J
Enades ni om jag skulle dra en kabel mellan jordstiftet och minus på batterierna eller om det var meningslöst?
 
Bara om det framgår av bruxet att man kan/bör göra så.
 
J
Bo.Siltberg skrev:
Bara om det framgår av bruxet att man kan/bör göra så.
Nja.. de skriver att man kan koppla minus på batterierna till jordstaken och sedan jordstaken till invertern men jordstaken kom vi väl överens om att jag inte skulle använda?
 
Jordspett är kanske overkill om du matar enstaka apparater. Då kan du i så fall koppla ihop minus på ingången med jordskruven på höljet, vad det nu skulle ha för syfte.
 
J
Bo.Siltberg skrev:
Jordspett är kanske overkill om du matar enstaka apparater. Då kan du i så fall koppla ihop minus på ingången med jordskruven på höljet, vad det nu skulle ha för syfte.
:D

Ok Tack, kan väl inte skada antar jag.
 
b_hasse skrev:
En JFB fungerar inte lika bra om anläggningen är isolerad från jord. Ett fel kan uppstå utan att något händer. Uppstår det ytterligare ett fel kan det bli farligt.

Jordtag + JFB rekommenderas.

/Hasse
En jordfelsbrytare per ansluten apparat borde fungera som skydd även om anläggningen är isolerad från jord.


En intressant fråga är om det över huvud taget är okej att koppla ihop jorden på en sånhär anläggning med vanlig fast indragen el? (tänk sladd med två stickproppar och bara en gulgrön RK mellan jordpinnarna).
 
Varför i hela friden skulle man vilja koppla den till jord i ett uttag?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.