Y
yxis: Det ser ut som om skyddsjorden inte är ansluten! En överkorsad ratt i betyg för det! q(;^;)pq(;^;)pq(;^;)pq(;^;)p :@:@:@ För övrigt så tror jag inte på det där med summern... eftersom lysrören ofta står och blinkar ett bra tag när de pajat så är det inte avbrott i glödtråden och då går det inte att mäta med summer... Om de däremot stått och blinkat riktigt länge så brinner
7 svar · 17,6k läst
·
H
hempularen: Nej, En golvärmetermostat har även en golvgivare som säkerställer att temperaturen i golvet inte blir för hög. Jag har inte ngn jättebred kunskap om dem. Men den jag mekat med som hörde till ett kit från Ebeco tror jag funkar som de flesta. Den har golvgivare och man kan programmera om den att antingen bara använda golvgivaren eller att mäta och reglera temperaturen i rummet, och bara
6 svar · 23,2k läst
·
Y
yxis: För att ytterligare röra till det: Om radiatorerna är D-kopplade på en trefasgrupp så kan man lasta hårdare än 2300W mellan två av faserna om lasten på de andra två paren av faser ligger en bit lägre än 2300W. Matten för att räkna på sånthär ligger väl på nivån teknisk/natur-gymnasium... I praktiken så lägger man nog aldrig lasterna ojämnt med flit. Det skulle vara om man
7 svar · 8,0k läst
Y
yxis: För att röra till det så finns ju batterier till UPS'er, de är gjorda för att tåla att laddas ur rätt rejält och dessutom på så kort tid som kanske en kvart... Å andra sidan kostar de stora sådana enorma pengar :) Appropå sommar-höst-vinter-vår och kylskåp så torde kyla inte vara nåt större problem att åstadkomma utan el på slutet av hösten, vintern och början av våren...
6 svar · 1,8k läst
P
pejo82: Monterade ett rj45 och ett tv jack igår. Inte den bästa kvaliten på RJ45 uttaget, men det funkar iaf och är väldigt billiga.
4 svar · 3,9k läst
B
BigGitt: Du kan. Men du kommer inte att kunna nyttja effekten helt. Du kan bli tvungen att springa ner till källaren. Kolla i stället möjligheten att koppla in 3 faser och/eller kablaget tillåter en uppsäkring till 20A. Kolla #28 Där står alla alternativ du har.
36 svar · 5,9k läst
·
prototypen
prototypen: Eftersom motorn har 3 lika lindningar så kommer mittpunkten (vid Y-koppling) att hålla ungefär nollpotential. (summan av alla 3 spänningarna (i 3fasen) är i varje ögonblick noll) Sedan skulle man kunna fundera var man skulle koppla nollan om motorn är D-kopplad?? Protte
2 svar · 2,6k läst
H
hempularen: Är det surrandet du vill bli av med? För de drar som sagt ingen nämvärd ström. Jag tror att det är väldigt svårt att avgöra om ett trafo byte ger effekt. Kan mycket möjligt vara så att en annan dyrare trafo surrar mindre, det finns ingen garanti att det hjälper.
6 svar · 3,1k läst
P
patrikjepp: Är det utepåliggande eller infällt du tänkt sätta upp?
3 svar · 1,3k läst
tallmilan
tallmilan: Det har jag också hört
18 svar · 8,5k läst
GK100
GK100: [citat] Slipsnissemetoden är att kalla din redneckmetod för primärprovning, då blir allt så bra igen.:)
10 svar · 1,8k läst
TLovskog
TLovskog: Aha. Jag trodde det var något märkligt i våra elsäkerhetsföreskrifter.
7 svar · 1,4k läst
P
-PC-: Problemet löst, det var inget fel på motorn. Det var klingan som hade lossnat, och satt och slang lite olika :blushing: Blev lite fundersam när den rätt som det var ökade lite i varv, och började skallra... Tack för hjälpen i.a.f. :)
6 svar · 4,5k läst
E
erber: Ja, alltid lär man sig något. Stort tack för hjälpen. Det blir vanlig hederlig 5 ledare. Sedan får hus-elektrikern bestämma exakt hur det ska kopplas. Ville bara fråga så jag inte får så mycket skäll av honom :D. Dessutom är det trångt och dammigt så in i h-vete där kabeln ska dras och jag vill inte göra om hela bara för att jag dragit med fel kabel. d^_^b Erber
4 svar · 12,1k läst
ybu
ybu: Om det är över 225 cm över golv så är det enligt elinstallationsreglerna okej med vilken armatur som helst, om det samtidigt bedöms att det inte finns risk för vattenstänk på armaturen.
1 svar · 2,9k läst
J
JanneSjo: ok jordfelsbrytare har jag
2 svar · 1,2k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: T.ex [FR-]N1XV-U som finns hos elbutik.se
5 svar · 3,4k läst
T
tank77: [citat] Säkerligen plattsättaren som har gjort ett för stort hål och sedan inte orkat byta platta när inte strömbrytaren har täckt!
4 svar · 2,2k läst
E
elmont: Dra in jord, byta vägguttag, lamputtag, och när man ändå byter allt byta brytarna, ev komplettera med nått uttag. Inget centralbyte och om det inte strular allt för mycket 30-35 000:-
1 svar · 3,9k läst
T
tomlan: Har för mig att man trycker på picture knappen på beolink 1000 tills "stand" står i bildrutan sen väljer du 1 - 9 på fjärren för den position du vill ha 1 längst till vänster o 9 längst till höger tryck sen store knappen är det nyare modell har du "stand" i setupmenyn
9 svar · 2,6k läst
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Nja, man ska hålla sig någon procent under maxlasten.
16 svar · 5,4k läst
P
patrikjepp: okej jo har märkt att de inte täcker hela ytan efter gamla brytare, men då vet jag lite mer om funktion etc. tackar och bockar.
3 svar · 3,2k läst
P
PST: Nån gammal nog för att ha lekt med en modelljärnväg (12V) ? Samma problem: Lite oxid, så blir det problem! 12V hoppar liksom inte över "glapp" på samma sätt som 230V... Har själv samma problem med 12V halogen över diskbänken, specifikt över "tevattenkokaren"..Ångan gör att det bildas oxid som isolerar halogenlampans "pinnar"....
10 svar · 7,9k läst
C
Ciki: jaha ok.. alltså trafon typ med inbyggd dimmerfunktion.. så när man håller dimmrar den upp/ner .. ok jag fattar.. tackar för hjälpen ;)
14 svar · 3,0k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Brukar inte värmepumpar ha mätare?
6 svar · 3,2k läst
C
Ciki: ja det kan inte va helt fel dela upp vardagsrummet eller nått.. a får fundera vidare ville bara ha lite tips..
7 svar · 2,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Jo, det är det. Men det har sina för- och nackdelar. Jag har för mig att jag läst att k-dosan ska vara lite djupare, men jag vet inte ja. Jag har inte märkt det. //Patrik
4 svar · 1,6k läst
K
kungfuu: Tack som sjutton! :) Tänk vad mycket lättare saker går om man vet hur det ska gå till, jag var nära att ge upp där igår kväll... Klämde åt från insidan och då ramlade den ut till slut. Givetvis slant jag med polygripen samtidigt så den ramlade ner i maskinen men det gick fint att fiska upp den igen. Allt gott till slut!
6 svar · 2,5k läst
·
prototypen
prototypen: Clas O har 36-3529, finns extra mottagare också. Protte
4 svar · 14,6k läst
T
Troberg: Har du provat att vända kontakten i väggurtaget? Ibland kan det eliminera flimmer och brum som kommer mellan enheter.
3 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.