Jag och en kompis ägnade oss åt att skruva upp en lysrörsarmatur istället för en gammal klotlampa som åkte väck. Men klotlampan satt skruvad över över en takdosa visade det sig. Nu sitter lysrörsarmaturen över istället. Hur går detta ihop med att kopplingsdosor väl ska vara åtkomliga för inspektion?

Ingen fara, armaturer ska ju kunnas hängas upp och dölja en takdosa.
Men ja, vissa gånger så hade man ju önskat att det inte var tillåtet att sätta armaturer över takdosor för det har ju hänt att man fått lite huvudbry ett litet tag innan man insett att det satt en takdosa under lampan.

//Patrik

Redigerat:
Det är alltså helt okay även att det handlar om en armatur som är skruvad fast i taket? I vanliga fall med en vanlig taklampa som hänger i en krok med vingmutter så förväntar man sig att det finns något innanför, nu blir det ju lite dolt, så att säga.

Jag ska erkänna att jag faktiskt inte är helt säker, aldrig tänkt på det.
Oavsett så är det en vanlig lösning, även den med fastskruvade lysrörsarmaturer.

//Patrik

Ett alternativ hade ju kanske annars varit att sätta ett doslock med kabelutgång och montera armaturen lite vid sidan om och gå sista biten med lite EKK eller liknande. Men nu sitter den där den sitter, blir ju snyggast så:)
Tackar för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.