4 500 läst ·
21 svar
5k läst
21 svar
230uttag avsäkrat 16A i byggcentral
Sida 1 av 2
Hej! Skumt byggcentral/byggskåp, innehåller 4st 230Vuttag samt 2st 16A-3fasuttag. Finns JFB och endast 3st 16A automatsäkringar. Det betyder att de 3 faserna är avsäkrat med varsin 16A säkring som sedan fördelas ut på de olika uttagen i byggcentralen. Men om 230Vuttagen är avsäkrat 16A så måste man väl ha 2,5mm2-kabel i dom uttagen? Det finns väl ingen som kör med 2,5mm2 förlängningskablar på ett bygge? Är centralen felaktig eller tänker jag helt galet?
Så länge uttaget som matas med 16A har 2,5 mm2 tråd samt att uttaget är klassat för 16A så är den saken ok. Byggcentralen är en tillfällig installation och regleras inte lika hårt samt att anslutningssladdar/kablar kan gå ner ett steg. Men allt som allt handlar det om attd et är en tillfällig installation.
Detta i korta drag, finns kanske nån som kan gå in på det utförligare om du vill veta hur regler är skrivna också.
Detta i korta drag, finns kanske nån som kan gå in på det utförligare om du vill veta hur regler är skrivna också.
Vanliga 230V-uttag för fasta installationer är oftast också gjorda för att säkras max 16A (förutsatt 2.5mm² matning förstås).
Okej då tror jag att jag förstår.
Det jag ville försäkra mig om var att om en förlängningskabel på 1,5mm2 ligger och belastas med ~3700W (16A*230V) så är detta ingen fara just under byggtiden då detta endast är tillfälligt.
Har jag uppfattat korrekt?
Det jag ville försäkra mig om var att om en förlängningskabel på 1,5mm2 ligger och belastas med ~3700W (16A*230V) så är detta ingen fara just under byggtiden då detta endast är tillfälligt.
Har jag uppfattat korrekt?
Ja, det har du. Men skador på kabel kan alltid orsaka fel så tänk på det innan den kläms i en dörr eller under något tungtvattenboj skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
En anslutningskabel/förlängningskabel är ju i regel fritt förlagd med god kylning. SS 424 14 24 anger att 1.5mm² anslutningskabel tål 18A och alltså får avsäkras med 16A. Standarden anger t.o.m att en 16A "säkring" (vilket jag tolkar som en diazed) faktiskt får användas för 1mm² "skarvsladdställ".
Så det har ingenting med "tillfälligt" att göra.
Så det har ingenting med "tillfälligt" att göra.
Vi tar det en gång till lite omformulerat så att du inte behöver haka upp dig på någotBo.Siltberg skrev:En anslutningskabel/förlängningskabel är ju i regel fritt förlagd med god kylning. SS 424 14 24 anger att 1.5mm² anslutningskabel tål 18A och alltså får avsäkras med 16A. Standarden anger t.o.m att en 16A "säkring" (vilket jag tolkar som en diazed) faktiskt får användas för 1mm² "skarvsladdställ".
Så det har ingenting med "tillfälligt" att göra.
Anläggningen är tillfällig som jag skrev, lika hårda regler på en tillfällig anläggning som på en fast tillämpas inte som jag skrev, man kan gå ner i dimension på en sådan anläggning som både du och jag skrev. Allt har ju med tillfällig anläggning att göra i dessa exempel, som jag skrev elelr om man ska dra det vidare och snacka om sladd så ligger ju även det löst oftast till tex en lampa och har precis som du säger god kylning då det inte är en fast anläggning. Så på vilket vis har det inget med tillfällig anläggninga att göra undrar jag lite lätt, du lusläser reglerna bättre och oftare än jag men på just detta ställer jag mig frågande. En lös lampa tex med 1 mm2 sladd är ju också en "tillfällig" installation.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ursäkta, jag läste inte så noga i början av tråden. Jag svarade bara på vad en kabel tål. Visserligen tål en klen kabel en för hög ström tillfälligt, men det är nog kortare tid än vad vi menar med en tillfällig anläggning :S
Kan du ge en referens? I elinstallationsreglerna hittar jag bara tilläggskrav på tillfälliga anläggningar som byggen och marknadsplatser, inga lättnader.
Kan du ge en referens? I elinstallationsreglerna hittar jag bara tilläggskrav på tillfälliga anläggningar som byggen och marknadsplatser, inga lättnader.
Men det är väl användandet av anläggningen som styr om den är tillfällig eller ej?
Som jag tolkar det så är det inte okej att använda en byggcentral som permanent lösning i t ex ett garage eller en bostad men däremot helt okej under en period där man bygger om.
Samma borde ju gälla för lampor etc med, i en färdigställd bostad så kan man knappast tala om tillfälliga anläggningsdelar med mindre än att det där pågår byggarbeten.
Eller har jag missat något?
/Kent
Som jag tolkar det så är det inte okej att använda en byggcentral som permanent lösning i t ex ett garage eller en bostad men däremot helt okej under en period där man bygger om.
Samma borde ju gälla för lampor etc med, i en färdigställd bostad så kan man knappast tala om tillfälliga anläggningsdelar med mindre än att det där pågår byggarbeten.
Eller har jag missat något?
/Kent
Nä, jag läser bara när jag måste men oftast så snackar jag med folk på elsäkerhetsverket eller någon kunnig elkonsult/besiktningsman när jag har funderingar och fördelen med det är ju att det är lättare att förklara en specifik situation för dom än för en bok, nackdelen är att man får nästan lika många olika tolkningar som personer man pratar med och just när det gäller tillfällig anläggning så kommer jag inte ihåg exakt ordval från den jag pratat med då det var ett tag sen men kontentan av det hela var så som jag beskrev och även du då det gäller kabel och "kylning".Bo.Siltberg skrev:Ursäkta, jag läste inte så noga i början av tråden. Jag svarade bara på vad en kabel tål. Visserligen tål en klen kabel en för hög ström tillfälligt, men det är nog kortare tid än vad vi menar med en tillfällig anläggning :S
Kan du ge en referens? I elinstallationsreglerna hittar jag bara tilläggskrav på tillfälliga anläggningar som byggen och marknadsplatser, inga lättnader.
Lättnader är väl kanske fel ordval iofs men det jag var ute efter att förklara för TS var ju att när det gäller var av kabel på en tillfällig anläggning så är det "lättnader" jämfört med en fast installation och självklart som du säger, tilläggskrav finns det ju, man får ju tänka på vilka nötter som kan dyka upp på ett bygge :blushing:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Det var inte så jag menade utan att en kabel i en tillfällig anläggning (eller flyttbar för den delen) ligger fritt så som du skrev och får därför "kylning" på ett annat sätt än en fast installation vilket jag tror TS menade då tankarna gick runt varför man normalt inte springer omkring med en skarvsladd med 2,5mm2 trådar i sig på en treledare...är du medBo.Siltberg skrev:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
För att undvika ev missförstånd så är svaret nej, det har ingenting med tillfälligt att göra,vattenboj skrev:
och ja, det går pga att en 1.5mm² anslutningskabel i regel tål det.
Rent allmänt kan man säga följande:
- Dimensionen på den sladd man kopplar in i ett vägguttag styrs inte av om uttaget är säkrat 6, 10, 13 eller 16A.
- Sladden skall dimensioneras efter den belastning den förväntas utsättas för. Är det fråga om en förlängningskabel så skall den tåla 16A om man förväntar att strömmen blir så hög.
- Det finns vissa maskiner där det i specifikationerna framgår att säkringen skall vara, säg 10A. Dessa skall man inte koppla till ett uttag säkrat med 16A då det kan äventyra säkerheten vid fel i maskinen.
- Dimensionen på den sladd man kopplar in i ett vägguttag styrs inte av om uttaget är säkrat 6, 10, 13 eller 16A.
- Sladden skall dimensioneras efter den belastning den förväntas utsättas för. Är det fråga om en förlängningskabel så skall den tåla 16A om man förväntar att strömmen blir så hög.
- Det finns vissa maskiner där det i specifikationerna framgår att säkringen skall vara, säg 10A. Dessa skall man inte koppla till ett uttag säkrat med 16A då det kan äventyra säkerheten vid fel i maskinen.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Bra. Jag tror jag slarvat lite med begreppen. En anslutningskabel handlar ju oftast om matningen av en specifik apparat som drar det den drar vilket kabeln då givetvis är dimensionerad för, dvs säkringen agerar mest kortslutningsskydd.
Då vi börjar finlira begrepp kanske jag ska rätta mig själv här också: tillfällig anläggning menar jag.Bo.Siltberg skrev:
