de fall regler föreskriver en viss minimihöjd så lägger man på en bit extra som marginal...Patrik_Hed skrev:Nja, "Piece of cake" att göra en villa är det först när man har gjort det en gång och därmed också gjort alla misstagen en gång. Finns mycke småsaker att tänka på.
T.ex. när man sätter dosor i väggarna så måste man veta hur mycket golvet bygger för att lägga på det på 1000 mm man mäter för strömställarna. Annars hamnar de på 97-98 cm och så. Ingen jättebig deal, men ändå en sak som blir fel första gången, men som blir rätt nästa gång.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Klicka här för att svara