23 751 läst ·
35 svar
24k läst
35 svar
Dra kabel på vinden till nya takdosor. Krav på VP rör?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Ja, nästan helsäker. Minns att vi även diskuterat saken här, men det var långt innan du blev "medlem i familjen".Glufsglufs skrev:
Minns att min ellärare trodde att man var tvungen att ha ett aluminiumhölje runt kabeln, d.v.s. EKLK, för att få förlägga i väggen, men det var fel.
Undrar om saken inte tas upp i min montörshandbok som jag har. Ska kolla.
//Patrik
Ja, gör det så slipper jag åka till kontoret för att letaPatrik_Hed skrev:Ja, nästan helsäker. Minns att vi även diskuterat saken här, men det var långt innan du blev "medlem i familjen".
Minns att min ellärare trodde att man var tvungen att ha ett aluminiumhölje runt kabeln, d.v.s. EKLK, för att få förlägga i väggen, men det var fel.
Undrar om saken inte tas upp i min montörshandbok som jag har. Ska kolla.
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hittade inget, men här har vi svaret i alla fall.
"Förläggning: direkt i vägg"
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219000/EKK_Light_300_500_V.html#top
//Patrik
http://www.nexans.se/eservice/Sweden-sv_SE/navigate_219000/EKK_Light_300_500_V.html#top
//Patrik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 927 inlägg
Jag har tittat runt lite och den allmänna uppfattningen verkar vara att kablar i vägg skall vara löst förlagda av det skälet att den ska glida undan för en spik. Reglerna säger inte mycket om en dold kabel ska klamras, bara regler för när den är löst förlagd:
Reglerna är dock inte helt tydliga. Tabell 52A.2 i SS 436 40 00 är rent nojig... Installationsfallet med kabel direkt mot väggskivan i värmeisolerad vägg anges i 52A.3, typnummer 3. Tabell 52A.2 försöker ange om denna kabel får ligga löst eller inte. Detta installationsfall anges om dold i byggnadsdel och direkt fastsatt. Men då ska man samtidigt notera att t.ex en kabel löst lagt i öppen kabelkanal (typnummer 56) också är direkt fastsatt, och att andra installationsfall tolkas som både direkt fastsatt och utan fäste. :S:x
Det finns dock en intressant antydan till att åtkomlig kabel ska vara klamrad medan oåtkomlig kabel får ligga löst, vilket ju verkar rimligt. Frågan är vad en kabel under isoleringen i ett tak räknas som. Jag skulle nog tolka den som oåtkomlig.
Tyvärr så hänvisar dom inledande reglerna i kapitel 52 till dessa ovan nämnda tabeller...
Men i 522.8.8 sägs att
Nu till kabeltyper. Elinstallationsreglerna säger ingenting om detta annat än att EKRK inte är tillåten. Det är tillverkaren som anger detta. Jag är dock ganska övertygad om att dom vanliga installationskablarna EKK, EKLK m.fl får användas. Jag skulle dock föredra en mjuk (utan metallmantel) kabel typ EKK.
Så för att sammanfatta min tolkning:
Det är först o främst valbart om man vill klamra en dold kabel. Starkströmsguiden säger bara att det inte finns krav på att den klamras. HB 444 säger ingenting om detta.
För löst förlagd kabel i vägg, golv och tak gäller:
Reglerna är dock inte helt tydliga. Tabell 52A.2 i SS 436 40 00 är rent nojig... Installationsfallet med kabel direkt mot väggskivan i värmeisolerad vägg anges i 52A.3, typnummer 3. Tabell 52A.2 försöker ange om denna kabel får ligga löst eller inte. Detta installationsfall anges om dold i byggnadsdel och direkt fastsatt. Men då ska man samtidigt notera att t.ex en kabel löst lagt i öppen kabelkanal (typnummer 56) också är direkt fastsatt, och att andra installationsfall tolkas som både direkt fastsatt och utan fäste. :S:x
Det finns dock en intressant antydan till att åtkomlig kabel ska vara klamrad medan oåtkomlig kabel får ligga löst, vilket ju verkar rimligt. Frågan är vad en kabel under isoleringen i ett tak räknas som. Jag skulle nog tolka den som oåtkomlig.
Tyvärr så hänvisar dom inledande reglerna i kapitel 52 till dessa ovan nämnda tabeller...
Men i 522.8.8 sägs att
Ledningsssystem som är fastsatta i eller på väggar ska dras fram horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter.
Ledningsssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortaste möjliga vägen.
Den nya HB 444 innehåller också en kommentar till detta som tolkar tabell 52A.2:Ledningsssystem som är dolt förlagda i tak eller golv får också följa den kortaste möjliga vägen.
Med ledningssystem som är fastsatt i vägg avses bland annat ingjutna eller inmurade kablar och rör samt kablar och rör fästade (klamrade) i vägg. Dessa ska förläggas horisontellt, vertikalt eller parallellt med rummets kanter (hörn, takveck etc).
Ledningssystem som är dolt förlagd i byggnadsdel men inte är fastsatt, avser ett system med bland annat kablar i hålrum i byggnad. Detta gäller även för kablar innanför väggbeklädnad, t.ex gipsskiva, vilka enbart är infästade (avlastade) i ändarna. Kablar som är förlagda så får följa kortast möjliga väg.
Vidare behöver kabeln vara skyddad mot genomspikning där den passerar reglar och motsvarande. Motsvarande gäller för grundisolerade ledare som är indragna i flexibla rör.
Ung detsamma står i Blå bokens starkströmsguide. Det finns en bild på förläggning av kabel i vägg som är direkt plankad. Så jag behåller nog min gamla avatar ett tag till...Ledningssystem som är dolt förlagd i byggnadsdel men inte är fastsatt, avser ett system med bland annat kablar i hålrum i byggnad. Detta gäller även för kablar innanför väggbeklädnad, t.ex gipsskiva, vilka enbart är infästade (avlastade) i ändarna. Kablar som är förlagda så får följa kortast möjliga väg.
Vidare behöver kabeln vara skyddad mot genomspikning där den passerar reglar och motsvarande. Motsvarande gäller för grundisolerade ledare som är indragna i flexibla rör.
Nu till kabeltyper. Elinstallationsreglerna säger ingenting om detta annat än att EKRK inte är tillåten. Det är tillverkaren som anger detta. Jag är dock ganska övertygad om att dom vanliga installationskablarna EKK, EKLK m.fl får användas. Jag skulle dock föredra en mjuk (utan metallmantel) kabel typ EKK.
Så för att sammanfatta min tolkning:
Det är först o främst valbart om man vill klamra en dold kabel. Starkströmsguiden säger bara att det inte finns krav på att den klamras. HB 444 säger ingenting om detta.
För löst förlagd kabel i vägg, golv och tak gäller:
- kortaste vägen,
- spikskydd i reglarna.
- dragavlastad i ändarna (gäller vägg, inte tak/golv (?))
Klicka här för att svara