2 229 läst ·
22 svar
2k läst
22 svar
Nämen Marlene redan stänga tråden? :)
Sida 1 av 2
Jag som precis skulle skriva lite om hur det gått osv.... Men jag tror det kanske finns andra forum där man får disskutera lite. Kanske blev forumet Polisanmält för Rasism el dyl.
Jag ber om ursäkt att jag skrev Polska Hantverkare Marlene.
Teaser.....3Volt mellan Nolla/Jord.
Jag ber om ursäkt att jag skrev Polska Hantverkare Marlene.
Teaser.....3Volt mellan Nolla/Jord.
Sätt disskutionen i tråden i delforumet "Hantverkare" istället.
För Glufsglufs. Nog är det mer än några kurser jag gått. För övrigt så var den gamla läroverksutbildningen betydligt mer avancerad än dagens gymnasieutbildning. Maxvells linjeintegraler har aldrig de jag anställt från högskolans tvååriga ingenjörslinje hört talas om! Men vi fick lära oss detta i den gamla skolan. Det är skillnaden. Jag påstår fortfarande att elbehörighet under 1000 volt är tämligen enkel. Det svåra är t ex att projektera anläggningar, dimensionera större system, hantera och dimensionera för elektriska motorer, induktiva och kapacitiva krafter mm. Att installera i ett hushåll är ett "Piece of cake"! Jag gick kurserna redan 1970 så jag kan givetvis ha glömt något på vägen. Men jag har kunnat använda mina kunskaper på ett bra sätt inom det stora företag jag jobbat i under närmare 35 år!
Sedan kan jag tycka att måttfullhet är en dygd! Dvs det finns ingen som helst anledning att "förgöra" en person som inte fyller ens förväntningar. Det är väl bättre att i så fall i en positiv anda att förbättra och utveckla istället för att föneka! Jag tror säkert att du är en oerhört kunnig och kompetent person. Men använd din kunskap på ett mer kosntruktivt sätt! Var ett föredömme!
Sedan kan jag tycka att måttfullhet är en dygd! Dvs det finns ingen som helst anledning att "förgöra" en person som inte fyller ens förväntningar. Det är väl bättre att i så fall i en positiv anda att förbättra och utveckla istället för att föneka! Jag tror säkert att du är en oerhört kunnig och kompetent person. Men använd din kunskap på ett mer kosntruktivt sätt! Var ett föredömme!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Nja, "Piece of cake" att göra en villa är det först när man har gjort det en gång och därmed också gjort alla misstagen en gång. Finns mycke småsaker att tänka på.R Göran skrev:
T.ex. när man sätter dosor i väggarna så måste man veta hur mycket golvet bygger för att lägga på det på 1000 mm man mäter för strömställarna. Annars hamnar de på 97-98 cm och så. Ingen jättebig deal, men ändå en sak som blir fel första gången, men som blir rätt nästa gång.
OCH säg "Piece of cake" till alla hemmaelektriker som gjort sina villor själv och som alltid misslyckats med det, mer eller mindre.
Säg det till killen som gjorde villan jag var tvungen att sälja in en elbesiktning hos den nya ägaren. För uppenbarligen var det inte "Piece of cake" för honom!
//Patrik
Redigerat:
För det första, du kan för min del ha läst till raketforskare om du vill men utan praktik så är du inte ett skit värd på ett bygge med dina teoretiska kunskaper, pice of cake up my ass säger jag bara. För det andra, tror du att det bara är akademiskt utbildade konsulter som planerar och projekterar? Kanske 50% av dom projekt jag varit inblandad i så har jag som elektriker på golvet fått planera, projektera, dimensionera areor i förhållande till längd på kabel (inget som syns på en konsultad ritning), proja om ritningar, snygga till ritningar i autocad osv osv och detta ska ske under samma tid som all installation ska ske samt bli rätt från alla håll. Alla elektriekr behöver kanske inte göra allt detta men en "modern" elektriker får ta tag i bra mycket mer än bara installationsjobbet, vare sig det är hushåll, industri eller kontor.R Göran skrev:För Glufsglufs. Nog är det mer än några kurser jag gått. För övrigt så var den gamla läroverksutbildningen betydligt mer avancerad än dagens gymnasieutbildning. Maxvells linjeintegraler har aldrig de jag anställt från högskolans tvååriga ingenjörslinje hört talas om! Men vi fick lära oss detta i den gamla skolan. Det är skillnaden. Jag påstår fortfarande att elbehörighet under 1000 volt är tämligen enkel. Det svåra är t ex att projektera anläggningar, dimensionera större system, hantera och dimensionera för elektriska motorer, induktiva och kapacitiva krafter mm. Att installera i ett hushåll är ett "Piece of cake"! Jag gick kurserna redan 1970 så jag kan givetvis ha glömt något på vägen. Men jag har kunnat använda mina kunskaper på ett bra sätt inom det stora företag jag jobbat i under närmare 35 år!
Vi ser ju bara på detta forum med alla elfrågor att teoretiskt tänkande inte alltid räcker så långt när saker ska utföras praktiskt då olika situationer och miljöer kan ge helt olika praktiska lösningar som visserligen är teoretiskt samma. Då räcker inte teoretisk kunskap så långt.
Dom kunskaper du har från 70-talet kan du ha nytta av så långt att du vet vad fas, nolla och jord är i ett hushåll, möjligen hur du kopplar en enpolig brytare men i övrigt så är du nog ganska ställd om du ska följa regler, nyttja nytt material osv.
Jag anställer hellre en lärling på fullbetalds lön än en person som inte pillat yrkesmässigt med el sen utbildningen på 70-talet. Det ryser i kroppen på mig när du snackar pice of cake, personer med dessa tankar man får åka och rensa efter.
Glufsglufs skrev:För det första, du kan för min del ha läst till raketforskare om du vill men utan praktik så är du inte ett skit värd på ett bygge med dina teoretiska kunskaper, pice of cake up my ass säger jag bara. För det andra, tror du att det bara är akademiskt utbildade konsulter som planerar och projekterar? Kanske 50% av dom projekt jag varit inblandad i så har jag som elektriker på golvet fått planera, projektera, dimensionera areor i förhållande till längd på kabel (inget som syns på en konsultad ritning), proja om ritningar, snygga till ritningar i autocad osv osv och detta ska ske under samma tid som all installation ska ske samt bli rätt från alla håll. Alla elektriekr behöver kanske inte göra allt detta men en "modern" elektriker får ta tag i bra mycket mer än bara installationsjobbet, vare sig det är hushåll, industri eller kontor.
Vi ser ju bara på detta forum med alla elfrågor att teoretiskt tänkande inte alltid räcker så långt när saker ska utföras praktiskt då olika situationer och miljöer kan ge helt olika praktiska lösningar som visserligen är teoretiskt samma. Då räcker inte teoretisk kunskap så långt.
Dom kunskaper du har från 70-talet kan du ha nytta av så långt att du vet vad fas, nolla och jord är i ett hushåll, möjligen hur du kopplar en enpolig brytare men i övrigt så är du nog ganska ställd om du ska följa regler, nyttja nytt material osv.
Jag anställer hellre en lärling på fullbetalds lön än en person som inte pillat yrkesmässigt med el sen utbildningen på 70-talet. Det ryser i kroppen på mig när du snackar pice of cake, personer med dessa tankar man får åka och rensa efter.
Nu är det otroligt om någon tjafsar emot dej - du har ju helt rätt, och då menar jag att ditt inlägg stämmer in på alla branscher inom byggsektorn! All (nästan all, cc 60 gäller fortfarande) byggteknik som användes på 70-talet är helt förkastad idag.
Håller verkligen med dej om att "hellre anställa en lärling", för i elbranschen har det hänt vansinnigt mycket sen 70-talet - och det är arbetsgivaren som har medansvar om en elinstallation utgör en livsfara.