Det är en glaskeramikhäll från IKEA. Då behåller jag uttaget så slipper man greja med det. :)

De flesta hällar går att koppla med minst 2 faser + N. Belastningen blir bättre fördelad då, dessutom fungerar de bäst när de får lite mer "kräm" att jobba med.

Det säljarna på IKEA säger i elsammanhang tycker jag att man ska ta med en nypa salt.

//Patrik

Hur gör ni när man behöver dra rör en bra bit bakom gips/spånskiva?

Har precis flyttat in i ett hus från -69, med fantastisk snygga elinstallationer - men med ett uttag typ var 12:e meter...

Har t ex en fyrametersvägg med ett uttag i ena hörnet och där jag skulle vilja ha ett i det andra hörnet och ett mitt på. Hålsåg och senildosa, förstås - men sen är där ju lite reglar i vägen bakom spånskivan.... Och det går ju liksom inte att fräsa hela vägen.

Funderade på att leta upp reglarna med regelsökare och sedan fräsa upp ett spår en bit över varje regel. Pilla in slang och fiska upp den i spåret vid varje regel, pilla in slangen igen, fiska upp den vid nästa regel o s v. Tills man kommer fram till nästa dosa. Och sen tejpa igen diffspärr och spackla igen de uppfrästa spåren.

Nån som har testat nåt sånt?

J
När jag skulle gipsa lyfte jag gipsen 22mm sedan drog jag kabeln i mellanrumet under gipsen.
jag fräste in senildosor där jag ville ha uttagen så uttaget blev presis ovanför golvlisten och skar ett spår upp till dosanför kabeln.

Hur långt ifrån skåpena ska man ha spotar i köket? Där jag vill ha dem går det inte att sätta pga av reglar och ventilationsrör. :( Spotar får plats men inte skyddslådorna.

Det är tillverkaren av spottarna som bestämmer minimimått, så kolla i databladet vad som gäller.

Boxarna är på 15cm och på spottarna står minst 11cm.

Måste man köra med den värmetåliga kabeln i boxarna eller funkar det med FK-kabel?

Redigerat:
Värmetålig ska den va. Det brukar följa med slang som man kan trä på FKn.

Med slang torkar ändå isoleringen på FKn och siliconslangen blir enda isolator. Jag kör bara med värmetålig PLS90 till spottar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.